افراد تحت تأثیر دشمن نباید مدیر جامعه باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی به تفسیر آیه یک سوره مائده براساس روایتی از امام صادق(ع) پرداخت.
وی اظهار کرد: برای «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» سه معنا نقل شده است، یک تفسیر لفظی آیه اکثر مفسرین به آن قائل هستند و تفسیر دوم را محمد بن مسلم از قول امام صادق(ع) یا امام باقر(ع) باقر نقل کرده بود و در این که این روایت از کدام امام است در شک بود اما تفسیر سوم روایتی از امام صادق(ع) است که محور بحث بهیمه را مسائل اجتماعی قرار می دهد و مفضل بن عمر بیان می کند.
آیت الله علم الهدی با توجه به روایت امام صادق(ع) مقصود از «بَهِيمَةُ» را مدیر جامعه و مقصود از «الْأَنْعَامِ» را افراد جامعه بیان و ابراز کرد: مدیر جامعه در واقع عامل تغذیه جامعه است، بسیاری از مسائل فکری و اندیشه ای که بین مردم متداول می شود از طریق جریان حاکم و مدیریت جامعه تغذیه می شود و افراد جامعه راه و رسم سیاسی را از جریان حاکم می آموزند.
امام جمعه مشهد افزود: خداوند در «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» به جایز بودن تغذیه افراد جامعه از جریان حاکمیت جامعه اشاره دارد و اگر جریان حاکمیت جامعه از حجت خدا باشد در دین مداری و دین اندیشی افراد جامعه موثر است همچنین این آیه با «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» تناسب دارد و بین مدیر جامعه و مردم عهد و پیمانی است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: وقتی مردم جریان مدیریت را پذیرفته یا انتخاب کردند، بین مردم و این جریان عهد و پیمان است، تغذیه از جریان مدیریت و حاکمیت جامعه برای افراد جامعه وجود دارد و خداوند در این آیه بر وفادار بودن به عهد و پیمانی که در مدیریت اجتماعی بین جریان مدیریت و افراد جامعه است، تأکید می کند.
وی در ادامه به شرایط کسانی که شایستگی مدیریت جامعه را ندارند اشاره و ابراز کرد: خداوند تغذیه افراد جامعه از جریان ولایت را حلال اعلام می کند مگر بر شرایطی که در ادامه آیه می آید و از تبعیت، انتخاب و در رأس قرار گرفتن چنین افرادی در جامعه نهی می کند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: خداوند در آیه سوم سوره مائده تغذیه مردار، خون، گوشت خوک، قربانی شده برای غیر خدا، حیوانی که خفه شود، حیوانی که بزنند تا بمیرد، حیوانی که از لب پرتگاه پرت کنند، حیوانی که به شاخ زدن به هم بمیرند حیوانی که در جایی در فشار قرار گرفته که در اثر فشار از بین رود، حیوانی که درندگان شکار کرده و مرده است به جز آن که تزکیه شده باشد و حیوانی برای بتان میکشند و آن را که به تیرها قسمت میکنید را حرام و فسق اعلام می کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: محرماتی که خداوند در آیه سه سوره مائده بیان می کند را با توجه به این تفسیر با افراد جامعه تطبیق دهید، برخی افراد مردار هستند، برخی آدم های بی احساس و مورد تلقین و فشار دشمن قرار گرفته اند، برخی از جامعه طرد شده و از انسانیت فاصله گرفته اند که این سنخ از افراد حلال نیست تا به عنوان مدیر جامعه بوده و یا مسؤولیتی در جامعه را عهده دار شوند.
وی آیه یک این سوره که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ»، گفت: اگر معنای بَهِيمَةُ و انعام را انعام ثلاثه و چهارپایان سه گانه در نظر بگیریم خداوند وقتی که در احرام باشید، شکار آن ها را حرام اعلام کرده است./864/پ202/ب1