۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۵۱۸۰۴
آیت الله جاودان:

قیامت یوم الحسرت است

قیامت یوم الحسرت است
استاد اخلاق با اشاره به اینکه قیامت یوم الحسرت است، گفت: انسان مومن همواره در خوف و رجاء زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه هفتگی درس اخلاق که به‌صورت مجازی در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: قرآن کریم از روز قیامت به‌عنوان یوم الحسرت یاد می‌کند.

وی افزود: اگر کسی ایمان و عمل صالح داشته باشد در همین دنیا می‌تواند یوم الحسرت را درک کند، چنین فردی وقتی به گذشته خود نگاه می‌کند می‌بیند چه بخش‌هایی از عمر خود را بی‌ثمر گذاشته و یا ازدست‌داده حسرت می‌کشد.

آیت‌الله جاودان بیان داشت: انسان اگر به قیامت و آخرت فکر کند و تنها یک گناه در طول عمر انجام داده باشد حسرت آن‌یک گناه لحظه‌ای او را رها نخواهد کرد و مدام به این فکر می‌کند که اگر به‌جای این لغزش و خطا از خداوند متعال اطاعت کرده بود امروز شاهد تباه شدن بخشی از عمرش نبود.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه انسان مؤمن همیشه در حالت خوف و رجاء است، عنوان کرد: گاهی مؤمن لطف و رحمت بی‌کران الهی را به یاد می‌آورد و شاد می‌شود و گاهی نیز به خطای خود فکر می‌کند و حسرت می‌کشد و به خود می‌گوید چرا مرتکب این عمل شده است و همین امر حالت حسرت و خوف را در وجود او به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه انسان در قیامت فرصتی برای جبران اعمال ندارد، اظهار داشت: در قیامت انسان غرق در حسرت است و این حسرت را نمی‌توان با معیارهای دنیوی اندازه‌گیری کرد.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: انسان قبل از انجام هر عملی باید عاقبت آن را ارزیابی کند تا گرفتار حسرت و ترس بی‌حدواندازه قیامت و برزخ نشود.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگر با توجه به فرارسیدن میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: انسان کریم به دنبال فقیر و نیازمند می‌گردد و خود را از فقرا و نیازمندان پنهان نمی‌کند انسان کریم شرم می‌کند چشمی نیازمند به او نگاه کند و او به آن نیازمند چیزی ندهد، امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل‌بیت(ع) هستند و ما باید از ایشان و اولیای الهی کمک و درخواست یاری داشته باشیم تا عاقبت بخیر شویم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات