۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۵۲۴۸۲
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان؛

درخواست از خدا برای درک برکات سحر تا اتصال به قلب عالم امکان در لیالی قدر

درخواست از خدا برای درک برکات سحر تا اتصال به قلب عالم امکان در لیالی قدر
آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه از برکات سحرهای ماه رمضان نباید عقب ماند، گفت: شب قدر زمان نزول فیوضات بی کران الهی بر قلب نازنین امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، امروز در تبیین شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ، وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ، وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ، گفت: خدایا مرا در این ماه به برکتهای سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دلهای عارفان.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه خدای متعال در ماه مبارک رمضان و به‌خصوص در شبهای قدر برکات بی‌کرانش را به‌طور خاص بر مؤمنان جاری می‌کند، ادامه داد: مؤمنان در این ایام در حال و هوای روزه‌داری هستند و تلاش می‌کنند فرمان الهی را به بهترین وجه انجام دهند، حتی اگر برخی از مؤمنان عذر داشته باشند و نتوانند روزه‌بگیرند بازهم دوست دارند با روزه‌داران و با انبیاء و اولیایی که به برکات این ماه و سحرهای آن نائل شدند همراه شده و از فیوضات این ماه پربرکت بهره بگیرند.

آیت‌الله تحریری بابیان اینکه خدای متعال مؤمنانی که در سحرها استغفار می‌کنند را می‌ستاید، اظهار داشت: سحر و بیداری شب مخصوصاً در شب‌های ماه رمضان و شب‌های قدر به انسان لطافت روحی خاصی می‌دهد و زمینه ارتباط و انس انسان با ذات اقدس الهی را فراهم می‌کند. دعاها و اعمالی که در این شب‌ها برای ما بیان فرمودند برای لطافت پیدا کردن و نورانی شدن است. برای همین در فرازی از دعای امروز از خداوند می‌خواهیم، بارالها؛ قلب مرا به پرتو انوار این ماه نورانی بگردان.

وی با اشاره به اینکه رمضان، ماه نورانیت پیدا کردن است، عنوان کرد: در این ظلمتکده دنیا که جایگاه کشاکش هواهای نفسانی و تمایلات دنیایی است، جایی است که طاغوت‌ها، ستمگران و زورداران خودنمایی می‌کنند، زمینه پاکی و نورانیت برای همه آحاد بشر وجود دارد و مؤمنان در پرتو ایمان به خدای متعال، اعمال صالح و التزام به اولیای الهی، قرآن کریم و دعاها همواره قلب خود را که مرکز ادراکات و ارتباط با ذات اقدس الهی است، نورانیت و درخشندگی می‌بخشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: علامت این درخشندگی این است که اعضا و جوارح در مسیر طاعت حق قرار بگیرند برای همین در فرازی از این دعا می‌خوانیم خدایا اعضا و جوارح مرا توفیق ده که در جهت تبعیت از آثار این ماه قرار بگیرند.

آیت‌الله تحریری به آثار مهم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: یکی از آثار مهم آن است که انسان خشوع در برابر خدای متعال را تمرین کند، ارتباط با قرآن و دعا، دوری از معاصی و التزام به دستورات خدای متعال انسان را در برابر خداوند خاشع کرده و به او نورانیت می‌بخشد، خداوند متعال نیز در پرتو این نورانیت‌ها دل مؤمنان را منور می‌کند.

وی بابیان اینکه فیوضات الهی در سحرهای ماه مبارک به‌صورت خاص و ویژه است، گفت: بر اساس روایات خدای متعال از اول ماه هزاران بنده را از آتش جهنم نجات می‌دهد و هر شب بر تعداد آن‌ها تا شب‌های قدر افزوده می‌شود، طبق صریح روایات؛ کسی نمی‌داند اجر و پاداش بیداری آن چقدر است.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: بنابراین همه مؤمنان باید سحرهای ماه رمضان را غنیمت بشمارند و در طول شب‌های آن بخصوص ایام لیالی قدر زمانی را به عبادت و توجه به خدای متعال اختصاص دهند تا ان‌شاءالله قلوب ایشان به قلب عالم امکان امام زمان(عج) متصل شود و از فیوضات بی‌کرانی که خدای متعال به قلب مبارک آن حضرت در شب‌های قدر نازل می‌کند، بهره گیرند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
United Kingdom
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
احسنت
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
خیلی زیبا و دلنشین بود
1
0