۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۶۵۲۳۷۹
مدیر جامعه الزهرا:

پنهان بودن شب قدر از خواسته‌های الهی است

پنهان بودن شب قدر از خواسته‌های الهی است
حجت الاسلام و المسلمین مدنی گفت: ما باید از خدا بخواهیم که درشب‌های قدر لحظاتی را به تفکر بپرداریم و برای رضایت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از خود، تفکر کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در دهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها» که ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: برخورد، عکس العمل و انتظار ما از حوادث، اشخاص و اشیا بر اساس برداشت ما از آن است و بر این اساس، نگاه ما به زندگی و دنیا شکل می‌گیرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: خداوند متعال اراده کرده که شب قدر و شب نزول قرآن کریم را پنهان کند و ما اینک در آستانه شب‌هایی هستیم که احتمال شب قدر بودن آنها زیاد است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به روایتی، گفت: خداوند سه چیز را از بنده‌های خود پنهان کرده است، از جمله «ولیّ» و دوست خود را در میان مردم پنهان کرده تا انسان به هر که نگاه کرد، احتمال بدهد که او ولیّ خداوند است و به هیچ کس بی اعتنا نباشد.

وی افزود: خداوند «غضب» را در میان گناهان پنهان کرده، به طوری که انسان نمی‌داند کدام گناه باعث غضب الهی که قطع کننده رحمت خداوند است می‌شود و این مسئله سبب می‌شود که از گناه پرهیز کند.

پنهان بودن شب قدر از خواسته‌های الهی است/ شب‌های قدر برای ما به غفلت نگذرد

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، شب‌های قدر را از جمله موارد پنهان شده توسط خداوند ذکر کرد و اضافه کرد: پنهان بودن شب قدر یکی دیگر از خواسته‌های الهی است تا بندگان هر سه شب را احیا بدارند و شب‌های رمضان را قدر بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می‌فرمایند که برخی اولیا تمام شب‌های رمضان را احیا می‌گرفتند تا حتما شب قدر را درک کرده باشند؛ میرزای قمی از جمله علمایی بودند که تمام شب‌های یک سال را احیا کردند تا شب قدر را درک کرده باشند.

وی با اشاره به عظمت شب قدر، تصریح کرد: ما باید از خداوند بخواهیم که این شب‌های قدر، برای ما به غفلت نگذرد و بتوانیم نهایت استفاده را از این شب‌ها داشته باشیم.

توفیق تفکر در شب‌های قدر را از خداوند مسئلت کنیم

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به امام علی علیه‌السلام با این مضمون توصیه می‌کنند که وقتی همه مردم با اعمال جوارح خود به سوی خداوند می‌روند، شما با عمل عقل و تفکر به سوی خدا بروید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی عنوان کرد: ما باید از خدا بخواهیم که درشب‌های قدر لحظاتی را به تفکر بپرداریم و به این موضوع بیندیشیم که اگر امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف امشب مقابل ما بایستد، آیا از این نحوه‌ی عمل، رفتار، کردار و زندگی ما راضی است یا نه؟ و برای رضایتمندی حضرت فکری بکنیم.

وی با اشاره به اعمال پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام در شب‌های قدر، اظهار داشت: در بحارالأنوار آمده است که پیامبرگرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله بستر و رختخواب خود که عبای‌شان بود را در دهه آخر رمضان جمع می‌کردند؛ کمرش را محکم می‌بستند و خانواده را در شب بیست و سوم بیدار می‌کردند.

اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی در شب‌های قدر

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به فرصت‌سازی در سیره حضرت زهرا علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه علیهاالسلام در شب‌های قدر بر صورت فرزندان و اهل خانه خود آب می‌پاشیدند و اجازه نمی دادند که هیچ یک از آنان در شب‌های قدر بخوابند؛ حضرت زهرا علیهاالسلام همه افراد خانه را در روز آماده می‌کردند و می‌فرمودند در طول روز استراحت کنید تا شب بتوانید بیدار بمانید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: این رفتار حضرت زهرا علیهاالسلام نشان‌گر یک خصوصیت و ویژگی است و آن فرصت‌شناسی حضرت زهرا علیهاالسلام است.

وی با تاکید بر اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی گفت: هنر برخی فرصت‌شناسی و هنر برخی فرصت‌سوزی است، مانند لحظه‌ای که می‌خواهید نماز اول وقت بخوانید، اما فردی با شما صحبت می‌کند و توفیق نماز اول وقت را از خودشان و شما می‌گیرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه کار شیطان فرصت‌سوزی است، گفت: برخی افراد در شب‌های قدر مهمانی و یا افطاری می‌گیرند و با وجود اینکه سنت افطاری دادن کار بسیار ارزنده‌ای است، اما در شب‌های قدر بهتر است که انسان مقدار کمی غذا بخورد و به سرعت مشغول عبادت شود.

فرصت‌های زندگی را قدر بدانیم

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه فرصت‌های زندگی را قدر بدانیم، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: مَن فُتِحَ لَهُ بابٌ مِن الخَيرِ فَلْيَنتَهِزْهُ ؛ فإنّهُ لا يَدرِي مَتى يُغلَقُ عَنهُ؛ هر كه درى از خير به رويش گشوده شود، بايد آن را غنيمت شمرد، زيرا كه نمى‌داند آن در چه وقت به رويش بسته مى‌شود».

وی با تاکید بر اینکه حضور در جامعه الزهرا علیهاالسلام برای طلاب، اساتید، کارمندان و کارگران یک فرصت الهی و بی نظیر است، عنوان کرد: ماه گذشته یکی از طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در تانزانیا فوت کرد، در حالی که در آنجا دو حوزه علمیه چند صد نفری داشته و ثواب بسیار بالایی را شامل حال خود کرده و در مقابل، تمام کارمندان و کارگران این مکان نیز در ثواب اعمالی که ایشان در کشور خود انجام داده، شریک هستند زیرا بستری را برای این کار حتی به اندازه جارو کشیدن حیاط جامعه الزهرا علیهاالسلام و تمیزی آن فراهم کرده اند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: هر کسی که از اینجا باعث مسلمان یا شیعه شدن دیگری شود یا شبهه‌ی حتی یک نفر را پاسخ بدهد، کار خیری انجام داده است؛ بنابراین همه مخاطبین جامعه الزهرا علیهاالسلام از این فرصت ارزشمند بهره ببرند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات