۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۵۳۷۵۸

کلید جهش، اراده است

کلید جهش، اراده است
اراده‌های ضعیف به صورت حرف و گفتار خودنمایی می‌کنند، در حالی که اراده‌های قوی جز در لباس عمل و کردار پدیدار نمی‌شوند.
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، دهخدا در لغت نامه خود «اراده» را «خواستن» معنا کرده است؛ فلاسفه وقتی می‌خواهند اراده را تعریف کنند، می‌گویند اراده به معنای شوق موکد است، اگر درصدد قوی کردن اراده هستیم باید به شوق خود بیفزاییم.

نخستین گام برای کسب اراده قوی، داشتن اهداف مقدس است، اراده قوی و منظّم می‌تواند جامعه‌ای را متحول نماید، با اراده قوی توانایی عبور از هر گردنه‌ای میسّر است به شرطی که به آن هدف مورد نظر باور داشته باشیم.

خدا کند انسان چیزی را بخواهد که خواستن، توانستن است یعنی اگر انسان علاقه‌مند به انجام کاری باشد قطعاً در فراز و نشیب‌های مسیر از خود مقاومت نشان خواهد داد.

امیرالمومنین علی (ع)، اراده و تصمیم قوی را از دوراندیشی می‌شمارد. هرگاه اراده با دوراندیشی توام گردد سعادت و نیکبختی کامل می‌شود.

انسان‌ها همیشه برنامه‌هایی برای خود مشخص می‌کنند، امّا در هنگام عملی کردن این برنامه‌ها انرژی لازم را ندارند و مرتب کارشان به عقب می‌افتد، این مشکلات ریشه در قدرت اراده نیروی باطنی است که برای تصمیم گیری و آغاز بکار و رسیدن به اهداف در زندگی در برابر عقب انداختن کار‌ها و تنبلی نقش پادزهر را ایفا می‌کند.

اراده‌های ضعیف بصورت حرف و گفتار خودنمایی می‌کنند، در حالی که اراده‌های قوی جز در لباس عمل و کردار پدیدار نمی‌شوند.

در همین رابطه سعدی می‌گوید «همّت بلنددار که مردان روزگار/از همّت بلند به جایی رسیده اند»./۹۴۵۶/د102/ف

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، استاد و محقق حوزه علمیه
حاتم شرفی
ارسال نظرات