۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۵۱۱۸۰
جلسه نهم تفسیر سوره مائده؛

نقش مهم خانواده در تزکیه انسان

نقش مهم خانواده در تزکیه انسان
آیت الله علم الهدی عمده طهارت فرزند را مربوط به طهارت مادر دانست و گفت: بالاترین پیمان ها عهد خانواده است پس به عهدها و یپمان ها وفا کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه یک این سوره، گفت: خداوند بعد از اعلام وفای به عهد خداوند به «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» اشاره دارد که با عقد و عهد رابطه و تناسب دارد.

وی با اشاره به معنای «بَهِيمَةُ»، اظها کرد: با توجه به معنای مختلف این کلمه، تنوع در تفسیر این بخش از آیه داریم که مفسران با توجه به معنای لغوی تفسیرهایی را بیان داشته اند اما بیشتر مفسران از جمله مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان این کلمه را به حلال شدن انعام ثلاثه و چهارپایان سه گانه شامل گوسفند، گاو و شتر بیان می کنند که گوشت آن ها در شریعت اسلام حلال است.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: خداوند در این آیه اول می گوید که به عهدها وفا کنید و سپس حلال شده گوشت چهارپایان سه گانه را بیان می کند پس رابطه بین عقد با بهیمه وجود دارد.

امام جمعه مشهد وفای به عهد را موجب فزونی نعمت خواند و گفت: در رأس همه پیمان های زندگی ما، پیمان های اجتماعی است، قوام زیست جمعی به این است که به پیمان ها در عرصه زندگی اجتماعی عمل کنیم که در این صورت افراد جامعه نسبت به هم محبت پیدا می کنند و خدا هم به این ها رحم می کند بنابراین وفای به پیمان های اجتماعی موجب می شود نعمت به زندگی انسان راه یابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند می گوید که خدا این نعمت را به شما ارزانی داشته است و می توانید از این حیوانات تغذیه موثر داشته باشید، این نعمت به خاطر وفای به عهد شما در پیمان های اجتماعی است و عمل به این پیمان ها موجب می شود جریان محبت در بین شما حاکم شده و باعث نزول نعمت از طرف پروردگار می شود.

وی با اشاره به روایتی از امام معصوم در مورد معنای بَهِيمَةُ، گفت: محمد بن مسلم در جلد یک تفسیر برهان صفحه 334 در مورد معنای بَهِيمَةُ در ذیل این آیه شریفه از امام صادق(ع) و یا امام باقر(ع) نقل می کند که حضرت فرمود:«اگر جنین در شکم گاو، گوسفند و شتر ماده است در حالی که دارای مو و یا کرک است و این حیوان سربریده شود، تزکیه حیوان تزکیه جنین است و انسان می تواند از گوشت حیوان و جنین او استفاده کند.»

آیت الله علم الهدی به تناسب «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» با «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» اشاره و ابراز کرد: این بیان کننده این است که جنین در رحم مادر است و با تزکیه گوشت حیوان، گوشت جنین او هم قابل استفاده است بنابراین تزکیه انسان ها به طهارت خانواده مربوط می شود و عمده طهارت مادر است پس به عهدها و یپمان ها وفا کنید و بالاترین پیمان ها عهد خانواده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تشکیل خانواده پیمان مقدسی بین دو انسان است که فضای پاک به نام خانواده ایجاد شده و این پاکی موجب ایجاد فرزندی که در دل خانواده می شود که مسأله طهارت و پاکی طینت، سرشت و همه استعداد درونی و نیز صفای باطن و سیرت فرد به مادر مربوط است.

وی بیان داشت: انسان دو نوع وراثت تاریخی و انفعالی دارد که در وراثت تاریخی خصوصیات و اخلاقیات از نسل های بعدی به بعدی منتقل شده و حامل این وراثت پدر است و در وراثت اصلی و انفعالی که حامل آن مادر است و براساس آن حالات، عبادت، روحیات، احساسات و اندیشه های مختلف در مغز این مادر در جنین اثرگذار است.

آیت الله علم الهدی افزود: اگر زن پاکدامن و با ایمان در زمان حاملگی در عبادت خداوند و انجام اعمال پاک و خیر باشد، فرزند او نیز طینت پاک می یابد و همان گونه که با تزکیه حیوان ماده شتر و گوسفند و گاو، جنین او تزکیه می شود پس طهارت و تزکیه هر فرزند تابع تزکیه مادر است، مادر نقش اصلی سازندگی را نسبت به فرزند ایفا می کند که بر همین اساس حق مادر سنگین تر از حق پدر است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات