۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۵۰۸۵۱
کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با رسا:

مساجد دوباره باید سنگر بشوند

مساجد دوباره باید سنگر بشوند
حجت الاسلام دهشیری گفت:‌ مساجد، مدارس و رسانه‌ها در دست ما است و به جای تقویت فرهنگ، شاهد از دست رفتن آن هستیم، دگرگونی این اوضاع نیازمند انقلاب فرهنگی در جامعه است.

اشاره: برای انقلاب مسیر و مشکلات فراوانی وجود دارد، انقلاب اسلامی در سال 57 تجلی سیاسی بیشتری نسبت به ابعاد دیگر داشت و بعد از چهار دهه نیاز است تا یک بازنگری جدی به موضوع فرهنگ، اقتصاد و اندیشه شود تا انقلاب جدی در این حوزه‌ها ایجاد شود و تغییرات اساسی را شکل بدهد.

برای بررسی بیشتر و شناخت ابعاد انقلاب فرهنگی در کشور، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی‌رضا دهشیری، کارشناس فرهنگی و دبیر اجرایی نشریه فرهنگ پویا پرداخت.

رسا ـ مسئله انقلاب فرهنگی در کشور ما چه زمانی شکل می‌گیرد؟

هر انقلابی بر اساس زیربنا و ساختارهای جامعه شکل می‌گیرد. حضرت امام (ره) تا حدی زیربنای فرهنگی جامعه را در سال 57 تغییر داد تا در کنار مردم توانست انقلاب را رقم بزند و ساختارهای سیاسی را عوض کند. اگر حضرت امام تحول فرهنگی را در جامعه ایجاد نمی‌کردند، قطعا انقلاب سیاسی به این شکل ایجاد نمی‌شد. منتها تداوم این انقلاب به تداوم تفکر حضرت امام بستگی دارد و باید ارزش‌ها و باورهای انقلابی را مجددا تقویت کنیم.

 

مصاحبه/ مساجد دوباره باید سنگر بشوند

 

قبل از انقلاب سیستم آموزشی در دست طاغوت بود و رسانه وجود نداشت اما به معنای واقعی کلمه مساجد سنگر بودند و انقلاب از درون مسجد برای مردم تعریف می‌شد، حالا بعد از چهل سال مساجد، مدارس و رسانه در دست ما است ولی به جای تقویت فرهنگ دینی در جامعه شاهد از کم شدن اعتقادات هستیم و باید به دنبال انقلاب فرهنگی باشیم تا این فرهنگ آشفته را به فرهنگ دینی بازگردانیم.

مسجد دوباره باید سنگر بشود

باید در مساجد به خوبی اول انقلاب فعالیت کنیم و خدمت‌رسانی اجتماعی را بیشتر کنیم، مدارس و صداوسیما که به شدت تاثیرگذار است، بیشتر می‌توان کار کرد تا در فضای مجازی که اصلا ملی نیست. بعضی متولیان آموزش جامعه ساختار غربی دارند.

این نکته یعنی کودک از پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی در همین ساختار غربی تنفس می‌کند و چنین نسلی که با آموزه‌های غربی بزرگ می‌شوند، نمی‌توان انقلاب اسلامی سال 57 را ادامه داد و برای نسل آینده پایدار ماند، ما نیاز به تحول در سیستم آموزشی محتاجیم تا بتوانیم ارزش‌های فردی را از بین ببریم و مبتنی بر مبانی دینی ارزش‌هایی را در جامعه پیاده کنیم.

 

مصاحبه/ مساجد دوباره باید سنگر بشوند

 

دشمن به راحتی در قشر جوان نفوذ می‌کند

ببینید که چقدر ساده دشمن در قشر جوان جامعه نفوذ می‌کند، دلیل آن هم فرهنگ غیردینی است که در بین جوانان رواج می‌یابد. ساختارهای کشور باید روند مناسب با آموزه‌های دینی را در پیش بگیرند، مثلا ساختار بازار، داد و ستد، سبک زندگی، سیستم بوروکراسی و ...

همه اینها نشان از آن دارد که فرهنگ اصیل اسلامی را نتوانستیم به خوبی در جامعه نهادینه کنیم و این به معنای هیچ کاری نکردن نیست و اتفاقات خوبی در چند سال گذشته رخ داده است اما با چنین امکاناتی که ما در دست داریم، به تمام معنا تحولی دیده نمی‌شود.

 

مصاحبه/ انقلاب 57، نیازمند انقلاب فرهنگی

 

رسا ـ مهندسان فرهنگی کشور چه کسانی هستند؟

برای مهندسی فرهنگی کلان جامعه چشم به رهبری و ایدئولوگ‌های جامعه داریم اما برای مسائل خرد فرهنگی باید مراکزی باشد تا برای مباحث مختلف فرهنگی نقشه‌های خوبی طراحی کنند، مراکزی که متولی امور دینی، ترویجی و تربیتی باشند و ‌برای وضعیت موجود فکری بکنند. تقابل‌های فرهنگ دینی و فرهنگ غربی یا تقابل جریان روشنفکری با انقلابی‌ها یا تقابل حوزه و دانشگاه باید از سوی این مراکز مدیریت و مراقبت شود.

رسا ـ برای انقلاب فرهنگی به چه زمینه‌هایی نیاز هست؟

یکی از زمینه‌های انقلاب فرهنگی، تربیت مهندسان فرهنگی است تا در حوزه‌های مختلف فرهنگی کشور طرح‌ریزی نقشه کنند و با مولفه و آموزه‌های دینی همراه باشد و گرنه به جای تحریک جامعه برای آموزش و انجام آموزه‌های دینی، دل‌زدگی و تنفر را به بار خواهد آورد.

 

مصاحبه/ انقلاب 57، نیازمند انقلاب فرهنگی

 

یکی دیگر از زمینه‌های تحول در ساختارهای مختلف کشور، نیاز به پذیرش اجتماعی از فرهنگ دینی است، این تحول را می‌توان از خانواده شروع کرد. اگر خانواده به صورت مطلوب متولی امر آموزش و مراقبت‌های لازم از خود و فرزندان‌شان باشند، تا حد زیادی جلوی آموزه‌های غلط در جوانان گرفته خواهد شد و برای همین باید دید که خانواده‌ها تا چه اندازه با آموزه‌های دینی آشنا هستند.

نقش خانواده در تبیین آموزه‌های دینی

اگر در خانواده آموزه‌های غلط رایج شود، متولیان فرهنگ باید آن را به بهترین شیوه حل کنند، لازم است تا متولیان فرهنگی بیایند و این سیستم‌ها را مطابق با آموزه‌های دینی تغییر دهند.

 

مصاحبه/ مساجد دوباره باید سنگر بشوند

 

مسئله دیگری که مهم و کارساز است، بیداری امربه معروف در جامعه می‌باشد، اگر همسایه با ظاهر غیردینی است، همسایه دیگر احساس وظیفه کند و با دلسوزی و استفاده از روشی درست امر به معروف نماید تا این آموزه غلط اصلاح شود، حالا چنین امربه معروفی را بگیرید و در سطح بالاتر تعمیم دهید؛ با این احساس وظیفه، جامعه می‌تواند در مقابل فرهنگ غیردینی از خود محافظت کند تا اتفاق بدی در نسل آینده به وجود نیاید./ز504/ف

خبرنگار: احمد ساعدی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرکبی
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸
مطالبتان واقعا به روز است خصوصا این موضوع که مساجد باید دو باره سنگر شود.
2
0