۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۵۲۰۶۰

ترس دولت مانع خصوصی‌سازی است

ترس دولت مانع خصوصی‌سازی است
متأسفانه یکی از دلایل عدم حضور جدی مردم در اقتصاد ترس دولت از ضایعات احتمالی انتقال اقتصاد به بخش خصوصی بوده است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، همین مشکل دولت را از ایجاد زیر ساخت‌های موجود باز می‌دارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره ورود جدی مردم و بخش خصوصی به اقتصاد و موانع پیش روی آن در گفت‌وگویی با روزنامه جوان به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

زمانی که مسیر صحیح حضور مردم در اقتصاد مسدود شده باشد، به صورت طبیعی آنان تلاش خواهند کرد موقعیت‌های اقتصادی جدیدی برای خود خلق کنند. در این مسیر اغلب آنان به سمت دلالی غیرسازنده در اقتصاد سوق پیدا می‌کنند و حتی ممکن است از این مسیر هم خارج شوند و قوانین و مقررات کشور را رعایت نکنند.

علی‌القاعده دولت باید فعالیت اقتصادی را حق مردم بداند و خود خدمتگزار آنان باشد. حال اگر جای این دو با هم عوض شود، خطای استراتژیکی اتفاق خواهد افتاد که بار‌ها و بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است. خوشبختانه پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ وضعیت تا حدود زیادی متفاوت شده است ولی هنوز موانع زیادی باقی است که تا آن‌ها برطرف نشود راه برای حضور مردم باز نخواهد شد. مشکل ما در داخل کشور این است که برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی باید خلاقیت‌های جدید شکل بگیرد و در فعالیت‌های کوتاه مدت شکل نمی‌گیرد. برای این کار باید یک برنامه‌ریزی درازمدت صورت بگیرد و در غیراین صورت فعالان اقتصادی به سمت راه کوتاه کسب درآمد خواهند رفت. فعالیت‌های دراز مدت اقتصادی نیز تنها با حضور ملت شکل می‌گیرد و رهبری نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند که دولت‌ها بدون ملت‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

متأسفانه یکی از دلایل عدم حضور جدی مردم در اقتصاد ترس دولت از ضایعات احتمالی انتقال اقتصاد به بخش خصوصی بوده است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، همین مشکل دولت را از ایجاد زیر ساخت‌های موجود باز می‌دارد. چرا دولت هم اکنون در قالب صندوق سرمایه‌گذاری به دنبال واگذاری سهام دولت است؟ چون تصور می‌کند بدون حضور دولت مدیریت شرکت‌ها از هم می‌پاشد. بنابر این با همین فرض تلاش می‌کنند مدیریت را حفظ کنند، اما این کار مانند این است که پدر مادری اجازه ندهند بچه آن‌ها مستقل شود. این استدلال غلط است، اما دولت‌ها با این استدلال خود را قانع می‌کنند. البته در برخی موارد ممکن است پای پاداش و مقام در میان باشد. در مجموع مدیران دولتی باید بدانند زمانی که رهبری این راه را نشان می‌دهند باید در این مسیر حرکت کنند. در کنار این باید از حرکت گسترده مردم به سمت بورس و سرمایه‌گذاری در آن یاد کرد که نشانه اعتماد مردم به نظام است و باید این اعتماد قدر دانسته شود.

راه قدردانی نیز این است که دولت نیز سهام‌های ارزشمند خود را در داخل بورس عرضه کرده و اجازه حضور مردم در مدیریت‌های شرکت را بدهد. هم اکنون از سوی مقامات بالایی نظام به صورت مرتب بر این نکته تأکید می‌شود که باید عرضه‌ها به بورس گسترده‌تر شود. البته باید برای این کار یک سیاست‌های حاکمیتی گسترده اتخاذ شود و پاسخی درست به اعتماد مردم داده شود و از واگذاری مدیریت شرکت‌ها به مردم هیچ هراسی نباید وجود داشته باشد./1360/

ارسال نظرات