۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۵۱۹۱۵
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

کمک های مؤمنانه در شرایط کرونا یادآور ایام دفاع مقدس است

کمک های مؤمنانه در شرایط کرونا یادآور ایام دفاع مقدس است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ارتباط و شباهت رزمایش همدلی و مواسات در ایام کرونا، گفت: کمک های مؤمنانه در این ایام، انسان را به یاد ایام دفاع مقدس می اندازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بامداد جمعه در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، با اشاره به آیه 54 سوره مائده اظهار داشت: در آیه ذکر شده، آمده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ» ای اهل ایمان توجه داشته باشید که عده ای از دین خدا مرتد می شوند؛ این مسأله ناراحت کننده است اما «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّـهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» به زودی خداوند قومی را می آورد که این ها خدا را دوست دارند و خدا نیز اینها را دوست دارد.

وی به بیان ویژگی های دوستداران خدا پرداخت و گفت: خداوند متعال در این آیه، ویژگی های چنین افرادی را بیان می کند و می فرماید «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» وقتی که به آنها نگاه می کنی، نسبت به اهل ایمان ذلیل هستند و بال خود را زیر دست و پای اهل ایمان می گسترانند.

به پرستاران و پزشکان کشورمان افتخار می کنیم

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن مباهات به حاضران خط مقدم سلامت تصریح کرد: برخی افراد نسبت به مؤمنین متکبر هستند و عزت به خرج می دهند؛ در ایام شیوع ویروس کرونا این مسأله را دیدیم که عده ای در بیمارستان ها در برابر اهل ایمان و متدینینی که بیمار هستند، چه مقدار تواضع می کنند؛ به پرستاران و پزشکان خود افتخار می کنیم و خدا اینها را دوست دارد.

وی با بیان این که کمک های مؤمنانه در ایام کرونا یادآور ایام دفاع مقدس است، افزود: اکنون می بینیم که عده ای تلاش می کنند که در مسأله مواسات و کمک مؤمنانه سهیم شوند؛ این صحنه ها انسان را به یاد ایام دفاع مقدس می اندازند که رزمندگانی را دیدیم که شهید حسین خرازی اعلام کرده بود که باید معبر باز شود تا عملیات را انجام دهیم و عده ای را می خواهیم که باید روی مین بروند، در این شرایط 300 رزمنده اعلام آمادگی کردند، در صورتی که برای این مهم، تنها به 30 نفر نیاز بود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان این که خداوند گردن کشان نسبت به مؤمنان را دوست نمی دارد، اظهار داشت: در بخش دیگری از این آیه می خوانیم «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» که نسبت به متدینین گردن کشی نکنید که خداوند چنین کسانی را دوست ندارد اما متأسفانه برخی نسبت به کفار احساس ذلت و کوچکی می کنند.

وی گفت: با توجه به آیه 54 سوره مائده، یکی دیگر از ویژگی های افرادی که خدا را دوست دارند و خدا نیز آنها را دوست دارند، این است که «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» برای احیای دین خدا مجاهدت می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم تشخیص وظیفه و ایستادگی در برابر انجام آن تصریح کرد: در بخش دیگری از این آیه می خوانیم که «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» که بارزترین مصداق این بخش از آیه، حضرت علی(ع) است که در برابر ملامتِ ملامتگران خوفی به خود راه نمی دهد؛ باید وظیفه را شناخت، سپس باید پای آن ایستاد و کوتاه نیامد.

وی افزود: در بخش انتهایی این آیه آمده است که «ذَلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ» این حالت را خداوند به هر کسی نمی دهد، و این فضل و لطف خداست و به هر کسی که بخواهد عطا می کند؛ البته کسانی که نسبت به چنین حرکت هایی آگاهی ندارند، افراد این چنینی را به افراط گری و سرسختی متهم می کنند، در صورتی که باید در این راه ایستادگی کرد.

ایمان محض برآیند محبت خداوند متعال است

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به فرازهایی از دعای سحر، بر محبت خداوند پرداخت و اظهار داشت: محبت آثار عجیبی در انسان دارد که یکی از آنها، ایمان محض است که برآیند محبت خدای متعال است؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند «به محض به ایمان خدا نمی رسد تا این که خدا در نزد چنین فردی محبوب تر از خود فرد می شود» و فرمایش خداوند متعال برایش مهم تر خواهد شد؛ حرف مردم نزد چنین فردی بی اهمیت شده و سخن خداوند براش با اهمیت می شود.

وی در پایان با بیان این که محض ایمان در گرو محبت خداوند است، گفت: هر اندازه که محبت به خدا بیشتر شود، آن ایمان جدی تر می شود؛ البته اگر فردی چیزی را دوست داشت، با آن محشور خواهد شد./822/پ202/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و لا تجعلنا ممن نحسب اننا نحسن صنعا.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
طرح کمک مؤمنانه به این اقشار به طور حتم در کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی آن‌ها بسیار اثرگذار خواهد بود.
2
0