۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۶۵۱۴۳۸
منبرهای مجازی؛

آیت الله خاتمی: هرآنچه حوزه می خواست در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفت

آیت الله خاتمی: هرآنچه حوزه می خواست در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفت
عضو مجلس خبرگان باتاکید بر این که حوزه برای پیروزی انقلاب خون دل ها خورده است، تصریح کرد که هرآنچه حوزه به دنبالش بوده در بستر انقلاب شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین رابطه حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با استناد به آیات قرآن کریم، رسالت حوزه های علمیه را انذار و تبلیغ دین دانست و تاکید کرد که با پیروزی انقلاب اسلامی فرصت عمل به این وظیفه در سطح جهانی نصیب حوزه و روحانیت شده است.

از نگاه آیت الله خاتمی حوزه به مثابه مادر نظام و انقلاب است؛ او تصریح کرد: حال که فرصت منبر بزرگ در سطح بین الملل عائد حوزه های علمیه، علما و روحانیت شده است، باید این فرصت را قدر دانست.

دومین بخش سخنان عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت تقدیم مخاطبان و علاقه مندان می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

سخن این است که رابطه حوزه و انقلاب اسلامی کدام است؟ پاسخ آن است که رابطه حوزه و انقلاب اسلامی، رابطه مادر و فرزند است؛ فلسفه تشکیل حوزه های علمیه چیست؟ چرا حوزه تشکیل شد؟ و چرا حوزه ها باید تشکیل شود؟

پاسخ این چیستی ها را آیه نفر بیان کرده است؛ فلسفه تشکیل حوزه ها تفقه در دین با هدف «لینذروا» است؛ انذار یعنی هشدار «لینذروا قومهم» فلسفه تشکیل حوزه ها انذار است.

 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این انذار چگونه شکل می گرفت؟ در آن زمان انذار با منبر، با تالیف و با تشکیل حوزه درسی بود، بیش از اینها نبود.

حالا سخن این است، بستری تشکیل شده به نام نظام اسلامی، منبر بزرگ نشر اسلام، «لینذروا» آن انذار و آن منبر محدود به یک منبر گسترده تبدیل شده است.

لینذروا آن زمان یک کتاب و ده کتاب بود، امروز هزاران قلم در خدمت اسلام قرار گرفته است، آن روز حوزه ای کوچک و محدود در این شهر و آن شهر و این استان و آن استان بوده است، اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی حوزه های گسترده در کشور و در خارج از کشور تشکیل شد.

این که می گویم نسبت حوزه با انقلاب، نسبت مادر و فرزندی است؛ یعنی حوزه خون دل ها خورد، رنج ها کشیدند تا رژیم ستمشاهی سرنگون شود و بر ویرانه هایش نظام اسلامی شکل بگیرد، آن چه حوزه می خواست در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفت.

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی یک مرکز بزرگ اسلامی در آلمان تشکیل داد که در آن زمان کاری بسیار گسترده، ستودنی و ارزشمند بود، اما امروز طبق نقل یکی از مطلعین 250 حوزه علمیه در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند، با زبان خودشان دین را یاد می گیرند و نشر می دهند.

«لینذروا» در آیه شریفه نفر، بحمدلله با نظام اسلامی شکل گرفته است، امید که قدردان باشیم و انجام وظیفه کنیم.

 

تعداد بازدید : 1
حسین عجمی
ارسال نظرات