۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۰۹۸۶
آیت الله مظاهری:

تکبر انسان را به سمت بی‌دینی خواهد برد

تکبر انسان را به سمت بی‌دینی خواهد برد
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه قرآن کریم انسان متکبر را دیوانه خطاب کرده است، گفت: گاهی اوقات تکبر سبب می‌شود انسان بی‌دین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز صفت تکبر را یکی از صفاتی که در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و بسیار خطرناک است توصیف کرد و گفت: روح فرعونیت درون انسان وجود دارد و نیازمند سالیان سال تلاش برای از بین بردن این روح و این صفت خطرناک است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: ممکن است انسان ریاضت بکشد و متقی شود و به مقام بالاتر از تقوا برسد اما هنوز روح فرعونیت در او موجود باشد، رسیدن به مقام والا و ارزشمند صدیق نیازمند این است که انسان تکبر و روح فرعونیت را درون خود از بین ببرد.

تکبر داشتن از منظر قرآن کریم دیوانگی است

رییس حوزه علمیه اصفهان تکبر داشتن را در منافات با عقلانیت دانست و اظهار کرد: تکبر یعنی اینکه انسان خود را برتر از دیگران ببیند، این یا به واسطه مال است یا به واسطه علم یا به واسطه قدرتی که دارد، قرآن کریم در آیات فراوانی می‌فرماید خداوند متکبر را دوست ندارد و به جای واژه متکبر می‌گوید خداوند انسان دیوانه‌ و توهمی و تخیلی را دوست ندارد، تکبر و فخرفروشی بنابر فرموده قرآن توهم و دیوانگی است.

وی تکبر را جنگ با خدا عنوان کرد و گفت: جنگ با خدا دیوانگی است و انسانی که متکبر است به همین خاطر تخیلی و توهمی است چرا که با تکبر خود به جنگ با خداوند رفته است، پیامبر اکرم(ص) فرمودند دیوانه زنی است که کاری می‌کند نظر دیگران به او جلب شود زنی که نظر نامحرم را جلب کند و به عفت خود ضربه بزند دیوانه است و علت این کار او ریشه در تکبر او می‌تواند داشته باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه عاقل کسی است که به واسطه مال، ریاست یا قدرتی که دارد به دیگران خدمت کند نه اینکه تکبر بورزد، تصریح کرد: کسی که از توانایی خود یا مال خود برای کمک کردن به دیگران استفاده نمی‌کند و تکبر می‌ورزد دیوانه است، جوانی که مدرک تحصیلی می‌گیرد و یا به منزلتی می‌رسد و بر پدر و مادر خود تکبر می‌ورزد دیوانه است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: تندی کردن با والدین حاصل بی عقلی و توهم است و ریشه در تکبر انسان دارد، اینچنین تکبر کردن دیوانگی است، قرآن می‌فرماید بسیاری از پیامبران یک مشکلی داشتند و آن این بود که افراد متمول و ریاست طلبان می‌گفتند عموم مردم از اطراف پیامبر بروند ما به سمت پیامبران خواهیم رفت و این موضوع با مخالفت پیامبران الهی مواجه می‌شده است.

تکبر سبب دوری از عبادات و بی دینی خواهد شد

وی دوری کردن از عبادات را از دیگر پیامدهای منفی و زیان‌بار تکبر برشمرد و اظهار کرد: کسی که اهل تکبر باشد از خیلی مسائل خوب و مفید محروم می‌شود، افراد متکبر به دیگران توهین می‌کنند و نباید انسان خیال کند توهین کند گناه آسانی است، روایات فراوان می‌گویند توهین کردن به اشخاص مانند جنگ با خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اهمیت پرهیز انسان از تکبر ورزیدن و توهین کردن تصریح کرد: اینکه کسی در یک پست و سمتی باشد و به ارباب رجوع خود و کسانی که به او نیاز دارند بی توجهی کند تکبر ورزیده و این جنگ با خداوند است و مشخص است که حاصل این کار عذاب الهی خواهد بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه کسی باید به خود ببالد که مانند خدا باشد، خاطرنشان کرد: تکبر بسیار خطرناک است و بعضی اوقات انسان را جدا بی دین می‌کند، زمانی که شخص حاضر نباشد حق و حقیقت را بپذیرد بی دین خواهد شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات