۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۵۳۳۱۶
آیت‌الله صدیقی مطرح کرد؛

آداب و حقوق همسایه داری در اسلام

آداب و حقوق همسایه داری در اسلام
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به حقوق و آداب همسایه داری در اسلام گفت: حفظ حرمت و کرامت همسایه توصیه الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امروز در جلسه شرح دعای 44 صحیفه سجادیه که به‌صورت مجازی برای طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: یکی از خواسته‌های امام سجاد(ع) در این دعای شریف رعایت حق همسایه است.

وی بابیان اینکه اسلام نسبت به رعایت حق همسایه بسیار تأکید دارد، ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: خداوند را پرستش کنید و نسبت به والدین، ارحام، ایتام، مساکین و همسایگان احسان داشته باشید.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه خداوند متعال انسان‌ها را به رعایت حق همسایه دعوت می‌کند، ابراز کرد: خداوند رعایت حقوق همسایگانی را که پیوند خویشاوندی دارند به‌صورت خاص مورد توجه  قرار داده است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: بعضی معتقد هستند اگر همسایه مسلمان باشد دو حق همسایگی و مسلمانی پیدا می‌کند که باید این حقوق رعایت شود؛ البته رعایت حق همسایه کافر نیز بر مسلمان واجب است.

وی با استناد به روایات، گفت: طبق صریح روایات؛ خداوند رحمت می‌کند همسایه‌ای را که بر نیکی همسایه‌اش یاری می‌رساند و او را در توسعه این نیکی کمک می‌کند، انسان به‌هیچ‌عنوان نباید اجازه دهد در غیاب همسایه خطری آبرو، جان و مال او را تهدید کند و در حضور همسایه نیز به حفظ احترامش اهتمام دارد.

آیت‌الله صدیقی افزود: انسان وظیفه دارد در مقابل ظلمی که به همسایه‌اش می‌شود به دفاع برخیزد، همچنین نباید اهل تجسس در امور همسایگان باشد و سعی کند عیوب و اشتباهات همسایگان را بپوشاند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: اگر همسایه در حق انسان ظلم کرد لازم است آن ظلم نادیده گرفته شود و در نهایت کرامت و فضیلت با او ارتباط داشته باشد./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات