۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۵۰۹۵۲
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

نقش روزه در افزایش همت انسان در زندگی

نقش روزه در افزایش همت انسان در زندگی
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روزه، حج، اعتکاف و جهاد در راه خدا عامل افزایش همت انسان است، گفت: روزه سبب دل کندن انسان از نیازهای مادی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه روزه گرفتن همت انسان را بسیار بالا می‌برد، گفت: اگر سؤال شود تأثیر روزه روی همت بزرگ چیست باید گفت که روزه از دو جهت بر روی همت انسان اثر دارد.

وی ادامه داد: اول اینکه روزه خواسته‌های نفس انسان را می‌گیرد، خواسته‌های نفس همان شهوات هستند، باید توجه داشت خواسته‌های نفس از درون و وسوسه‌های شیطان از بیرون مانع همت بلند انسان خواهد شد و باعث می‌شود همت انسان در سطح خواسته‌های پایین دنیایی باقی بماند.

همت بالا انسان را از باتلاق خواسته‌های کم نجات می‌دهد

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه برای خلاصی از باتلاق خواسته‌های کم و دنیایی باید انسان همت بالا پیدا کند، اظهار کرد: روزه، اعتکاف، حج و جهاد فی سبیل الله برای بالا رفتن همت انسان بسیار مؤثر است، روزه اثر بسیار زیادی در از بین رفتن خواسته‌های نفس و بالا رفتن همت انسان دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 38 سوره توبه تصریح کرد: در این آیه قرآن به مسلمانان می‌گوید اینکه برای جهاد در راه خدا همت بلند ندارید وابستگی شما به دنیا و زندگی دنیایی است، برای رفتن به حج یا اعتکاف نیز چنین است، افرادی که دل در دنیا دارند حاضر نیستند دست از لذت‌های دنیا بشورند و به حج یا اعتکاف بروند.

وی با بیان اینکه افراد دنیا دوست نمی‌توانند جلوی شکم خود را بگیرند و انواع خواسته‌های نفس در وجود آنها چنگال انداخته و نمی‌توانند همت کنند و روزه بگیرند، خاطرنشان کرد: باید تصمیم بگیریم برای رفتن به مراتب عالیه و دست شستن از مطامع دنیوی تا بتوانیم همت عالی داشته باشیم و به دستاوردهای بزرگ برسیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: انسان در روزه‌داری انقطاع دل از دنیا را می‌آموزد و اینگونه می‌تواند زندگی و زمان خود را در راه آخرت مصرف کند، هدف از زهد انباشت نعمت‌های دنیایی نیست بلکه هدف این است که نعمت‌های آخرت ورسیدن به مراتب عالیه معنوی را با همت بلند به دست آورد.

روزه سبب صفای باطن می شود

آیت الله مهدوی با تأکید بر نقش روزه در منکوب کردن خواسته‌های شیطانی و نفسانی، اظهار کرد: کسانی که روزه می‌گیرند صفای باطن و دل نورانی پیدا خواهند کرد و دل نورانی همت عالی خواهد داشت، روزه‌داری همت انسان را قوی می‌کند و یک موتور محرک برای رسیدن انسان به مراتب عالیه، روزه به دلیل رفع موانع و تقویت اراده انسان برای رشد انسان و همت بلند داشتن انسان بسیار مؤثر است.

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: بنابر روایات روزه خواسته‌های نفسانی و طبیعت انسان را می‌میراند و میل به تنبلی و شهوات و گناه را درون انسان از بین می‌رود، همچنین روزه‌داری پاکی جوارح انسان نظیر چشم و گوش و زبان را رقم می‌زند و خواسته‌های نفس به گناه از این طریق نابود خواهد شد، آبادانی ظاهر و باطن و شکرگزاری نعمت‌های خداوند از دیگر آثار و برکات روزه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: احسان به فقرا، زیادت تضرع و خشوع در مقابل خداوند و در نهایت پناهندگی به خداوند از آثار روزه است که همگی سبب افزایش همت انسان و تقویت همت بلند داشتن و برداشتن موانع همت در انسان می‌شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات