۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۵۳۰۸۲
آیت الله مهدوی:

خواسته‌های نفسانی مانع رشد انسان در جوانی می شود

خواسته‌های نفسانی مانع رشد انسان در جوانی می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: جوانی فرصت خوبی برای رشد و تعالی انسان است، اما هوا و هوس مانع رشد انسان در سنین جوانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه عمل خالص به معنای انجام دادن کار خوب به خاطر دستور خداوند و به امید دریافت پاداش و عوض آن است، گفت: عمل خالص‌تر این است که شخص انتظار پاداش از خداوند نداشته باشد و صرفا به جهت خشنودی خداوند کاری را انجام دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: خداوند هیچ عمل صالحی را بی پاداش نمی‌گذارد چرا که خداوند شکور است و عبادت و بندگی کسی را بی پاداش نخواهد گذاشت، کسی که قصد خود را برای خداوند قرار می‌دهد اتصال با واجب الوجود نامحدود پیدا می‌کند، اتصال به نامحدود ما را هم نامحدود می‌کند.

وی با اشاره به فانی بودن دنیا و هرآنچه در آن وجود دارد، اظهار کرد: تنها آخرت و آنچه که متصل به خداوند باشد باقی خواهد ماند، انسانی که به خداوند وصل شود وصل به نامحدود شده است، شاید رمز اینکه در عبادات توصیه شده به قصد قربت کردن همین اتصال به خداوند متعال باشد.

آیت الله مهدوی قصد قربت را از مقدمات امتثال فرمان خداوند در همه امور برشمرد و تصریح کرد: در همه امور می‌توانیم قصد قربت داشته باشیم، مثلا بگوییم غذا می‌خورم تا بتوانم امتثال امر خداوند کنم، انسانی که همت بلند دارد نیت خالصی دارد و دنبال امر باقی خواهد بود و تلاش می‌کند تا عمل او در آخرت مفید برای او باشد و بتواند با عمل خود رضایت خداوند را جلب کند.

جوانی بهترین فرصت برای رسیدن به مراتب عالیه

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری همت بلند در جوانی را بستر رشد انسان توصیف کرد و گفت: در جوانی انسان اگر بخواهد همت بلند داشته باشد توانایی جسمی هم دارد و این توانایی او را یاری خواهد کرد، بسیاری از افرادی که به مقامات معنوی رسیده‌اند زمینه آن را در جوانی با تلاش بسیار فراهم کرده‌اند و باید انسان قدر جوانی خود را بداند.

وی با بیان اینکه درک عقلانی جوان نسبت به افراد مسن کمتر است و متأسفانه هوا و هوس در جوانی بسیار است، خاطرنشان کرد: شهوات و تنبلی در جوانی باعث می‌شود انسان نتواند رشد کند و به مقامات عالیه برسد و دستاوردهای مفید و بزرگ داشته باشد، هوای نفس و درگیر شدن فکر به خواسته های نفسانی از عوامل مهمی است که مانع رشد انسان در سنین جوانی می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان گریه بر اهل بیت(ع) و در حال مناجات با خدا را عامل رشد همت انسان دانست و تصریح کرد: گریه بر اهل بیت(ع) باعث می‌شود فکر انسان رشد پیدا کند و بتواند همت عالی داشته باشد و تلاش کند تا به مقامات عالیه دست پیدا کند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات