۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۵۰۷۹۸
«مسیح» زیر تیغ نقد کارگردان «مسیح»؛

ستاره «زیرخاکی» اوج می‌گیرد؟

ستاره «زیرخاکی» اوج می‌گیرد؟
نقد و بررسی سریال «مسیح» در یک برنامه زنده، درخشش پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»، حواشی سریال‌های رمضانی و حال خوب «دعوت» در لحظه‌های افطار از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه می‌توانید با سی و چهارمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ پژمان جمشیدی و گل‌هایی که در بازیگری به ثمر نشست

وقتی پژمان جمشیدی فوتبالیست برای اولین بار در سریال «پژمان» خوش درخشید، خیلی‌ها به حساب بخت و اقبالش گذاشتند که یک بازیکن تقریباً بازنشسته فوتبال در دهه ۷۰ و ۸۰، در دهه ۹۰ وارد بازیگری شده و اتفاقاً به چشم مخاطب هم آمده است. جمشیدی اما نشان داد که اراده‌اش برای تثبیت خود در حرفه جدید خیلی بیشتر از بخت و اقبال است. خیلی‌ها حتی وقتی از تلویزیون یک راست به سینما و کمدی‌های بفروش صعود کرد، هنوز باورش نداشتند. جمشیدی اما خیلی بیشتر از همه این خیلی‌ها خودش را جدی گرفت و نه تنها به گیشه، بسنده نکرد که با ورود به تئاتر نشان داد به دنبال فعالیتی حرفه‌ای‌تر در عرصه بازیگری است.

جمشیدی این شب‌ها برای دومین بار به عنوان بازیگر نقش اول یک سریال در تلویزیون ظاهر شده است و البته این در حالی است که در چند سال اخیر موفقیت زیادی در تئاتر و سینما کسب کرد و حالا دوباره به تلویزیون بازگشته است. او در «زیرخاکی» ساخته جلیل سامان در قامت نقشی متفاوت از بازی‌ها و فیلم و سریال‌های پیشین حضور یافته است؛ نقشی که ملاحت آن با خلاقیت و طنازی‌های جمشیدی دو چندان شده و طراحی‌های او برای این کاراکتر، موقعیت‌های تازه و کمیک زیادی را خلق کرده است.

جمشیدی با بداعت‌هایی که در بازی خود به خرج داده است توانسته این شب‌ها مخاطب را با خود همراه کند و تیکه کلام‌ها و شوخی‌هایی که دارد در لحظه‌های بسیاری می‌تواند نشاط و خنده را به مخاطب سریال ببخشد.

تقابل او و ژاله صامتی و همچنین سکانس‌های دو نفره او و هادی حجازی فر نیز موقعیت‌های ویژه‌ای را در سریال رقم زده است و نشان می‌دهد او در مقابل هر بازیگری می‌تواند به خوبی همکاری کرده و نقش پاسور را بازی کند و حتی به ارتقای بازیگر مقابل خود نیز کمک کند.

همکای متقابلش با صامتی و حجازی‌فر در «زیرخاکی» اگرچه این ترکیب را با هم به یک پکیج ویژه و برگ برنده تبدیل کرده است و حتی حضورشان فضای تازه‌ای در باز کردن انحصار کمدین‌ها و بازیگران طنزپرداز تلویزیونی است اما خود جمشیدی را به تنهایی یک سر و گردن بالاتر ازبازی‌های پیشین قرار داده است.

به این ترتیب پژمان جمشیدی با هنرنمایی‌های این شب‌هایش در تلویزیون و در سریال «زیرخاکی» جایگاه خود را به گونه‌ای در بازیگری تثبیت کرده است که می‌توان گفت بهترین گل‌های این بازیکن فوتبال این روزها به ثمر نشسته است.

حاشیه هفته؛ بچه مهندس و مخاطبی که همچنان دست کم گرفته می‌شود

سریال‌های ماه رمضانی امسال در آستانه پخش به حاشیه‌هایی دچار شدند که البته تصور می‌شد با شروع پخش، این حواشی به پایان رسیده‌اند و مخاطب با آرامش شاهد تماشای این آثار خواهد بود. یکی از این سریال‌ها «بچه مهندس ۳» به کارگردانی علی غفاری است که اتفاقاً به واسطه خاطره مخاطب از دو فصل قبلی و داستان دنباله‌دار کاراکترهایش، جزو پرمخاطب ترین سریال‌های رمضانی هم هست.

حواشی فصل سوم «بچه مهندس» تازه با شروع پخش، آغاز شد و مخاطب را نسبت به بازیگران، قصه، ساختار و… با علامت سوال‌هایی مواجه کرد. ابتدا حذف نام روزبه حصاری از این سریال دردسر ساز شد که بازیگر سریال را هم به واکنش واداشت. حاشیه عجیب‌تر اما تغییر ناگهانی بازیگر نقش اصلی سریال بود به گونه‌ای که در یک فصل از سریال دو چهره برای یک بازیگر به کار گرفته شد، یعنی مخاطب ابتدا نوجوانی‌های «جواد جوادی» و ورود او به دانشگاه را می‌بیند و به فاصله یک قسمت بعدتر این دانشجو با شمایل بازیگری که نقشش را روزبه حصاری ایفا می‌کند دیده شد!

این تغییر ناگهانی و عجیب که بدون سیر منطقی لازم و حتی بدون عنوان اینکه چند سال گذشته است انجام شد مخاطب را با نوعی سردرگمی و حیرت مواجه کرد.

شاید اگر این تغییر از ابتدای فصل صورت می‌گرفت خیلی طبیعی‌تر جلوه می‌کرد و ما از ابتدا روزبه حصاری را می‌دیدیم که برای ثبت نام به خوابگاه و دانشگاه آمده است و هم خط منطقی و روایی داستان حفظ می‌شد هم مخاطب را با این پرسش که چطور یک نفر در فاصله چند سال در دانشگاه با این حجم از تغییرات رو به رو شده است رها نمی‌کرد. به عنوان مثال می‌توان از سریال «وارش» یاد کرد که برای نقش اصلی سریال از دو زن در نقش جوانی و میانسالی استفاده کرد اما حضور زن میانسال در سریال پس از ۲۰ سال و با یک اتفاق داستانی و بازگشت از زندان در قصه همراه بود. اما اینجا مخاطبی که در قسمت قبل جواد جوادی را با نقش نوجوانی‌های او در دانشگاه می‌بیند یک باره با جوانی‌هایش در همان دانشگاه مواجه می‌شود.

شروع این فصل از «بچه مهندس» کمتر با بسترسازی منطقی آغاز شد و حتی فضای این سریال اجتماعی به یک باره وارد فضای امنیتی شد که باز هم بر سرگردانی مخاطبش افزود. باید دید غفاری برای از دست ندادن مخاطبان همراه دو فصل پیشین‌اش در ادامه چه تمهیداتی در پرداخت داستان و کارگردانی در نظر گرفته است.

اتفاق ویژه؛ شروع «مثبت مکث» با نقد یک سریال روز و جنجالی

نادر طالب‌زاده یکی از مجریان مؤلف سازمان صداوسیماست که توانسته خلأ برنامه‌های استراتژیک را با برنامه‌های گفتگومحور خود پر کند. طالب‌زاده مستندساز و کارگردان هم هست و این وجه او باعث شده است ورودش به موضوعات همواره با نگاهی به‌روز باشد و از المان‌های جدی ژورنالیستی بهره بگیرد.

او این روزها برنامه جدیدی را با نام «مثبت مکث» در شبکه سه سیما شروع کرده است. برنامه‌ای راهبردی که قرار است به بررسی و تحلیل مسائل مختلفی بپردازد که در ایران و جهان جریان دارد و همچون برنامه‌های قبلی‌اش با مهمانان مختلفی از اندیشمندان گرفته تا سیاسیون و حتی هنرمندان گفتگو می‌کند.

شروع این برنامه با اولین روز ماه رمضان همراه شد و طالب‌زاده در اولین قسمت از این برنامه رمضانی سراغ نقد یکی از سریال‌های جنجالی و چالشی «نتفلیکس» یعنی سریال «مسیح» رفت که در نخستین روز سال میلادی جدید در شبکه جهانی اینترنت عرضه شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

طالب زاده که خود کارگردانی فیلم سینمایی «مسیح» (که نسخه تلویزیونی آن با نام «بشارت منجی» پخش شد) را در کارنامه دارد، مهمانان خود را از هم از سینماگران و هنرمندان باسابقه و مطرح انتخاب کرد. شهریار بحرانی و عبدالحمید قدیریان از چهره‌های باسابقه در عرصه تولید فیلم‌های دینی در سینمای ایران هستند که در این مباحثه جذاب طالب‌زاده را همراهی کردند تا شاید خیلی جزئی‌تر از یک برنامه سینمایی به تحلیل این سریال روز بپردازند به گونه‌ای که سکانس‌های مختلفی از این سریال در برنامه پخش شد و طالب‌زاده به همراه مهمانان به نقد و بررسی جزئیات هر سکانس پرداختند. این برنامه به دلیل اهمیتی که برای موضوع قائل شد در دو قسمت روی آنتن رفت و بعد از مدت‌ها توانست جای خالی برنامه‌های این چنینی را برای تحلیل سینمای جهان پر کند.

نادر طالب‌زاده اغلب در پرداختن به موضوعات روز، پیشرو بوده است و به دلیل سابقه و جایگاهی که دارد بدون محافظه کاری‌های معمول سراغ پرداخت به سوژه‌ها و اتفاقات جهانی آن هم در قالب برنامه‌های زنده می‌رود.

«مثبت مکث» به صورت زنده روی آنتن می‌رود و این روزها علاوه بر شبکه سه سیما از شبکه افق نیز پخش می‌شود.

سینما در سیما؛ رادیو کم‌کاری سیما را جبران می‌کند!

شروع ماه رمضان و جدول برنامه‌ها و سریال‌های رمضانی این اطمینان را رسمیت بخشید که برنامه‌های سینمایی حداقل در این یک ماه نیز روی آنتن نخواهند رفت و تا یک ماه دیگر نیز خلأ حضور آن‌ها در چالش‌های جدی سینمایی این روزها حس خواهد شد.

با وجود کرکره پایین «سینما» در قاب تلویزیون که هفته گذشته به آن اشاره کردیم، در این روزهای پرخبر و پرحرف‌وحدیث «سینما»، رادیویی‌ها دست به کار شده‌اند و در قالب گفتگوهای داغ و تحلیلی، بخشی از خلأ پرداختن به موضوعات روز سینما در رسانه ملی را جبران کرده‌اند.

برنامه «سینما معیار» در رادیو گفتگو و «گیومه» در رادیو نمایش، نمونه‌هایی از این برنامه‌های سینمایی در شبکه‌های رادیویی هستند که بحث‌هایی چالشی را در زمینه سینما و شبکه نمایش خانگی کلید زده‌اند به گونه‌ای که اغلب بحث‌ها و گفتگوهایشان با سینماگران و کارشناسان نیز در هفته‌های اخیر جزیان ساز شده و حتی مورد توجه رسانه‌های مکتوب و مجازی نیز قرار گرفته است.

«سینما معیار» یکی از برنامه‌های باسابقه رادیو گفتگوست که هر هفته پنجشنبه‌ها روی آنتن می‌رود و خیلی جدی به نقد و بررسی سینما می‌پردازد. این برنامه در زمان اکران فیلم‌ها و فضای عادی سینما به نقد فیلم‌های روی پرده و مباحث مرتبط می‌پرداخت و این روزها در تعطیلی سینماها و طرح شدن مباحثی چون اکران اینترنتی، میدان دار طرح چالش‌های جدید شده است.

«سینما معیار» هفته گذشته در گفتگوهایی با کارشناسان و مدیران وی او دی‌ها به ظرفیت‌های اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی پرداخت و یک هفته قبل تر که مباحث پیرامون محمد امامی و سرمایه گذاری وی در پروژه‌های سینمایی داغ شده بود به موضوع شفافیت مالی در سینما پرداخت که گفتگوی این شبکه با منیژه حکمت و انتقادها و مواضع او نسبت به دولت نیز با بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

برنامه «گیومه» نیز شنبه تا چهارشنبه از رادیونمایش روی آنتن می‌رود و به حوزه‌های مختلف هنر مثل تئاتر و سینما می‌پردازد. این برنامه نیز هر از گاهی گفتگوهای جریان سازی دارد که نمونه‌ای از آن گفتگوی چند روز پیش این برنامه با حامد عنقا طراح و نویسنده سریال «آقازاده» بود که به تشریح وضعیت این پروژه و حتی اهمیت و تفاوت آن نسبت به پروژه‌های قبلی اش پرداخت؛ گفتگویی که باز هم در رسانه‌ها بازتاب یافت و به اشتراک گذاشته شد.

پیشنهاد ویژه؛ حال خوب یک «دعوت»

حضور روحانیون در قاب سیما در قامتی فراتر از یک کارشناس تجربه‌ای است که طی سال‌های متمادی در رسانه ملی آزمونش را پس داده است. از حجت الاسلام راستگو و برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان تا حجت الاسلام قرائتی که سال هاست پای تخته سیاهش مباحث مختلفی را پیش روی مخاطب طرح می‌کند و قدمت بحث‌هایش هیچ گاه مانعی برای قدیمی شدن حرف‌ها و بحث‌هایش نشده است.

حجت الاسلام برمایی و حضور او در اجرای برنامه «دعوت» برای دومین سال است که در ماه رمضان با اقبال مخاطب همراه شده است. با این حال برنامه دعوت که چندین سال است روی آنتن شبکه یک می‌رود علاوه بر حضور این مجری- روحانی به ظرفیت‌های ویژه‌تری اتکا کرده است.

این برنامه که اگرچه روایت‌های قصه محور آن باعث شد سال گذشته با «ماه عسل» مقایسه شود اما جزو برنامه‌هایی است که عضو اصلی تیم «ماه عسل» هم در آن حضور دارد یعنی محمد پیوندی که اینجا نقش سردبیر را دارد و شاید همین باعث شده است که انتخاب مهمانان براساس موضوعات مهمتری شکل بگیرد.

«دعوت» در چند شب اخیر سراغ مهمانانی رفت که حضورشان تحت تأثیر کرونا بود اما به صورت ویژه‌ای در این ایام از خودگذشتگی، صبوری و تسلیم نشدن را نشان داده اند. به طور مثال این برنامه در اولین قسمت سراغ دو مادر رفت؛ پزشکی که تا اخرین لحظه بارداری درحال خدمت به بیماران بود و پرستاری که کرونا او را دوماه از فرزند خود دور کرد.

این برنامه که تهیه کنندگی آن را مجتبی کشاورز بر عهده دارد چند شب پیش نیز زوجی را دعوت کرد که پیش از این تصویر آنها در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد و آن تصویر زن سالخورده‌ای بود که بر صورت همسرش ماسک می‌زد و حالا در این برنامه از عاشقانه‌های زندگی خود و همسرش می‌گفت./1360/

ارسال نظرات