۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۵۱۷۰۵

بورس به اصلاح خورد

بورس به اصلاح خورد
در حالی که بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته پذیرای ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی بوده است و از ابتدای سال تا کنون میانگین رشد بازار بیش از ۷۰ درصد بوده است، روز گذشته بازار بورس تهران با تکانه‌ای مواجه شد که وزیر اقتصاد در توصیف این تکانه گفت: بازار بورس بازار ریسکی است.
به گزارش خبرگزاري رسا، اگر چه برخی از تحلیلگران معتقدند تکانه روز گذشته بازار سرمایه به خروج برخی از سهامداران تازه وارد از بازار منتج می‌شود، اما دست به دست شدن کاهش نرخ سود بین بانکی به ۱۰‌درصد و احتمال کاهش نرخ سود سپرده محرکی است که شاید از خروج نقدینگی از بازار بورس ممانعت و ورود نقدینگی از بانک به بورس منتج شود.

اگر چه مدیران دولتی مدت‌ها است که از ورود نقدینگی به بازار سرمایه حمایت می‌کنند و برخی از تحلیلگران تأمین بودجه از محل بازار سرمایه و واگذاری دارایی دولتی منهای مدیریت را دلیل این حمایت‌ها عنوان می‌کنند، اما با جهش هر چه بیشتر بازار و جذب بیشتر نقدینگی و سرمایه‌گذار مسئولان به‌رغم تداوم حمایت‌ها از بازار به ریسک و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نیز اشاره می‌کنند.

مثبت کردن بازار بورس بعد از معاملات

در جریان معاملات چهارمین روز کاری این هفته، بازار سهام مثبت آغاز به کار کرد و برخی نماد‌ها که از روز دوشنبه با فشار فروش مواجه بودند با عقب‌نشینی خریداران در ابتدای ساعات معاملاتی مواجه شدند به طوری که در اثر عواملی، چون افزایش عرضه ها، صف خرید نماد‌های بزرگ و ورود نماد‌های کوچکتر به محدوده‌های منفی با نزدیک شدن شاخص به محدوده یک‌میلیون واحدی هیجان و احساسات زودگذر تازه واردها، اختلال در سیستم معاملات و... شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۱۰۸۵ واحدی مواجه شد، اما در ادامه به دلیل بازگشایی نماد شستا (بعد از پایان معاملات) و اثر مثبت ۲ هزار و ۵۰۷ واحدی بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای ایران، شاخص با اضافه کردن هزار و ۴۲۴ واحد از نیمه کانال ۹۸۰ هزار تایی هم عبور کرد.

در نهایت درحالی بیش از ۷/ ۱۵ هزار میلیارد تومان در بورس و ۵/۵ هزار میلیارد تومان در فرابورس دست به دست شد که ارزش معاملات خرد نیز به ۶/۲۰‌هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد جدید برای بازار سرمایه است. بیشترین حجم معاملات هم به بانک صادرات، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، بانک صادرات، بانک پارسیان به همراه فولاد مبارکه به ترتیب با داد و ستد بیش از ۸/ ۳، ۵/ ۲، ۹/ ۱، ۶/ ۱ و یک میلیارد سهم تعلق گرفت.

انتشار خبر کاهش نرخ سود بین بانکی

تکانه روز گذشته بازار سرمایه اگر چه وجود ریسک د ر بازار سرمایه را به شکل علنی به نمایش گذاشت و پیش بینی می‌شود برخی از سهامداران از این بازار خارج و به بازار‌هایی، چون طلا و سکه و ارز و بانک و ملک بازگردند، اما با توجه به اینکه ورود نقدینگی موتور محرک بازار سرمایه به شمار می‌آید، انتشار خبر کاهش سود بین بانکی به محدوده ۱۰‌درصد و احتمال مجدد نرخ سود سپرده بانکی می‌تواند خبر خوبی برای بورس باشد. اگر چه شاخص کل بازار بورس تهران روز گذشته مثبت بود، اما نوسانی که در میانه ساعات معاملاتی بازار فراگرفت وجود ریسک سرمایه‌گذاری را به شکل عملی و عینی به سهامداران گوشزد کرد در همین راستا باوجودیکه عرضه دارایی‌های دولتی تحت قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری که توسط برخی از کارشناسان خصوصی‌سازی منهای واگذاری مدیریت معرفی می‌شود، با انتقاد‌هایی همراه شده است. وزیر اقتصاد روز گذشته در خصوص تکانه‌های شدید بازار بورس گفت: بازار بورس در مقابل بازار‌های دیگر یک بازار ریسکی است.

در شرایطی که سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی (سه شنبه ۱۶‌اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی گفت: هشدار می‌دهم اگر بر روند بورس مدیریت قوی و علمی نباشد، شاهد تکرار فجایع مؤسسات مالی در حجم صد‌ها برابری خواهیم بود. در سال گذشته ۳۰‌هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شد، این در حالی است که تنها در فروردین‌ماه امسال ۲۰‌هزار میلیارد تومان معادل دو سوم تمام سال گذشته به حجم نقدینگی بورس اضافه شده و روزانه بر این مبلغ افزوده می‌شود.

رئیس‌جمهور در یکصد و سی و چهارمین جلسه ستاد اقتصادی دولت بر اجرای سیاست تشویق صادرات و همچنین ضرورت بازگشت ارز‌های صادراتی به چرخه اقتصاد کشور و استفاده از آن برای تأمین نیاز‌های وارداتی و تولیدی تأکید کرد. این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی را از منابع و مصارف ارزی کشور و پیش‌بینی روند سال جاری ارائه کرد.

در این جلسه همچنین وزیر اقتصاد و دارایی از اقدامات انجام شده برای آزادسازی سهام عدالت گزارش داد.

رئیس‌جمهور در این زمینه نیز بر ضرورت فراهم آمدن سهولت کافی برای دارندگان سهام جهت استفاده از دارایی سهام خود در جهت قابلیت مبادله سهام، تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به حضور در بازار بورس را خواستار شد.

در این جلسه همچنین وضعیت بازار بورس و عرضه سهام‌های مربوط به شرکت‌های دولتی به بخش عمومی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین فرهاد دژپسند در حاشیه شورای عالی بورس افزود: به خاطر ازدحام و شلوغی زیاد در دفاتر پیشخوان دولت امروز مصوب شد، تا احراز هویت تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام شود. طبق مصوبه‌های امروز شورایعالی بورس از فردا تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به‌دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی لغو می‌شود.

نقل و انتقال وکالتی سهام ممنوع است

وی گفت: مصوبه دومی که امروز در شورای عالی بورس به تصویب رسید این بود که هر گونه نقل و انتقال وکالتی سهام ممنوع است و این مصوبه به سازمان اسناد کشور هم ابلاغ شده تا آن‌ها هم به تمام شهرستان‌ها و استان‌ها ابلاغ کنند.

وزیر اقتصاد در خصوص اختلال نرم‌افزاری بورس هم گفت: امروز به سرعت این مشکل حل شد و جای نگرانی نیست.

بازار بورس ریسکی است

دژپسند در خصوص تکانه‌های شدید بازار بورس هم گفت: بازار بورس در مقابل بازار‌های دیگر یک بازار ریسکی است و ما بار‌ها توصیه کردیم تا کسانی که تازه وارد هستند حتماً با مشاوره به سراغ معامله بروند.

۳۰ شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند

همچنین روز گذشته مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: با آزادسازی سهام عدالت به زودی ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وارد بورس می‌شوند./1360/
ارسال نظرات