۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۵۲۲۴۱
جلسه شانزدهم تفسیر سوره مائده؛

مسائل احساسی را در رفتار عادلانه دخالت ندهیم

مسائل احساسی را در رفتار عادلانه دخالت ندهیم
آیت الله علم الهدی با تأکید بر عدالت در رفتار، گفت: به خاطر احساسات و منافع نباید عدالت در رفتار تغییر کند و تجاوز به حقوق دیگران کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم از این سوره، به تفسیر این بخش از این آیه که می فرماید:«وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا»، پرداخت.

وی اظهار کرد: خداوند با بیان«وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا» صید کردن بعد از احرام را مباح اعلام می کند  و با بیان «فَاصْطَادُوا» امر می کند که امر به معنای وجوب است و بر آن دلالت دارد که آن چه ممنوع شده بود، مباح است؛ این که خداوند از 22 چیزی که در زمان احرام بستن حرام اعلام شده است و وقتی از احرام بیرون آمده همه آن چیزها بر او حلال می شود، تأکید بر حلال شدن صید دارد به خاطر اهمیت صید کردن است.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: از 22 چیزی که بر فرد احرام بسته حرام اعلام شده است، مربوط به خود او است و یا دیگری که ضرری برای او ندارد اما با صید کردن حیات موجود دیگری به وسیله او از بین رفته و نیز آزادی موجودات دیگر را در استخدام خود در می آورد بنابراین اهمیت صید از همه آن 22 چیز حرام اعلام شده در زمان احرام بیشتر است.

امام جمعه مشهد در تفسیر«وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا»، گفت: بهره مندی از همه منابع و مواقف عبودیت خدا برای همه باید آزاد باشد و اگر کسی مانع شود تجاوز به حقوق دیگران کرده است، چون ممانعت از ورود به مسجد الحرام جرم و تجاوز به آزادی و حقوق دیگران است که خداوند با بیان «وَلَا يَجْرِ» تأکید می کند که مسائل احساسی و کینه و دشمنی با یک گروه نباید موجب شود که شما جریمه انجام داده و به جرم وارد نشوید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در تفسیر دیگر از این بخش آیه ما نباید با افراد برخورد احساسی داشته باشیم و در تعامل با دیگران برخورد و رفتار انسانی مبنا است، مشکل در رقابت و فعالیت های سیاسی نیز همین است که در تعامل سیاسی احساسات را دخالت می دهد که مسأله ساز است و باید رفتار عادلانه با افراد داشته باشیم.

وی بیان داشت: گاهی در رفتار سیاسی همه محرمات مانند تهمت، دروغ، اهانت و توهین را حلال می دانیم به خاطر این که رفتار سیاسی است در حالی که همه عرصه ها، عرصه های آزمایش است و درست نیست در عرصه سیاسی جریان احساسی وجود داشته، محرمات الهی را انجام داده و تجاوز از حقوق دیگران شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات