۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۵۱۹۰۴
آیت الله مظاهری:

غضب در آخرت تبدیل به آتش جهنم می‌شود

غضب در آخرت تبدیل به آتش جهنم می‌شود
رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت کظم غیظ داشتن، گفت: غضب و اشتباهاتی که به دنبال آن مرتکب خواهیم شد موجب برافروخته شدن آتش جهنم برای انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا  در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند «غضب انسان را دیوانه می‌کند و شخصی که از غضب پشیمان نشود دیوانه به تمام معنا است.» گفت: از منظر روایات ما غضب یعنی انسان ابزار برای شیطان واقع شود و شیطان هرچه بتواند از او استفاده می کند.

در هنگام غضب ابزار برای شیطان خواهیم شد

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث غضب وضع خطرناکی برای انسان پیش می‌آید و باید خداوند رحم کند و خود انسان هم کوشش و تلاش کند که در وقت غضب ابزار برای شیطان واقع نشود و اگر بخواهیم این حالت غضب را نداشته باشیم و بجای آن حلم داشته باشیم، ابتدا باید این صفت رذیله را رفع کنیم که کار بسیار دشوار و مشکلی است.

وی با اشاره به آثار و پیامدهای منفی صفات رذیله در زندگی انسان و سعادتمند نشدن انسان در آخرت، اظهار کرد: بعضی صفات رذیله موجب می‌شود انسان در جهنم هم از خداوند طلبکار باشد و غضب انسان موجب مشکلات بسیاری برای انسان در دنیا و آخرت می‌شود و همه باید تلاش کنیم براعصاب خود مسلط باشیم و غضب را درون خود از بین ببریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان وقتی غضب می‌کند باید بتواند خود را کنترل کنید و تغییر حالت از ایستادن به نشستن یا برعکس در این خصوص بنابر روایات بسیار مؤثر است، تصریح کرد: ترک محلی که در آن دچار غضب شده‌ایم نیز در از بین بردن غضب بسیار مؤثر است، انسان باید کظم غیظ کند و آتش غضب و خشم را فرو ببرد و فکر بعد از این غضب را بکند.

کظم غیظ کردن موجب خاموشی آتش جهنم می‌شود

حضرت آیت الله مظاهری به ضرورت کظم غیظ از طریق توجه به عواقب غضب کردن اشاره کرد و گفت: بنابر روایات وقتی انسان غضب می‌کند آتشی درون او شعله ور می‌شود که می‌تواند مانند آتش جهنم برای انسان باشد و اگر آن را خاموش کند آتش جهنم را خاموش خواهد کرد.

وی با اشاره به رفتار اشتباهی که انسان به هنگام غضب بروز می‌دهد، تصریح کرد: اگر کسی با آتش غضب آتش جهنم را برای خود روشن کند در آخرت حسرت این اشتباه خود را خواهد خورد، نعمت‌های بهشت را ما باید تهیه کنیم و البته آتش جهنم را هم خودمان فراهم خواهیم کرد، غضب آتش جهنم را برای ما رقم خواهد زد و موجب مشکلات بسیار در دنیا و آخرت خواهد شد و به همین دلیل است که انسان باید کظم غیظ را بیاموزد.

ریس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خداوند جهنم را بدون آتش خلق کرده و بهشت را بدون نعمت آفریده است و این ما هستیم که باید نعمت‌های بهشتی را برای خود فراهم کنیم، اظهار کرد: اعمال ما و اشتباهات ما نظیر غضب و کارهای نامربوطی که به دنبال آن انجام خواهیم داد موجب خواهد شد آتش جهنم برای ما فراهم شود و اگر کظم غیظ کنیم این آتش بر ما خاموش خواهد شد./1304/پ203/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات