۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۵۱۷۷۶
چطور می‌توان در اوج سختی، زیبایی دید؟

تفاوت نگاه به بلا در غربِ وحشی و اسلام ناب

تفاوت نگاه به بلا در غربِ وحشی و اسلام ناب
بخشی از عوامل گرفتاری مربوط به کدورت‌ها و کینه‌هاست، وقتی دل از آنها پاک نشود، دنیا سخت می‌شود و وقتی کینه‌ها کنار رود، در میان سختی‌ها هم که باشی، زیبایی‌های عالم را می‌بینی.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام سیدمیرهاشم حسینی استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی شب گذشته در ویژه‌برنامۀ شبکۀ سوم سیما طی سخنانی گفت: پیامبر اکرم(ص) در آستانۀ ماه رمضان خطبه‌ای ارزشمند دربارۀ آغاز ماه مبارک رمضان ایراد فرمود که می‌توان از آن این‌طور استفاده کرد: ای مردم عالم! اگر می‌خواهید گرفتاری‌‌هایتان برطرف شود، قدر ماه رمضان را بدانید، فرصت‌های این ماه را غنیمت شمارید. ماه رمضان، ماه ماهی است که با خودش رحمت، برکت و مغفرت می‌آورد پس از آن غافل نباشید.

وی افزود: اگر بخواهیم اندکی به عمق این کلام آقا رسول‌الله (ص) برویم و عظمت این ماه را فهم کنیم، باید در این موضوع تأمّل کنیم که عوامل گرفتاری و سختی در زندگی انسان چیست؟ بخشی از عوامل گرفتاری مربوط به کدورت‌ها و کینه‌هاست، وقتی دل را از کدورت‌ها پاک نکنیم دنیا سخت می‌شود و در مقابل، وقتی کینه‌ها کنار رود، در میان سختی‌ها هم که باشی، زیبایی‌های عالم را می‌بینی. اگر می‌خواهید خدا مهربانی‌اش را نشان دهد شما هم باید مهربانی نشان دهید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همیشه سختی و آسانی در پی هم قرار دارند، گفت: این یک وعدۀ قرآنی است «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا». در آستانه شب‌های احیا و شب قدر قرار داریم؛ در روایت داریم اگر می‌خواهید شب قدر را فهم کنید، یکی از راه‌هایش این است که باید کینه‌ها را کنار گذاشت.

حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی گفت: یکی دیگر از عوامل گرفتاری در زندگی، عادات زشت و ناپسند است، اینکه قدر حضور در کنار یکدیگر را ندانیم، اینکه حرف‌های ناروا بر زبان جاری کنیم، اینکه نگاه‌همان را کنترل نکنیم و ... . عامل دیگر گرفتاری بشر، نداشتن برنامه‌ای دقیق و منظّم برای زندگی چه در این دنیا و چه در عالم دیگر است. یکی دیگر از عوامل گرفتاری بشر این است که گاهی فراموش می‌‌کنیم جهان صاحبی دارد؛ صاحبی که مدبّر و حکیم است.

وی تأکید کرد: ماه مبارک فرصت کنار گذاشتن عادات زشت و ناپسند است، انسان در طول سال، ماه‌ها وقت می‌گذارد برای شنیدن و دیدن خیلی چیزها، اما در این ماه همه باید کنار گذاشته شود و مقدمه‌‏ای برای مراقبات جدّی‌تر در طول سال باشد. این ماه، ماه تقویت اراده و آشتی با خداست.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به مقایسۀ نگاه غربِ وحشی و نگاه مکتب اسلامِ ناب و اهل‌بیتی، در هنگام مواجه با بلا و گرفتاری گفت: وقتی بلایی بدشانسی تلقی شود نتیجه آن غارت یکدیگر است و این چیزی است که در غرب دیده شد اما وقتی آن را آزمون الهی ببینید، نتیجه آن، گسترش کمک‌های مؤمنانه و برپایی رزمایش مواسات و همدلی در سراسر کشور می‌شود./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات