۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۲۹۸۰
شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛

از درخواست پاک شدن گناهان تا تحول وجودی برای اصلاح نفس

از درخواست پاک شدن گناهان تا تحول وجودی برای اصلاح نفس
آیت الله تحریری پاک شدن از گناهان را عنایت الهی دانست و اصلاح نفس را ضامن تحول وجودی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین، گفت: خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه وپ اکم نما در آن از عیب ها و آزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها اى چشم پوش لغزشهاى گناهکاران.

وی با اشاره به فرازی از این دعا، بیان داشت: در فرازی از این دعا از محضر خداوند متعال درخواست می‌کنیم، بارالها؛ مرا در این ماه از گناهان پاک‌کن، طبق صریح روایات؛ رمضان، ماه شستشوی از گناهان است و بدبخت آن‌کسی است که ماه رمضان بگذرد و مشمول مغفرت خداوند متعال قرار نگیرد.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر اینکه انسان باید زمینه‌های بخشش خداوند متعال را در وجود خود مهیا کند، بیان کرد: دهه آخر ماه مبارک رمضان ایام خاصی است و می‌طلبد در وجود انسان تحولی ایجاد شود تا تصمیم بگیرد در نهایت آگاهی و علم دنبال گناه نرود و از گناهان انجام داده نیز توبه کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در معنا و مفهوم توبه، اظهار داشت: توبه واقعی پشیمانی از گناهان است، انسان باید جدی تصمیم بگیرد از گناه دور شود و خود را از آلودگی معصیت پاک کند چنین اقدامی مطلوب است ولو اینکه از شب قدر گذشته باشد چراکه رحمت الهی بی‌کران است و پروردگار زمینه‌های تحول را در وجود آدمی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه انسان علاوه بر رفع گناه باید درصدد برطرف کردن صفات نفسانی و رذایل اخلاقی نیز اقدام کند، عنوان کرد: هر یک از گناهان و صفات رذیله انسان را به‌صورت حیوان مناسب با این صفات رشد می‌دهد، برای مثال صفت کبر موجب می‌شود انسان به‌صورت مورچه در قیامت محشور شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: و همین‌طور اوصاف دیگر اگر در وجود انسان باقی بماند حتماً چهره انسانی فرد را تغییر می‌دهد لذا این ایام روزهای مناسبی است که انسان به حالات خودش بیشتر فکر کند و ببیند در روابط گوناگون زندگی دارای چه صفاتی است و اقدام به رفع آن صفات کند چراکه صفات رذیله از موانع قرب الهی محسوب می‌شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی به فراز دیگر این دعا اشاره کرد و گفت: در این دعا از خداوند متعال درخواست می‌کنیم، بارالها؛ دل مرا باتقوا امتحان کن، تقوا باید در جان انسان بیاید که نمود آن در دوری از گناهان و انجام طاعات و دستورات الهی آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه حقیقت تقوا در قلب تجلی می‌کند، ابراز کرد: انسان متقی همواره تلاش می‌کند در مسیر طاعت الهی باشد و در جهت دوری از گناهان و آلودگی‌ها قرار گیرد و اگر لغزشی برایش پیش آمد به‌سرعت متنبه می‌شود چنین تقوایی را تقوای دل می‌گویند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: زمانی که انسان بلافاصله به نقص و عیوبش آگاه شد و اقدام به برطرف کردن آن کرد باید بداند عنایت الهی شامل او شده و باید این عنایت را خصوصاً در ماه مبارک رمضان درک کند. لذا به خداوند متعال عرضه می‌کنیم بارالها؛ من جز نقص چیزی نداریم و به بخشودگی تو امیدوارم.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه این ایام، ایام تضرع به پیشگاه خداوند متعال و توسل به امیرمومنان علی(ع) است، خاطرنشان کرد: ما باید این شخصیت والامقام را واسطه قرار دهیم تا خداوند به‌واسطه ایشان از گناهان ما بگذرد و توفیق برگشت از گناهان را عنایت بفرماید./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناطقی محمد صادق
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
زیر مجموعه این دعاهای ما، طهارت دل، شرح صدر، كینه زدایی و عداوت زدایی می‌خواهد،
0
0