۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۶۵۰۸۹۵
منبرهای مجازی؛

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی: بسط اخلاق و معنویت رسالت متولیان فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی: بسط اخلاق و معنویت رسالت متولیان فرهنگی است
استاد حوزه علمیه قم از نیاز بشر به معنویت و اخلاق سخن گفت و کرونا ویروس را فرصتی دانست که می توان از آن در جهت بسط اخلاق و معنویت در جهان بهره برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین اصل مهم معنویت و اخلاق پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در این ویژه برنامه از رسالت متولیان فرهنگی جامعه در جهت تحکیم ارزش ها و معنویت در جامعه سخن گفت؛ از نگاه مدیر شبکه جهانی ولایت امروز که کرونا سراسر جهان را دربرگرفته و جهان در تلاطم و به دنبال ساحل آرامش و نجات است، باید با فرصت شناسی و برنامه ریزی مناسب برای بسط معنویت اصیل در سطح جهانی اقدام کرد.

آنچه می خوانید بخش نخست سخنان این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

 یکی از راهبردهای بسیار مهم در گام دوم انقلاب اسلامی، معنویت و اخلاق است؛ این از بزرگ ترین راهبردهایی است که مقام معظم رهبری برای گام دوم جمهوری اسلامی تعیین فرمودند؛ چراکه معنویت بزرگ ترین خلاء جامعه بشری در این دنیای صنعتی، تکنولوژی و فناوری و فضای مجازی است و روز به روز خلاء معنویت بیشتر احساس می شود.

رهبر معظم انقلاب با نگاه ژرف، انقلاب و نظام را احیاگر معنویت در دنیای نوین معرفی کردند، چرا که به تعبیر قرآن کریم فطرت و سرشت انسان بر اساس این است که به معنویت برسد، کمال انسان در رسیدن به معنویت است «و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون»عبد بودن افتخار همه انبیا و رسل الهی است، عبد بودن جلوه ظاهری و واقعی بسط معنویت در شخصیت انبیای و اولیای الهی است.

به تعبیر قرآن کریم هدف از تشکیل حاکمیت الهی و اسلامی بسط معنویت است «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه» اولین راهبردی که قرآن کریم برای حاکمیت دینی، الهی و اسلامی می فرماید، اقامواالصلاه است کسانی که به آنها مکنت می دهیم معنویت را در جامعه برپا می کنند، بسط معنویت هدف اولی اقامه حکومت است.

تمامی راهبردهای هفت گانه ای که رهبر معظم انقلاب بیان می فرمایند، مبنای قرآنی و روایی دارد، به خصوص بحث معنویت و اخلاق که دین برای بسط معنویت و اخلاق است.

اهمیت بسط معنویت و اخلاق را با وضعی که جهان امروز دارد و خلائی که دارد بیشتر می کند، علاوه بر این جهت دهی تمام حرکت ها و فعالیت های فردی و اجتماعی وابسته به تقویت بعد معنوی است. هر چه این بعد در فرد و جامعه تقویت شود حرکت ها و فعالیت های انسان تقویت خواهد شد.

 نکته سوم معنویت وابسته به سرشت و فطرت انسان است؛ چهارم این که روح تمام دین معنویت است، لذا این بعد معنویت و اخلاق روح تمام دین را تشکیل می دهد، این در گام دوم خود را باید در جامعه نشان دهد.

متولیان امور فرهنگی جامعه باید به دنبال بسط معنویت باشند به خصوص در این عصر و زمانی که سال اول گام دوم انقلاب است با آمدن ویروس کرونا جهان آمادگی و ظرفیت دارد که به معنویت بیشتر روی آورد همان طور که قرآن می فرماید وقتی که سوار کشتی می شوند دریا به تلاطم می افتد «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ » ما از این تهدید ویروس کرونا باید به عنوان یک فرصت طلایی برای گسترش و بسط معنویت اصیل در کل جهان و بویژه در جامه اسلامی ایران بهره بگیریم.

 

تعداد بازدید : 2
حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کار تمییز رسانه ای مرحبا بکم
2
1
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
یکی از مشکلات خبرگزاری رسا این است که معمولا تا ساعت ۱۲ ظهر خبر در سایت منتشر نمی شود
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
سلام طرح منبرهای مجازی در این ایام کرونایی کار بسیار عالی برای طلاب است.
2
0
عبدالله خاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
از بیانات این عالم انقلابی استفاده کردیم.
2
1
عبدالله خاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
از بیانات این عالم انقلابی استفاده کردیم.
3
1
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
ما هم بهره بردیم
مشخصه که در این مورد فکر کرده اید
1
0