۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۶۵۲۵۳۹
منبرهای مجازی؛

معاون تبلیغ حوزه: برخی با بیت المال دست ودلبازی می کنند و حاتم طائی می‌شوند

معاون تبلیغ حوزه: برخی با بیت المال دست ودلبازی می کنند و حاتم طائی می‌شوند
حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تاکید بر این که با تحقق طهارت اقتصادی بخش قابل توجهی از مشکلات حل می شود، عوامل مهم دخیل در این مساله را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسمین محمدحسن نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین موضوع مهم طهارت اقتصادی پرداخت.

او در این ویژه برنامه ضمن تبیین لایه های مختلف طهارت اقتصادی در سطح مدیران، شخصیت های حقیقی و حقوقی، از دست و دلبازی برخی مدیران از بیت المال انتقاد و تاکید می کند که برخی وقتی پای بیت المال در میان باشد حاتم طایی می شوند.

از نگاه حجت الاسلام والمسلمین نبوی عدم توجه به پاکی مال زندگی دنیا و آخرت انسان را تباه می کند، او با استناد به آیات قرآن کریم و روایات، لایه های مختلف طهارت اقتصادی را تبیین و تاکید می کند که اگر طهارت اقتصادی اتفاق بیفتد بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان حجت الاسلام والمسلمین نبوی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع طهارت اقتصادی است.

بسم الله الرحمن الرحیم

در ارتباط با طهارت اقتصادی و پاکی لایه های مختلف اقتصاد کشور عوامل مختلفی دخیل است؛ اولین عامل خود افراد هستند، یعنی همه بایستی تلاش کنند که مال حرام در زندگی شان وارد نشود، نفس این مراقبت اگر اتفاق بیفتد در بخش های زیادی طهارت اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

در روایات داریم «المال الحَرامِ یَبینُ فی ‌الذُّرِّیَّةِ» مال حرام اثرش را در ذریه می گذارد، مال حرام آنچنان مساله ساز می شود که دنیا و آخرت فرزند را دچار مشکل می کند.

یکی رشوه می گیرد، یکی غش در معامله می کند، یکی ربا خواری می کند، اینها طهارت اقتصادی نیست، اینها از مشکلات اساسی است که انسان را در دنیا و آخرت دچار مشکل جدی می کند.

در قیامت یکی از بخش هایی که بسیار افراد با آن مشکل پیدا می کنند بحث حق الناس است، در بسیاری از کارهایی که در آن طهارت اقتصادی نیست، حق الناس تضییع می شود.

لایه بعدی طهارت اقتصادی مدیران هستند، مدیر اگر می خواهد زیر مجموعه اش پاک باشد باید خودش پاک باشد، نمی شود فرد از بیت المال سوء استفاده کند و به دیگران بگوید سوء استفاده نکنید.

«جود الولاة بفیء المسلمین جور و ختر» دست و دلبازی والیان با بیت المال مسلمین ظلم است؛ برخی نسبت به پول بیت المال دست و دلبازی می کنند و حاتم طائی می شوند، اما وقتی نوبت به مال خودشان می شود به گونه ای دیگر هستند، این یک بخش از فساد در مدیران است.

یک بخش دیگر نیز سوء استفاده و برداشت برای امور شخصی است، رانت خواری و سوء استفاده از موقعیت برای کسب مال نامشروع، اینها در روایات ما به شدت مذمت شده است.

 «وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ» کم فروشی نکنید، کم فروشی تنها در ترازو نیست، کارمندی که وظیفه اش را انجام نمی دهد، به ارباب رجوع نمی رسد، یا خدماتی که به خاطر آن پول دریافت می کند را انجام نمی دهد، این هم کم فروشی است.

آنهایی که دزد رسمی هستند و میلیاردی می برند آنها هم از اول این گونه نبودند، قدیمی ها می گفتند تخم مرغ دزد شتر دزد می شود؛ توصیه حقیر این است که در لایه های مختلف همه سعی کنند طهارت اقتصادی داشته باشند.

یکی از نکات دیگر تولید سالم است، به عنوان مثال کسی که قطعه ای را تولید می کند اگر ناجور و یا ضعیف و با جنس نامرغوب تولید کند و به جای جنس مرغوب بفروشد این هم نوعی ظلم است.

اگر طهارت اقتصادی در ابواب مذکور که عرض کردم اتفاق بیفتد، خواهیم دید بخش های معظمی از مشکلات جامعه و زندگی ما مرتفع خواهد شد.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
آی گفتی آقای نبوی
3
0
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
طهارت اقتصادی یک سرفصل جذاب و دارای اولویت برای خبرگزاری رسا است. در سرویس سیاسی آن را دنبال نمایید.
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
نظرات ایشان شیوا و کاربری است.
3
0
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
احسنتم
2
0
یک طلبه از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
مردم باید در ایام انتخابات مسئول مؤمن انتخاب کنند تا مشکلات کشور حل شود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
مسئولی که از امانت اموال عمومی برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی خود استفاده میکند، نسبت به پول بیت المال دست و دلبازی کرده و حتی عزل و نصب های او منفعت محور است، و دوران مسئولیت او سراسر خلف وعده است، مسئول خائن است.
2
0
غمزه
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
شخص یا گروهی که در سابقه او تضییع بیت المال و وعده های دروغین و خیانت های مکرر دیده میشود نه تنها مشکلی حل نمیکند بلکه کشور را به بحران و بن بست خواهد کشاند
1
0
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
حرف های مهم و قاطعی رو مطرح کردن، کاش مدیران و کارگزاران ما قدری نهج البلاغه می خواندند
1
0
حسینی علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
مدیران فاسدی که به غارت بیت‌المال و حقوق مردم می‌پردازند، نه تنها دزد بیت‌المال هستند بلکه ایمان و باور آنان را به دین اسلام می‌دزدند.
0
0
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
کسانی که در مناصب مدیریت و مسئولیت بیت‌المال قرار کی گیرند باید علاوه بر تقوا علم به تدبیر امور مالی و حسابرسی داشته باشند تا سرشان کلاه نرود و نیز با انجام نظارت به مالکیت دولتی و عمومی از بیت المال مواظبت نمایند.
0
0
انیس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
ای آقای نبوی عزیز، چه نشسته ای که امروز امتحان و ابتلای مسئولان و کارکنان ارشد ادارات و سازمانها به اختلاس، رانت‌خواری، حقوق‌های نجومی و ارتشاء، خویشاوندسالاری و عناوین دیگر از سرفصل مفاسد اداری و اقتصادی است و مردم انتظار پاک دستی از مدیران و کارمندان دارند.
چه تذکر به جایی دادید سرور معظم.
0
0