۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۵۲۱۸۰

راهکارهای غلبه بر ترس ناشی از شیوع کرونا از منظر آیات قرآن و دین

راهکارهای غلبه بر ترس ناشی از شیوع کرونا از منظر آیات قرآن و دین
حجت الاسلام حیدری راهکارهای غلبه بر ترس ناشی از شیوع کرونا از منظر آیات قران و دین را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پس از شیوع کرونا، ترس و اضطراب در میان جوامع مختلف به شدت پدیدار شده و همین هراس و اضطراب اجتماعی وخامت شرایط را دو چندان کرده است به گونه ای که بسیاری از مسؤولان و روانشناسان در زمینه عوارض آن بارها هشدار داده اند.

در نتیجه برای جلوگیری از عوارض ترس و استرس از شیوع کرونا متخصصان راهکارهای متعددی مطرح کردند که در این میان نیز حجت الاسلام حیدری استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به راهکارهای کاهش ترس و استرس از منظر آموزه های دین پرداخته است که تقدیم خوانندگان خبرگزاری رسا می شود.

تأملی کوتاه در آیات قرآنی :

إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً ۰وأَنَّ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً ۰   (اسراء آیهٔ۹_۱۰)

همانا اين قرآن به استوارترين راه، هدايت مى كند و به مؤمنانى كه كارهاى شايسته انجام مى دهند، بشارت مى دهد كه برايشان پاداش بزرگى است.و آنان كه به آخرت ايمان نمى آورند، برايشان عذابى دردناك، آماده كرده ايم.

ألا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ۰آگاه باشيد كه قطعاً بر اولياى خدا، نه ترسى است ونه اندوهگين مى‌شوند.

الَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ ۰

آنان كه ايمان آورده‌اند و شيوه‌ى آنان پرهيزكارى است.

لهُمُ الْبُشْرى‌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ   «یونس آیات ۶۱_۶۴»

براى آنان (اولياى خدا) در زندگى دنيا و آخرت بشارت است. تبديل و تغييرى در سخنان (و وعده‌هاى) الهى نيست و آن همان رستگارى بزرگ است.

پیام آیات

از این آیات زیبا علاوه بر مسائل مختلف در زندگی خانوادگی هم میتوان بهره جست .‌.

پیام آیات خیلی زیباست. اولیای خدا نه ترسی دارند و نه اندوهگین میشوند.

ترس در انسانها به چه دلیل به وجود می آید؟

جواب: از اینکه کسی یا چیزی رانشناسیم ؛ واحیانا بزرگ تر از خدا بدانیم  و نگران ضربه خوردن از ناحیه آن باشیم

مثلا درباره ویروس کرونا :

 برای مؤمن رعایت نکات بهداشتی لازم است. اما ترس و اضطراب درباره آن بی معنی است ؛ مگر مرگ و زندگی ما انسانها دست خدا نیست ؟ مگر شفا و دوای اصلی از خدا نیست ؟ اگراینگونه هست که کل عالم در یَد قدرت الهی است چرا باید بترسیم ؟ از چی باید بترسیم ؟

والدین محترم این روزها باید خداشناسی خود را بیشتر تقویت کنند؛ ثانیا توجه داشته باشند که نوع رفتار و گفتار آنهابر فرزندانشان نیز تاثیر دارد؛ بنابراین والدین دغدغه مند بهتر است ترس واضطراب را ازخود دور کنند تافرزندانشان نیز آرامش بیشتری داشته  باشند.

 چگونه والدین ترس را از خود دور کنند؟

وقتی باور به بزرگی و عظمت خدای بزرگ دردل انسانها زنده شود دیگر از چیزی نمی ترسند . الله اکبر !خدا بزرگتر از هر پدیده ای است؛ نماز خواندن در خانواده ها باید جدی گرفته شود زیرا نماز باور به عظمت خدا را در دل انسانها بیشتر می کند از طرفی فرزندانی که ترس و اضطراب دارند، باید با ایشان صحبت کرد، باید علت ترس را در وجودشان شناخت، باید واقع بینشان کرد نسبت به حوادث زندگی

باید از بزرگی و عظمت و قدرت خدا برایشان گفت. باید گفت که هر مشکلی هر چه قدر بزرگ باشد اما قدرت خدا از آن هم بالاتر و بزرگتر است، البته قبل ازهرچیز باید خود والدین، این بزرگی و عظمت خدا را باور داشته باشند و بدانندکه همه امور دست خدا است. .
و إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (یونس/۱۰۷)
واگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد ؛ و اگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌رساند و او بس آمرزنده و مهربان است.

غم و اندوه چرا ایجاد می شود؟

غم و غصه از بزرگ نمایی حوادث و مشکلات ایجاد می شود اما اگر باورکنید به این که این دنیا و حوادث آن زودگذر است و بالاخره تمام می شود، اگر باور کنید که در قبال سختی های دنیا، پاداش های به مراتب بالاتر در آخرت نصیبتان می شود ، دیگر غم و غصه برایتان معنی نخواهد داشت .

افسردگی معمولا در انسان های بی هدف و نا امید ایجاد می شود، انسان های با خدا، همیشه به آینده روشن امیدوارند، رضایت اززندگی به قدر باور داشتن انسانها به مهربانی و محبت خدا ایجاد می شود.

 در زندگی چه قدر باور به محبت و مهربانی خدا دارید؟

اولیای واقعی خدا همچون خانم زینب کبری (سلام الله علیها) از شدت علاقه و محبت به خدا در مصیبت ها صبور هستند چه زیبا ام المصائب عاشورا گفت "مارایت الا جمیلا"، اولیای خدا مصداق بارز نفس مطمئنه هستند و بهشت در انتظارشان هست
یآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً
فادْخُلِى فِى عِبَادِى وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ (فجرآیات ۲۷_۳۰)
هان اى روح آرام یافته و متین به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از توخرسند است.

/1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علیرضا عطایی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
یادمه دبیرستان بودم یه مسابقه فوتبالی گذاشته بودن تو دبیرستان مون که ما هم رفتیم فینال! فینال باختیم و دروازه بان تیم حریف بعد از بازی اومد پیش من با یه حالت تمسخری برگشت گفت که تو همچین بازیکن خوبی هم نیستی فکر میکردم مارادونایی! تو اون بازی من یه گلم بهش زده بودم با اینکه باخته بودیم و من مونده بودم این چی میگه ما خودمون باختیم و عصبانی این هم اینجوری میگه! این خاطره ها خواستم بگم واسه اینکه به این برسم که بعضی مواقع ما دید اشتباهی نسبت به یک مسئله داریم بعد وقتی واقعیت رو میفهمیم دیگران تحقیر می‌کنیم و یا را مسخره و تضعیف میکنیم. خب دید تو اشتباه بوده من همون بودم اومدم تا بازی فینال یک گل هم بهت زدم بعد باختم! خب ایرادی برای من نیست تو فکر میکردی من یه درجه بالاتری دارم حال فهمیدی واسه خودت غول ساخته بودی! حالا این داستان امروز جامعه خودمونه من دارم میبینم طرف یه دید غلطی داشته نسبت به دین نسبت به دعا نسبت به ضریح نسبت به مسجد حالا فهمیده که اون دیدش غلط بوده حالا که فهمیده اون حقایق اصلی رو میخواد تضعیف بکنه و زیر سوال ببره! رفیق من تو اشتباه میکردی، دعا هم شرایط داره شما تو کتاب های دبیرستان هم نگاه کنی دعا جانشین فعالیت انسان نیست اون جایی که انسان خودش میتونه انجام بده نیاز به دعا نداره میتونه یه لیوان آب بخوری خودت برو بخور اینجا جای دعا نیست. در واقع خدا از طریق اسباب و علل انسانی و طبیعی این دنیا میاد اون تاثیر دارو و شفا را انجام می دهد. شما برای رزق و روزی دعا کردی خدا کارت به کارت مستقیم به حسابت که نمیزنه بلکه به کارت برکت میده.



ولی امروز میبینیم این مساله ساده جور دیگه ست تو جامعه و دیده میشه یه عده دید اشتباهی داشتن در مورد دعا در مورد شفا دادن در مورد دین در مورد مسجد حالا که فهمیدن اشتباه بوده میان مسجد و دعا و شفا رو زیر سوال میبرن. در واقع مساله یی که این روزها دیدین خیلی پررنگ شده بحث فضای مجازی بوده! شما می‌بینید که کلی فعال تر شدن مردم تو فضای مجازی و اپلیکیشن و نرم افزار و اینترنت بیشتر استفاده میشه برای ارتباط! در واقع این خونه نشینی به این صورت بوده که فضای زندگیمون بیشتر مجازی شده تا حقیقی و حال و فضای مجازی در زندگی مردم نقش خیلی پررنگ تر و برجسته تری داره! در چنین فضایی حاکمیت هم خیلی مهمه و اینکه چه فرهنگی در فضای مجازی حکومت می کند و حکومت های حقیقی در فضای مجازی چقدر دارای قدرت و سیطره هستند و از این طریق میشه تا حدودی فهمید که این ویروس شاید آگاهانه به جامعه تزریق شده تا غیر از تاثیرات واقعی که داره، دنیا رو مجازی تر بکنه و افراد و گروه هایی که میخوان در فضای مجازی قدرت رو در دست داشته باشند قدرت خودشون بیشتر نشون بدن و از این فضا برای رسیدن به اهداف خودشان بهره ببرن. به نظرم کاری که ما میتونیم بکنیم اینکه اولا فهم مون رو نسبت به مسائل اصلاح بکنیم و دوم اگر فهمیدیم جایی قبلاً فهم اشتباهی داشتیم اون حقیقت رو زیر سوال نبریم و هر لحظه سعی کنیم خودمون رو زیر سوال ببریم و دانسته های خودمون رو اصلاح کنیم و منطقی برخورد کنیم با قضیه و مسئله آخر اینکه سعی کنیم در فضای مجازی همه رعایت اصول اخلاقی و فرهنگی رو بکنیم و سعی کنم قدرت مردمی رو در فضای مجازی حاکم کنیم و مرعوب نباشیم. سعی کنیم که محتوا تولید بکنیم و فعال باشیم. تاثیرگذار باشیم نه تاثیرپذیر! تا از این طریق زیر سیطره قدرت هایی که می خوان فضا را به نفع خودشان تغییر بدن قرار نگیریم انشاالله.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
احسنت به آقای عطایی
0
0