۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۵۲۳۰۵
بازار کاغذ در آستانه بحران؛

نرخ ارز نیمایی واردکنندگان کاغذ را مجبور به توقف کرد

نرخ ارز نیمایی واردکنندگان کاغذ را مجبور به توقف کرد
توقف تاییده ارز نیمایی و ارز دولتی برای واردات کاغذ چاپ و روزنامه موجب شده تا نظم نسبی بازار کاغذ برهم بخورد، حالا خبر از عرضه ارز نیمایی به قیمتی بالاتر از ارز آزاد در سامانه نیما به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاري رسا، این روزها واردکنندگان کاغذ تحریر و روزنامه با مشکل جدیدی مواجه شده‌اند،‌ مشکلی که موجب شده خواب بازار کاغذ نیز که نیمی از سال گذشته در آرامش به سر برده است،‌ آشفته شود.

بانک مرکزی بیش از 3 ماه است که ارز واردات نیمایی کاغذ را تایید نکرده است و در تایید ارز دولتی نیز محدودیت‌ قائل شده است، طبیعی است که کشور در شرایط خاصی به دلی شیوع ویروس کرونا به سر می‌برد و به لحاظ اقتصادی دست دولت بسته است،‌ اما به نظر می‌رسد‌، اگر نتوان نسخه‌ای مناسب برای حال این روزهای بازار کاغذ که آذامش قبل از طوفان است پیچید،‌ دوباره وضعیت به شرایطی که در سال 97 و نیمه اول سال 98 باز خواهیم گشت.

پیش از این محمد متولی از واردکنندگان کاغذ نسبت به عدم تایید ارز واردات کاغذ از سوی بانک مرکزی طی 5 ماه گذشته و تاثیری که می‌تواند بر بازار کاغذ بگذارد،‌ هشدار داده بود،‌ بسیاری از کارشناسان بازار نیز وضع گران‌تر شدن کاغذ در ماه جاری را به عدم توزیع کاغذ جدید در بازار به دلیل  مطمئن نبودن واردکنندگان از شرایط ماه‌ها پیش رو مرتبط دانسته بودند.

علی واضحی مدیر شرکت راهکار برگ بهشت در این زمینه معتقد است که مشکل کاغذ  در دو زمینه است، اول عدم تخصیص ارز نیمایی که در سال 99 تقریبا تخصیصی تایید نشده است و دوم عدم نظارت بر نرخ گذاری سامانه ارز نیمایی. این دو دلیل سبب شده روند واردات کاغذ و مقوا به شدت کند شود.

واضحی با بیان این مطلب به تسنیم گفت:‌ طی روزهای اخیر قیمت ارز در سامانه نیما از سوی صادرکنندگان افزایش زیادی داشته است و حتی در مقاطعی بالاتر از ارز آزاد رفته است،‌ این‌روزها صادرکنندگان قیمت یورو در سامانه نیما را بالای 18 هزارتومان تعیین می‌کنند که چنین رقمی برای واردکننده مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه می‌دهد‌، همیشه قیمت ارز نیمایی 5 تا 10 درصد زیر قیمت ارز آزاد بوده است‌، به همین دلیل دولت واردکنندگان را به سمت استفاده از ارز حاصل از صادرات سوق می‌داد. از سوی دیگر نیز صادرکننده‌ها را مجاب می‌کرد که ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

 واضحی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با ادامه شرایط فعلی شاهد ادامه روند رکود تورمی در بازار کاغذ باشیم.

مشخص است که بازر شدن گره کار کاغذ در شرایط فعلی در دست بانک مرکزی است،‌ به هر حال دولت در حمایت از کاغذ برای صنف چاپ و نشر دو سالی است که گام برداشته و هماهنگی بین بدنه دولت در شرایط فعلی برای پنبه نشدن هر آنچه که رشته‌ است ضروری به نظر می‌رسد. تعیین تکلیف تاییده‌های ارز نیمایی و ارز دولتی برای واردات کاغذ از یک سو و نظارت بر سامانه ارز نیمایی برای واقعی‌تر شدن رقم ارز نیمایی از سوی دیگر در این زمینه راه‌گشاست. باید دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی واردات دولتی کاغذ در این زمینه قدمی بر می‌دارد یا خیر؟ از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که ارز 80 میلیون یورویی واردات کاغذ دولتی با توجه به شرایط فعلی و گفته‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اختصاص ارز دولتی تنها به کالاهای خاص،‌ همچنان در سال جدید محقق می‌شود یا خیر؟

/1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات