۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۵۳۹۹۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

نمایندگان بدون لحاظ گرایش‌های سیاسی بر عملکرد کارگزاران نظارت کنند

نمایندگان بدون لحاظ گرایش‌های سیاسی بر عملکرد کارگزاران نظارت کنند
حجت الاسلام سیدباقری گفت: باید نظارت تمام عیار از سوی نمایندگان بدون لحاظ گرایش‌های سیاسی بر ارکان نظام وجود داشته باشد تا کارگزاران نظام و دولت در مسیر مطلوب حرکت کنند.

حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت­‌وگو با خبرنگار  سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین ویژگی‌ها مجلس کارآمد قوی و در تراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه، متکی بر آراء مردم است و مردم سالاری دینی و مشارکت مردم در جامعه نقش بسزایی دارد؛ چون در نظام اسلامی ایران، مردم در فرآیند قدرت و جایگاه تصمیم گیری حضور فعال دارند.

حجت الاسلام سیدباقری با بیان این که امام خمینی (ره) مجلس را عصاره فضایل ملت دانسته‌اند، گفت: یکی از عمده‌ترین مراکزی که با پشتوانه رأی مردمی با پیروزی انقلاب شکل گرفته، مجلس شورای اسلامی است، در صورتی که مجلس در رژیم پهلوی، فرمایشی بود و حکومت، برخی افراد را به عنوان نماینده انتخاب می‌کرد، اما این روند در انقلاب تغییر پیدا کرد و مردم با رای مستقیم خود، در انتخاب نماینده، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه امام راحل مجلس را در رأس امور دانسته­‌اند، گفت: مردم خواهان نظامی هستند که در تراز انقلاب اسلامی حرکت کند، از این رو باید بررسی شود که مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف به چه میزان در راستای شعارها، اهداف و آرمان‎های نظام اسلامی حرکت کرده است.

این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه یکی از اهداف کلیدی انقلاب اسلامی کسب استقلال بوده است، گفت: باید مصوبات و قوانین مجلس از استقلال کشور در عرصه‌های بین المللی، اقتصادی و فرهنگی پاسداری کند و نمایندگان مجلس در برابر زورگویی­‌ها، زیاده خواهی­‌ها و تطمیع قدرت­‌های جهانی، ایستادگی کنند و حافظ مصالح کشور و منافع ملی باشند.

وی کسب آزادی را یکی دیگر از آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: مجلس باید بتواند آزادانه در امور مختلف نظام سیاسی و نظارت بر کارگزاران دولت‎ها اظهار نظر کند.

حجت الاسلام سیدباقری عدم وابستگی نمایندگان به مراکز قدرت و ثروت را ویژگی مجلس تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: مجلسی که وابسته به مراکز قدرت و ثروت باشد، به طور حتم نمی­‌تواند آزادانه در جهت تصویب قانون‎ و مقابله با فساد، تصمیم­‌های لازم را اتخاذ کند و نظارت مناسبی بر صاحبان زر و زور داشته باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: طبق رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب، نماینده فاسد نباید وارد مجلس شود، نماینده‎ای که به واسطه وام گرفتن از صاحب قدرت و ثروت وارد مجلس می‎شود، به طور حتم در راستای تأمین منافع آنها حرکت خواهد کرد و نسبت به منافع ملی و مصلحت نظام اسلامی بی توجهی خواهد داشت؛ از این رو مجلس تزار انقلاب، مجلسی آزادی خواه، مستقل و بدون وابستگی به مراکز قدرت و ثروت است.

حجت الاسلام سیدباقری، پایبندی به ارزش‎های و آرمان‎های جمهوری اسلامی را از دیگر شاخص‎های مجلس تراز انقلاب برشمرد و گفت: باید نمایندگان در کنار مردم، پایبند و وفادار به ارزش‌های انقلاب اسلامی باشند و آنها در تصویب قوانین و تأمین نیازها، برطرف کردن مشکلات مردم و نظام اسلامی را مد نظر خویش قرار دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه، عدالت‌خواهی و فسادستیزی را یکی دیگر از ویژگی‎های مجلس تراز انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: باید قوانین مجلس در راستای عدالت­‌خواهی و حمایت از محرومان و مستضعفان باشد و نمایندگان مدافع حق و حقیقت باشند، هرچند این مسأله برخلاف دیدگاه حزب یا گروه سیاسی آنان باشد.

وی بر ضرورت نظارت دقیق مجلس بر ارکان مختلف نظام اسلامی به ویژه قوه مجریه، تأکید کرد و گفت: نمایندگان نباید نسبت به امور نظارتی خود بر ارگان‎های دیگر، مماشات کنند، بلکه باید نظارت تمام عیار، معقول، منطقی، سنجیده و منصفانه بر ارکان نظام داشته باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: هر نهادی که ثروت و قدرت زیاد داشته باشد، ممکن است که از آن جایگاه، استفاده نادرست شود؛ از این رو، برای جلوگیری از اختلاس، سرقت اموال عمومی و حیف و مال بیت المال، باید نظارتی قانونی، علمی و تمام­ عیار از سوی نمایندگان مجلس، بدون لحاظ گرایش‌های سیاسی، بر ارکان نظام و قوه مجریه وجود داشته باشد تا کارگزاران نظام و دولت جمهوری اسلامی در مسیر مطلوب، حق و حقیقت حرکت کنند./998/ت302/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
فعال شدن سرویس سیاسی تقدیر داره
0
0
بدور
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
مبارک باشه انشاالله مجلس جدید توسعه و توازن اقتصادی را به ارمغان آورد
0
0