۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۵۳۱۹۸
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

رویکرد آستان قدس رضوی حمایت و تقویت تشکل‌های مردمی است

رویکرد آستان قدس رضوی حمایت و تقویت تشکل‌های مردمی است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رویکرد آستان قدس تقویت تشکل‌های مردمی است، ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه تقویت و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد برنامه ما است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مسئولان تشکل‌های مردمی فعال در رزمایش مواسات که شامگاه دوشنبه (29 اردیبهشت‌ماه) در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ دستگیری از مستمندان و نیازمندان را از زیباترین خصلت‌های مؤمنان معرفی و با بیان اینکه محبت نسبت به خداوند، تکویناً خیررسانی به بندگان خداوند را نیز به دنبال خواهد داشت، ابراز کرد: نخستین و مهمترین علامت محبت انسان به پروردگار، ندیدن خود و حرکت در مسیر رضای الهی است، چنین انسانی در راستای محبت خداوند از نیازمندان دستگیری می‌کند.

وی دستگیری از نیازمندان را تجلی عشق و محبت نسبت به خداوند دانست و عنوان کرد: خدمت به خلق بخصوص انسان‌های نیازمند و غافل نبودن از مشکلات آنها، یکی از خصلت‎های بندگان عاشق خداوند بوده و یکی از بهترین مثال‌ها برای چنین افرادی، امیرالمؤمنین علی(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در عالم اعمال خیر و صالح بسیاری داریم، برخی از اعمال خیر مانند نماز، روزه و حج ویژه بندگان است، اما برخی از اعمال خیر مانند رسیدگی، دستگیری و رزق رسانی به بندگان بین خداوند و بندگان مشترک است، امدادرسانی‌های خیّران به خلق از کارهای پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه رفع مشکلات مردم و برطرف کردن مصائب زندگی دیگران اجری بالاتر از اعمال عبادی مستحب دارد، تصریح کرد: رسیدگی به نیازمندان از سنت‎ها و رویه‌‎های زندگی انبیاء، ائمه اطهار(ع) و علما بزرگ اسلام بوده و بزرگان ما شخصا به این امور مبادرت می‌ورزیدند.

وی با تأکید بر اینکه خیران و نیکوکاران تجلی صفت رزاقیت خداوند هستند، بر ضرورت حفظ عزت، شأن و احترام نیازمندان در کمک‌رسانی‌ها تأکید و عنوان کرد: به فقرا، مساکین و نیازمندان به‌صورت عزت‌مندانه باید کمک کرد؛ به‌گونه‌ای که کرامت آنها حفظ شود، در این امر سیره ائمه اطهار(ع) بهترین الگو پیش روی ماست.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین نسبت به اهمیت هم‌افزایی و تمرکز در امداد رسانی‌ها متذکر شد و با اشاره به ضرب المثل «یک ده آباد به از صد شهر خراب»، گفت: صرف نظر از کمک‌های ضروری مقطعی که باید انجام شود، خوب است منطقه‌ای انتخاب و با تمرکز در رفع نیازهای مختلف آنان، الگویی از امدادرسانی را در آنجا ایجاد و تمام مشکلات محرومانشان را حل کرد.

وی هم‌افزایی، همکاری و استفاده از تجربیات یکدیگر را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در خصوص تشکل‌های مردمی برشمرد و ابراز کرد: رویکرد آستان قدس تقویت تشکل‌های مردمی است، ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه تقویت و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد برنامه ماست.

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین مسئولان تشکل‌های فعال در رزمایش مواسات را به برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار برای محرومان توجه داد.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار «حسین استاد آقا» مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، گزارش کاری از اقدامات این بنیاد و رویکرد حمایتی آستان قدس از تشکل های مردمی را بیان کرد و در ادامه جمعی از مسئولان و نمایندگان تشکّل‌های مردمی فعال در رزمایش مواسات به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات