۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۵۲۳۹۱
جلسه هفدهم تفسیر سوره مائده؛

عامل اصلی تشکیل جامعه و زندگی انسانی تعاون است

عامل اصلی تشکیل جامعه و زندگی انسانی تعاون است
آیت الله علم الهدی با بیان این که کمال هم زیستی تعاون است، گفت: در مدیریت هم زیستی بشر و مدیریت جامعه انسانی تعاون اصل اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم از این سوره، گفت: محور تفسیر در این آیه «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» است و در یک برداشت عمومی در این آیه خداوند از قداست زدایی نهی می کند.

وی در تفسیر وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ، اظهار کرد: حفظ حرمت و قداست در جامعه دینی بستگی به تعاون و همیاری دارد و همان گونه که حفظ قداست محتاج تعاون و همیاری است، از بین بردن هویت دینی جامعه دینی نیز همیاری نیاز دارد و تا جریان لاییک جامعه همدست نشوند، نمی توانند در جامعه دینی قداست زدایی کنند.

آیت الله علم الهدی افزود: در این مملکت هر کسی در مقام قدرت یابی و فرصت طلبی شعار آزادی، بی بندباری و قداست زدایی داد و با آرم مقابله با هویت های دینی از مقدس زدایی دم زد، ناپاک است و به دنبال منسجم کردن جریان های غیر دینی،  لاییک، ولنگار و وابسته به استکبار است تا این ها را جلو انداخته، پیاده نظام سیاسی از این ها برای خود ساخته و قدرت را به دست گیرد.

وی تعاون را از اصول اسلامی خواند و ابراز کرد: نکته عمومی تر که از این آیه قابل برداشت است، این است که تعاون اصل اسلامی است چون تعاون با مبانی فلسفه مدرنیسم نمی سازد، هابز از فلاسفه های غربی معتقد است که انسان ها جهت توسعه اقتصادی و سود مادی در رقابت با هم قرار گیرند و با قدرت فکر و اندیشه یکدیگر را در استثمار و استخدام خود در می آورد، این مبنای اندیشه مدرنیسم است و براساس آن تعاون با اندیشه مدرنیته نمی سازد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که کمال هم زیستی تعاون است، افزود: عامل اصلی تشکیل جامعه و زندگی انسانی هم کاری و هم یاری انسان ها با هم بوده و هم در مدیریت هم زیستی بشر و هم مدیریت جامعه انسانی تعاون اصل اسلامی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تعاون نیاز به محور دارد و خداوند در این آیه دو محور برای اصل هم یاری و دو محور برای نفی هم یاری تعیین کرده که «الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» را به عنوان محوری که انسان ها هم را هم یاری می کنند، بیان می فرماید.

وی در مورد منظور از «الْبِرِّ وَالتَّقْوَى»، گفت: بر، در معنای لغوی مطلق خوبی است اما از آن جا که بهترین تفسیر قرآن استفاده از خود قرآن در فهم آن است، خداوند در سوره بقره می فرماید:«لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ».

آیت الله علم الهدی افزود: خداوند در آیه 177 سوره بقره هم شخص و هم رفتار و خصوصیات اخلاقی را به عنوان بر معرفی می کند و  تنها داشتن رفتار ظاهری را نشانه بر نمی داند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
رهنمود‌های مقام معظم رهبری، سبب همبستگی ملی در کشور شد
0
0