۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۶۵۱۹۳۴
جلسه چهاردهم تفسیر سوره مائده؛

ولنگاری و بی بند و باری با هویت جامعه دینی نمی سازد

ولنگاری و بی بند و باری با هویت جامعه دینی نمی سازد
آیت الله علم الهدی تکالیف شرعی را تابلوی بندگی خدا دانست و گفت: ولنگاری و بی بند و باری با هویت جامعه دینی نمی سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم از این سوره، به تفسیر های مختلف «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در مورد «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» سه تفسیر بیان شده است، یک معنا موضوع خود آیه و جریان مناسک حج و اعمالی که افراد در حج انجام می دهند، است و معنای دوم نیز رهبر جامعه دینی، قانون الهی و اماکن و اشخاص مرتبط با خدا مانند مبلغان دینی و یا اماکن مذهبی از شعائر الهی است و خداوند از قداست زدایی نهی می کند.

آیت الله علم الهدی افزود: معنای سوم شعائرالله بنا به تفسیر فخر راضی دارای دو تفسیر عام و خاص است که در لفظ عام شامل همه تکالیف الهی می شود و در معنای خاص منظور مناسک حج است و تأکید می کند که اخلال به شعائر خدا نکنید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: تکالیف شرعی به طور معمول تابلوی خداست بنابراین شعائر الله می گویند، در جامعه دینی افراد جامعه مکلف به اجرای تکالیف الهی هستند، در جامعه ای که به تکالیف الهی عمل شده، محرمات الهی ترک شده و بسیاری از خصوصیات جامعه متکی به دستور خدا است، این جامعه به رنگ خدا و تابلوی خدا است، جامعه دینی تابلوی بندگی خدا است.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: جامعه دینی باید سبقه الله داشته باشد، در جامعه دینی باید هویت دینی و همه اصول فرهنگی را رعایت کنیم، مشکلی که ما امروز با آن روبرو هستیم وجود برخی از منکرات در جامعه است که هویت جامعه دینی را از بین می برد، افرادی که دنبال بی بند و باری و ولنگاری هستند، می خواهند هویت دینی جامعه را بهم بزنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جامعه دینی آزادی مطلق ندارد و نفسانیات به طور کامل در آن اجرا نمی شود چون نفسیات مردم اخلال در هویت دینی جامعه ایجاد می کند، جامعه دینی دارای محدودیت هایی است که بسیاری از ویژگی های نفسانی را از بین می برد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در مورد تفسیر «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ»، گفت: حضرت خطاب به برادر خود زید بن علی بن حسین در مورد قیام ایشان به معنای عام این آیه اشاره دارد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات