۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۵۳۶۶۰
یادداشت؛

رهبر انقلاب در شرح نهج‌البلاغه چه می‌گویند

رهبر انقلاب در شرح نهج‌البلاغه چه می‌گویند
ماه مبارک رمضان که با نام حضرت علی(ع) گره خورده است فرصت مناسبی است تا به بازخوانی بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباب حکومت‌داری امیرالمومنین و تفاسیر نهج‌البلاغه پرداخته شود تا فهم انقلابی از سیره این امام همام در اولویت جریان انقلابی قرار گیرد.
به گزراش بخرگزاری رسا، خبرگزاری نسیم‌آنلاین در یادداشتی نوشت: حکومت علوی روشن‌ترین مقیاس در تاریخ صدر اسلام در جهت تشکیل، نحوه اداره و آرمان‌های حکومت اسلامی در عصر غیبت است فلذا بررسی عملکرد، بیانات و نگاههای امیرالمومنین(ع) در ایام زمامداری از اهمیت زیادی برای دوران پس از انقلاب اسلامی برخوردار است. اما نهج‌البلاغه بعنوان منبع مهمی از کلام و خطبه های حضرت علی(ع) در میان مومنین نیز مهجور مانده است و این مهجوریت خصوصا در سالهای اخیر سبب سوءاستفاده برخی شده که با تقطیع از دوران حکومتی امیرالمومنین (ع)، نگرش عافیت‌جویانه یا خوارج‌گونه مدنظر خود را به جامعه القا کنند و مانع از فهم دقیق مردم از این منبع اصیل اسلامی شوند و همین ضرورت بازخوانی انقلابی این منبع اصیل شیعی را گوشزد می کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سه مقطع تاریخی که یکی پیش از انقلاب در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد مقدس حدود سال ۱۳۵۳، دیگری اوایل انقلاب در سلسله جلسات با دانشجویان در سال ۱۳۵۹ و نهایتا در جلسات متعدد با مسئولان در دوران رهبری انقلاب به تشریح بخشهای متعددی از این گنجینه انقلابی پرداخته‌اند و با بیان ترجمه و تفسیرات دقیق از مهجوریت و نیز بدفهمی کلام امیرالمومنین جلوگیری کرده‌اند. این سه مجموعه سخنرانی اخیرا توسط انتشارات انقلاب اسلامی در قالب سه جلد کتاب شرح نهج‌البلاغه منتشر گردیده است.
ماه مبارک رمضان که با نام حضرت علی(ع) گره خورده است فرصت مناسبی است تا به بازخوانی بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباب حکومت‌داری امیرالمومنین و تفاسیر نهج‌البلاغه پرداخته شود تا فهم انقلابی از سیره این امام همام در اولویت جریان انقلابی قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان آغازین خود در شروع جلسات سلسله جلسات فوق‌الذکر، نهج‌البلاغه را کتاب تدوین‌شده انقلاب می‌خوانند که می توان آن را آیین‌نامه انقلاب اسلامی به حساب آورد. فلذا بر آن شدیم با بررسی و تلخیص این سه جلد کتاب در شبهای عزیز ماه مبارک رمضان، هر شب به ارائه بخشی از بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباب تشریح نهج‌البلاغه برگرفته از یکی از سه جلد این کتاب با عنوان مجموعه "آیین‌نامه انقلاب اسلامی" بپردازیم. امید است که مورد توجهات حضرت بقیه‌الله (ارواحنا فداه) واقع شود‌‌.
ارسال نظرات