۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۵۱۷۸۴

یک بام و دو هوای ترامپ در بغداد

یک بام و دو هوای ترامپ در بغداد
رویکرد خاص مقامات دولت ترامپ در قبال تحولات عراق و وارد کردن دوباره داعش به صحنه از سوی پنتاگون و سنتکام، بیانگر آشفتگی و هراس حاکم بر کاخ سفید است.

به گزارش خبرگزاري رسا، در حالی که منازعه گروه‌های سیاسی عراق بر سر رای اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی ادامه دارد، داعش حملات مختلفی را به مناطق مختلف این کشور آغاز کرده است. این حملات، متمرکز در یک نقطه خاص نبوده و سامرا، دیالی، اطراف بغداد و صلاح‌الدین را در بر می‌گیرد. تجهیز داعش به سلاح‌های سنگین و پیشرفته و نوع عملیات آن نشان می‌دهد واشنگتن، ایجاد همزمان بحران‌های سیاسی و امنیتی در عراق را در دستور کار قرار داده است. این بحران‌سازی گسترده با هدف توجیه بقای نظامیان اشغالگر آمریکایی در عراق صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

رویکرد خاص مقامات دولت ترامپ در قبال تحولات عراق و وارد کردن دوباره داعش به صحنه از سوی پنتاگون و سنتکام (فرماندهی نیرو‌های آمریکا در غرب آسیا)، بیانگر آشفتگی و هراس حاکم بر کاخ سفید است.

کاخ سفید هزینه راهبردی زیادی بابت انعقاد و استمرار پروژه «ناامنی مزمن امنیتی» در عراق پرداخت کرده و در حال حاضر، بخش اعظمی از تلاش‌های خود مبنی بر احیای تروریسم تکفیری در این کشور مسلمان و ایجاد شکاف میان ملت و به‌خصوص شیعیان عراق را ازدست‌رفته می‌بیند. تحمل این شکست راهبردی برای رئیس‌جمهور آمریکا بسیار سنگین است، زیرا ترامپ میان «هزینه» و «فایده»‌ای که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر در عراق و از سوی دولت و دستگاه‌های امنیتی ایالات‌متحده محاسبه شده است، توازنی به سود خود و همدستانش نمی‌بیند.

چنانچه برخی سناتور‌های کنگره و تحلیلگران برجسته حوزه سیاست خارجی آمریکا اذعان کرده‌اند، مؤلفه‌ای به نام «نفرت از آمریکا» میان اقشار مختلف عراق، به‌خصوص پس از حملات نظامیان آمریکایی به پایگاه‌های حشد الشعبی بیش‌ازپیش نهادینه‌شده است. فراتر از آن، ظهور دوباره داعش در مناطقی از عراق به‌خوبی نشان داده است هدف واقعی ایالات متحده از حمایت ظاهری از اعتراضات مردمی در این کشور چه بوده است.

عملیات داعش گسترده‌تر می‌شود
طی روز‌های اخیر، داعش در استان‌هایی از جمله بابل، صلاح‌الدین و کربلا، عملیات تروریستی خود را آغاز و ابعاد آن را گسترش داده است. منابع عراقی گفته‌اند عناصر داعش قصد انجام یک حمله انتحاری داشتند که قبل از رسیدن به منطقه مورد نظر با مقاومت نیرو‌های حشد الشعبی مواجه شده‌اند. در جریان درگیری با عناصر داعش یک نیروی عراقی مجروح شده است.

همچنین در درگیری شدید نیرو‌های حشد الشعبی با عناصر گروه تروریستی داعش در منطقه العظیم در دیالی دو نیروی عراقی شهید و هفت نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. منابع نزدیک به حشدالشعبی نیز اعلام کرده‌اند نیرو‌های آن‌ها شنبه شب مانع نفوذ یک گروه داعشی در صحرای النخیب شده و با تعقیب این عناصر آن‌ها را وادار به فرار کردند. از سوی دیگر، فرماندهی حشد الشعبی عملیات سامراء درباره تلاش‌های گاه و بیگاه داعش برای رسیدن به اماکن مقدس در این منطقه هشدار داد و از نیرو‌های تحت فرمان خود خواست برای دفاع از حرم امامین عسکریین (علیهما السلام)، در آماده باش کامل به سر برند. برخی منابع نیز از درگیری نیرو‌های حشد با عناصر داعش در منطقه مکیشیفیه در حومه سامرا خبر داده‌اند.

آمریکا، مدیر پروژه احیای داعش
در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) ولادمیر ورونکوف، رئیس اداره مبارزه با تروریسم سازمان ملل هشدار داد: حدود ۲۷ هزار تروریست خارجی در سوریه و عراق حضور دارند. گروه تروریستی داعش پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی در اکتبر گذشته، جایگاه خود را در مارس ۲۰۱۹ در سوریه از دست داد. با وجود این، این گروه رهبر جدیدی معرفی کرده و همچنان هسته اصلی تهدید تروریستی فراملی را تشکیل می‌دهد.

این تروریست‌ها، پس از شکست داعش در عراق و سوریه، تحت نظارت ایالات متحده آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان سعودی در مناطق مرزی و صعب‌العبور دو کشور سوریه و عراق باقی‌مانده و مشغول احیا و بازسازی خود بوده‌اند. با این حال، حشدالشعبی و دیگر گروه‌های مقاومت در عراق، این بار نیز اجازه عرض اندام به تروریست‌های تکفیری را نخواهند داد.

عواقب بی دولتی
بدون شک سوء‌استفاده ایالات‌متحده و دیگر حامیان داعش از شرایط موجود و تجهیز و بازتعریف تروریسم تکفیری از سوی آنها، مرهون هرج و مرج سیاسی و بی‌دولتی در بغداد است. واشنگتن سال گذشته با خلق بحران سیاسی و تبدیل آن به اعتراض‌های غیر قابل کنترل و خشونت‌آمیز (با کمک مهره‌های خود در عراق) زمینه را برای استمرار بحران سیاسی در عراق و در نتیجه، ایجاد دوباره بحران‌های امنیتی در این کشور فراهم کرده‌است. بنابراین، اصلی‌ترین اولویت گروه‌ها و احزاب سیاسی در عراق، شکل‌دهی دولتی مستقر و متمرکز است که بتواند بحران‌های امنیتی ایجاد شده در این کشور را طی هفته‌های آتی مدیریت کند. به عبارت بهتر، در تحلیل تحولات داخلی عراق، باید میان «بحران سیاسی» و «بحران امنیتی» دراین کشور نوعی پیوستگی قائل شد.

یک اتفاق مشکوک
اصرار برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق بر حفظ زندانیان داعشی (که در زندان‌های عراق به سر می‌برند) و تاکید بر اعدام نکردن آنها، مولد نگرانی‌های تازه‌ای میان مردم عراق بوده‌است. حسن سالم، نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق طی پستی در توییتر، از برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور خواست اجرای احکام اعدام صادر شده در حق تروریست‌ها را امضا کند وی از صالح خواست به حرمت خون‌های ریخته‌شده در مکیشیفه و تل الذهب، مانع انجام این کار نشود. این نماینده پارلمان عراق می‌نویسد:
«بار‌ها و طی نامه‌هایی رسمی از رئیس‌جمهور خواستیم اجرای احکام اعدام صادر شده در حق تروریست‌ها را تایید کند؛ اما این احکام اجرا نشده‌است. ما نمی‌خواهیم این امر به طول بینجامد!»


رایزنی‌های سیاسی سخت در بغداد
اگرچه تصور می‌شد که انتصاب مصطفی الکاظمی و اجماع اولیه بیشتر گروه‌های عراقی روی نخست وزیری وی، می‌تواند ثباتی یک‌ساله تا زمان برگزاری انتخابات سراسری آتی در این کشور ایجادکند، اما شاهد وقوع اختلافاتی تازه میان احزاب پارلمان بر سر این موضوع هستیم. محمد الغبان، رئیس فراکسیون الفتح عراق (فراکسیون ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری) می‌گوید، مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید همانند اسلاف خود در نحوه انتخاب وزرای کابینه مرتکب اشتباه شده‌است.

مخالفان فعلی کاظمی از جمله نوری‌المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون معتقدند فراکسیون‌های سیاسی پیشتر با الکاظمی بر سر اعطای اختیار اعضای کابینه‌اش به دور از سهم‌خواهی به توافق رسیدند، مشروط بر این که وزرای نامزد، توانمند و پاک‌دست بوده و مقبولیت داشته‌باشند و این خصوصیات بر همه وزرا منطبق باشد. با این حال هم‌اکنون چنین چیزی رخ نداده است!

فراکسیون‌های سیاسی پارلمان عراق به کاظمی اعتراض کرده و از او خواسته‌اند مسیر را اصلاح کرده و وزرای پیشنهادی را تغییر دهد. بر این اساس گروه‌های سیاسی پارلمان در حال رایزنی و مذاکره با نخست‌وزیر مکلف برای جایگزینی اسامی اختلافی کابینه هستند./1360/

ارسال نظرات