۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۵۲۷۵۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

شب قدر شب تحول و تعقل است

شب قدر شب تحول و تعقل است
استاد حوزه علمیه گفت: برای تغییر نباید منتظر شانس و اقبال باشیم و یا فرافکنی کنیم بلکه باید از درون تغییر کنیم تا جامعه تغییر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه نیمه شب گذشته در مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی، گفت: امشب، شب جمعه، شب قدر، شب سلام هی حتی مطلع الفجر، شب سلامت، شبی که دست شیطان کوتاه بوده، شب نزول قرآن و شب ارائه پرونده های اعمال به حضور امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به غربت حرم رضوی در شب قدر امسال با توجه به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: با همه گیری این بیماری بشر از منیت و مرکب قدرت پایین آمد، بزرگترین ابرقدرت ها در برابر ویروس کوچک ناتوان شده و قدرت خدا برای جهانیان روشن شد، نیاز بشر به دعا و معنویت و وصل به خالق و فقر محض بشر با شیوع این بیماری تجلی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به اصل تغییر و تحول در بشر اشاره و ابراز کرد: همه چیز در عالم در حال تغییر است و ما به عنوان یک موجود نمی توانیم بدون تغییر باشیم، باید در ما تحول ایجاد شود، خداوند در آیه 53 سوره انفال و آیه 11 سوره رعد به تغییر و تحول در جامه و فرد اشاره دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خداوند تغییر جامعه را در گرو تغییر افراد جامعه بیان می کند و می فرماید:«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»، انقلاب ما نیز که تغییر اجتماعی است وقتی رخ داد که امام تغییر فردی ایجاد کرد، برای تغییر نباید منتظر شانس و اقبال باشیم و یا فرافکنی کنیم که امام زمان بیاید و تغییر ایجاد شود بلکه خود ما باید از درون تغییر کنیم تا جامعه تغییر کند.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) در مورد تغییر نعمت ها، گفت: حضرت در این خصوص فرمود:«ظلم به مردم، دست کشیدن از کار خیر، ترک امر به معروف و نهی از منکر و کفران نعمت از جمله گناهانی است که نعمت ها را از شما می گیرد.».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شب قدر را شب تحول و تعقل خواند و اظهار کرد: توبه لفظ نیست و تنها با گفتن توبه انجام نمی گیرد، امام رضا(ع) در این موردمی فرماید:«هر کسی استغفار کند اما با قلب خود پشیمان نشود، خود را به مضحکه گرفته است.»

این کارشناس مذهبی افزود: اگر می خواهید در خود تغییر ایجاد کنید باید نکاتی از جمله باور تغییر و مأیوس نشدن، ارزیابی گذشته، جبران و بهره گیری از فرصت های ویژه توجه کنید، مناسبت هایی مانند شب قدر که خدا حراج می گذارد و نیز محل هایی مانند حرم امام رضا(ع) و زیر قبه حرم امام حسین(ع) از فرصت های ویژه است، استفاده کنید./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات