۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۶۵۲۱۵۱
منبرهای مجازی؛

آیت الله کعبی مطرح کرد؛ ماه رمضان و پیوندهای اجتماعی

آیت الله کعبی مطرح کرد؛ ماه رمضان و پیوندهای اجتماعی
عضو جامعه مدرسین ماه مبارک رمضان را فرصتی برای تقویت و تحکیم پیوندهای اجتماعی دانست و رسالت مهم والدین را در صیانت از کیان خانواده بسیار مهم خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا ماه مبارک رمضان را فرصتی برای تقویت پیوندهای اجتماعی دانست و بر لزوم نقش آفرینی فعال والدین در این راستا کرد.

از نگاه استاد آیت الله کعبی ماه مبارک رمضان می تواند ماه صلح اجتماعی باشد و مؤمنان باید با استفاده از فرصت شب و روز ماه میهمانی خدا، تمرین بندگی را به درستی انجام دهند.

آیت الله کعبی گریزی به شرایط کنونی جامعه و شیوع کرونا می زند و با تاکید بر این که ماه رمضان ماه عبادت های خانوادگی است، از دسیسه دشمن برای متزلزل ساختن بنیان خانواده می گوید.

آنچه در ادامه می خوانید بخش پایانی سخنان عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان فرصتی است برای اینکه آموزه های اسلام ناب محمدی بر پایه مکتب اهل بیت (ع) بیشتر عملیاتی شود؛ یکی از این آموزه ها تلفیق ماهرانه و زیبا بین عقلانیت، تدبیر، حکمت و مصالح اجتماعی از یک سو و از سوی دیگر مهر، محبت و پیوندهای جامعه و پایان کینه ها، نفرت ها، دشمنی ها و دعواهای درونی است.

ماه مبارک رمضان می تواند ماه صلح اجتماعی هم باشد؛ خصوصاً تقویت پیوندهای اجتماعی میان خانواده ها، میان نزدیکان و میان اقوام؛ ماه رمضان ماه عفو، رحمت و گذشت، ماه صفای باطن و ماه توجه به حق الناس، احیای حقوق عامه، رد مظالم و امثال اینها هست.

اتفاقاً در بحث نماز استسقاء مقدماتی از دعا و استغفار وجود دارد؛ از جمله این مقدمات صدقه، رد مظالم، توبه و انابه و پرداخت حقوق الناس است. حتی تبسم و لبخند هم در ماه مبارک رمضان از سویی باعث تقویت پیوندها می شود و از سویی ارزش اجتماعی دارد و باعث ثواب، عبادت و بندگی خدا می شود.

امام باقر (ع) می فرماید به همدیگر عشق بورزید و همدیگر را دوست داشته باشید، «وَلاَ يَتَهَجَّمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ» به همدیگر حمله نکنید.

صیانت از خانواده در این دنیای مجازی و در زمان کرونا و پسا کرونا با پیوند دل ها و عشق و محبت و تربیت خانوادگی بیشتر میسر می شود.

یکی از دستورات مهم اسلام، توجه به نجات خود و نجات خانواده است؛ امروز دشمن از طریق فضای مجازی و جنگ نرم تلاش می کند فرهنگ خود را به خانواده های ما تحمیل کند.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای عبادت های خانوادگی است؛ نماز جماعت خانوادگی، قرآن خانوادگی؛ خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود نورانی است؛ پدر خانواده باید از این منظر بیشتر به خانواده برسد و صمیمیت را بین خانواده، نزدیکان و قوم و خویشان بیشتر کند.

ما در قنوت عید فطر می خوانیم «اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمه» این ویژگی ها باید در ماه مبارک رمضان در مومنان ایجاد شود، یعنی تواضع و فروتنی بیشتر شود، عفو و گذشت بیشتر شود «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» ؛ خصوصاً هنگام عصبانیت خودمان را کنترل کنیم یا اگر احیاناً عصبانی شدیم زود برگردیم و پشیمان شویم. «وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ»

در ماه رمضان بایستی به این آموزه ها بیشتر توجه کنیم؛ بر پایه معارف قرآن کریم و سفره ماه مبارک رمضان صمیمیت و مهر اجتماعی می تواند جزو دستاوردهای تقوای اجتماعی ماه مبارک رمضان باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسین عجمی
ارسال نظرات