۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۵۴۴۵۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تأکید کرد؛

تفکر امامین انقلاب؛ ضامن بقا و صحت نظام اسلامی

تفکر امامین انقلاب؛ ضامن بقا و صحت نظام اسلامی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: اگر در تبیین اندیشه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب گرفتار غفلت شویم، به همان میزان گرفتار تحریف خواهیم شد.

حجت الاسلام محمد علی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره چرایی تحریف اندیشه امام راحل اظهار داشت: شخصیت امام خمینی(ره) و شناخت جامعیت اندیشه ایشان، امری بسیار ضروری است؛ از یک جهت باید تبیین جامعی از جریان گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری داشته باشیم و از جهت دیگر نیز باید مراقب جریان های متعددی که به دنبال تحریف اندیشه های ناب امام هستند نیز باشیم.

علل و عوامل تحریف اندیشه امام خمینی

وی با اشاره به علل و عوامل تحریف اندیشه امام خمینی(ره) گفت: شاید مهم ترین عامل در تحریف اندیشه امام راحل از طرف کسانی که دست به تحریف می زنند، عدم معرفت و شناخت کافی از دین و مبانی دینی و هویت و معارف شیعی باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: این افراد اندیشه های فقهی و سیاسی امام(ره) و جامعیت گفتمان امام و افق های متعدد گفتمان ایشان را نمی شناسند و توانایی شناسایی گفتمان امام راحل را ندارند.

وی به ناتوانی تحریف کنندگان اندیشه امام خمینی(ره) در تفکیک اصول ایشان از تحولات پرداخت و افزود: دلیل دیگر در تحریف اندیشه های امام راحل، این است که تحریف کنندگان این اندیشه ها نمی توانند آن اصول ثابت اندیشه های امام(ره) را از برخی از تغییراتی که در گذر و تحولات و مقتضیات زمان و مکان اتفاق افتاد را از هم تفکیک کنند.

حجت الاسلام لیالی اظهار داشت: برخی از اندیشه های امام خمینی(ره) تابع زمان، شرایط، موانع و محدودیت ها است؛ مثلا جنگ تحمیلی و اندیشه امام(ره) که "جنگ جنگ تا پیروزی" به این جا رسید که امام فرمودند من جام زهر آلود قبول قطعنامه را سر کشیدم؛ جنگ و صلح از اندیشه های متغیر امام خمینی(ره) و به تبع آن پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بود.

وی گفت: موارد متعددی از جمله پذیرش حَکَمیت از سوی امیر مؤمنان(ع) و صلح تحمیلی امام را در تاریخ اسلام داریم و بسیاری از مسائل سبب تغییر شرایط حاکم بر اداره جامعه می شود اما تغییر در اندیشه نیست و اینها را باید شناخت و بین اصول ثابت اندیشه های امام و برخی از شرایط حاکم بر اداره کشور تفکیک کرد.

باید جامعیت مکتب و گفتمان امام راحل را در نظر داشت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی مصادره کردن امام خمینی(ره) در رقابت های سیاسی را از عوامل تحریف اندیشه های ایشان عنوان و تصریح کرد: از دیگر علل و عوامل تحریف اندیشه های امام، بد فهمی و یا کج فهمی از اندیشه های ایشان و مصادره کردن امام(ره) در رقابت ها و اندیشه های سیاسی است؛ به عنوان مثال، ممکن است که جریان اصول گرا بیشتر بر بُعد عدالت خواهی و حمایت از فقرا و محرومان تأکید کند و جریان اصلاح طلبان بر بعد آزادی و رأی مردم در دیدگاه امام راحل تأکید کند و این خطای بزرگی است، چرا که امام خمینی(ره) شخصیت جامعی است و به همان میزانی که امام(ره) بر آزادی بر رأی مردم تأکید می کند، بر مشروعیت نظام اسلامی و حفاظت از رأی مردم توسط شورای نگهبان تأکید دارد و همان میزانی که بر حمایت از فقرا، محرومین و کوخ نشینان تأکید می کند، همان قدر بر مالکیت خصوصی، حفظ سرمایه های مردم و احترام به مالکیت مردم تأکید دارد؛ باید جامعیت مکتب و گفتمان امام را در نظر داشت.

دشمن با تحریف گفتمان امام خمینی به دنبال جلوگیری از تداوم این گفتمان است

وی افزود: ممکن است که برخی از افراد بر اساس رقابت های سیاسی و هواهای نفسانی بعضی از فرازهای متعالی امام راحل را بر نتابند و گرفتار تحریف اندیشه امام شوند؛ تمام این علل و عوامل عموماً از سوی جریان های داخل انقلاب و نظام است اما جریان معارض، رقیب و برانداز هم به دنبال تحریف اندیشه های امام است و با نفی کارآمدی نظام اسلامی و نظریه حاکمیت اسلامی و مؤلفه های مهم گفتمان امام در نظام سازی نظام سیاسی جمهوری اسلامی و اندیشه جمهوری اسلامی بدون کلمه ای کم و زیاد است که در جنگ نرم دشمن وجود دارد و دشمن به دنبال آن است که گفتمان امام خمینی(ره) را دچار تحریف و تغییر کند و از تداوم گفتمان امام جلوگیری کند.

راه های جلوگیری از تحریف گفتمان امام خمینی

حجت الاسلام لیالی، راه های جلوگیری از تحریف گفتمان امام خمینی(ره) را ضرورت تبیین اندیشه های امام(ره)، جامعیت اندیشه های امام، مراجعه به اندیشه های مکتوب و ماندگار امام و امام را از نگاه امام دیدن دانست.

وی با بیان این که امام(ره) اندیشه هایی داشت که امروز خلف صالح ایشان تفسیر و تبیین صحیح اندیشه های امام خمینی(ره) را بر عهده دارد، گفت: مقام عظمای ولایت هر سال در سالگرد ارتحال امام راحل در بیانات خود در حرم مطهر ایشان و هر زمانی که بحث اندیشه امام(ره) مطرح می شود، بر جلوگیری از تحریف اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تبیین صحیح اندیشه های ایشان تأکید می کنند.

وی به زیر سؤال بردن مشروعیت حکومت اسلامی از سوی برخی افراد گفت: جریانی به هر دلیلی آن جامعیت گفتمان امام را قبول ندارند و نمی پذیرند و قرائت های مختلفی از اندیشه های امام را مطرح می کنند.

نظریه ولایت مطلقه فقیه نظریه ای مترقی در اداره حکومت است/ نظریه ولایت مطلقه فقیه از مبانی فقهی برخوردار است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان این که نظریه ولایت مطلقه فقیه از مبانی فقهی برخوردار است، تصریح کرد: گفتمان امام(ره) و اکنون در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری نظریه ولایت مطلقه فقیه، نظریه مترقی و متکاملی است که توانایی اداره حاکمیت و حکومت را دارد و از مبانی فقهی و نظریه کاری برخوردار است.

وی افزود: در مقابل، جریان های رقیب گفتمان امام(ره) بسیارند از گفتمان هایی که سعی می کنند تفسیرهای متعدد و متفاوتی از گفتمان ولایت فقیه را ارائه دهند و این گفتمان ها از نظریه های سلطنت مشروطه و مقیده که در نظام مشروطیت مطرح شد، گرفته تا نظریه وکالت فقیه، نظارت فقیه، عدم دخالت فقیه در مدیریت اجرایی کشور و دیگر نظریات متعددی که با پذیرش نظریه ولایت فقیه مطرح می کنند.

مخالفان نظریه ولایت فقیه

حجت الاسلام لیالی ضمن تقسیم بندی مخالفان نظریه ولایت فقیه اظهار داشت: کسانی که نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) را به وکالت فقیه یا نظارت فقیه تبدیل می کنند، چند دسته اند با اندیشه امام(ره) سازگاری نداشته و ندارند، یا اندیشه ایشان را درک نکرده اند یا کسانی اند که به دلایل مختلف جایگاه خود را در عرصه حاکمیت، حکومت و مدیریت کشور در این 40 سال از دست دادند و به دلایل مختلفی ولایت مطلقه و کارآمدی نظام سیاسی را نپذیرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل متعدد مخالفت عده ای از افراد با نظریه ولایت فقیه اظهار کرد: برخی از آنها ممکن است که بعضی از مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در این 40 سال وجود دارد را در طرح نظریه هایی مثل نظارت فقیه، وکالت فقیه، مشروطیت سلطنتی و مانند اینها، بهانه ای قرار دهند اما برخی دیگر واقعاً ممکن است که خسته و پشیمان شده اند و نتوانستند اندیشه مقاومت، مقابله با دشمن، جنگ، جهاد و شهادت را تحمل کنند و شاید راحت طلبی در عرصه اندیشه، آنها را به این نظریه های رقیب کشانده باشد و اندیشه مترقی نظریه ولایت فقیه امام راحل را نپذیرند.

مطرح کنندگان نظریه وکالت یا نظارت فقیه، مقابل نظام ایستادند

وی با بیان این که کسانی که نظریه وکالت یا نظارت فقیه را مطرح کردند، ناخودآگاه در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفتند، گفت: این دسته از افراد تجربه تلخی از خود به جای گذاشتند و نتوانستند خود را با جامعه و نظام اسلامی سازگار کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در خصوص مطرح شدن قرائت های مختلف تصریح کرد: این مسأله، امری طبیعی است و چرایی وجود ندارد و اختلاف دیدگاه ها و مبانی وجود داشت و دارد؛ طبیعتاً وقتی که با تحریف گفتمان و نظریه امام راحل درباره جامعیت حاکمیت اسلامی و نظریه ولایت مطلقه فقیه و قرائت های مختلفی از این نظریه مطرح می شود، مشخص است که قرائت های متفاوتی که گرایش به اسلام سرمایه داری، سکولار و اشرافی دارد و تفکری که به دنبال تعامل، معامله، محافظه کاری و نظریه های غلطی تحت عنوان «اسلام رحمانی» و مانند اینها است، اینها نظریه های رقیب گفتمان امام(ره) هستند.

گفتمان های رقیب گفتمان امام راحل به دنبال استحاله نظام سیاسی، فقهی و جمهوری اسلامی هستند

وی با بیان این که جریان های رقیب گفتمان امام و رهبری عملکرد این گفتمان را بر نمی تابند، افزود: اگر تبیینی از گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب داشته باشیم، تمام قرائت های مختلف، رقیب گفتمان امام و رهبری می شود و این گفتمان های رقیب، مجموعه عملکرد گفتمان امام راحل و محصول گفتمان امام و رهبری در این 40 سال را بر نمی تابند و به دنبال استحاله نظام سیاسی، فقهی و جمهوری اسلامی هستند و تحت عناوین مختلف مثل تأکید بر سرمایه و سرمایه داری و سرمایه سالاری و اینها در بحث گفتمان اسلام اشرافی، اموی و زبیری و غیره مطرح می شود.

طرح «مذاکره با آمریکا» از سوی گفتمان رقیب گفتمان امام راحل

حجت الاسلام لیالی اظهار داشت: گفتمان رقیب، گفتمان امام راحل در مقابله با شیطان بزرگ را بر نمی تابند و لذا بحث تعامل با غرب و مذاکره با آمریکا را مطرح می کنند.

وی با بیان این که تخطی از گفتمان امام و رهبری کوتاه آمدن از تفکر اسلام است، گفت: در هر حال باید مراقب باشیم که تخطی از گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری، افتادن در دام گفتمان های رقیب است و آن هم به نوعی کوتاه آمدن از تفکر اصیل اسلام ناب محمدی است.

جریان های نفوذی، گفتمان های رقیب امام و رهبری هستند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به گفتمان های نفوذی در 40 سال گذشته، تصریح کرد: تمام این گفتمان هایی که متأسفانه در عرصه حاکمیت و حکومت ما در این 40 سال نفوذ کرده بود و جریان های نفوذ هستند، گفتمان های رقیب امام و رهبری هستند.

وی با بیان این که گفتمان های رقیب به دنبال نفی گفتمان امام و رهبری هستند، افزود: این که عده ای بحث اسلام رحمانی را مطرح می کنند، با بسیاری از گفتمان های امام و اصول ثابت لایتغیر امام از جمله اندیشه مقاومت، حمایت از محرومین، جهاد، شهادت، استکبارستیزی، مقابله با تسلط و سلطه دشمن ناسازگاری دارد.

راه های انتقال گفتمان امام خمینی به نسل جدید

حجت الاسلام لیالی درباره راه های انتقال گفتمان امام راحل به نسل جدید در فضای حوزه و دانشگاه و مدارس اظهار داشت: متأسفانه همه ما در این امر مقصر هستیم که نتوانستیم گفتمان و اندیشه امام خمینی(ره) را به نسل جدید در فضای مدارس، حوزه و دانشگاه ها انتقال دهیم؛ نسل اول و دوم نسلی بود که قبل از انقلاب را دید و با امام و جنگ همراهی کرد و امام را شناخت اما نسل های سوم و چهارم، گفتمان و عملکرد امام خمینی(ره) را ندیدند و نسل اول و دوم کمتر توانستند گفتمان امام را به نسل جدید با زبان جدید تبیین کنند.

بقای نظام و حاکمیت اسلامی به تبیین صحیح گفتمان و اندیشه های امام راحل است

وی گفت: ضرورت دارد که مراکز و مؤسساتی که تحت عنوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) یا دیگر مراکز و مجامع به تبیین صحیح گفتمان امام راحل بپردازند و تلاش کنند تا با راه ها و شیوه های مختلف اندیشه امام(ره) را با کتاب ها و جزوات ترویج کرده تا بتوانند گفتمان امام راحل را ترویج کنند که بقای نظام و حاکمیت اسلامی به تبیین صحیح گفتمان و اندیشه های امام خمینی(ره) است. 

تفکر امام و مقام معظم رهبری ضامن بقا و صحت نظام اسلامی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری "نام و یاد و تفکر امام چراغ آینده راه ما خواهد بود".

وی نتیجه غفلت از اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری را منتهی به گرفتاری در تحریف عنوان کرد و افزود: اگر در تبیین اندیشه های امام و رهبری گرفتار غفلت شویم، به همان میزان گرفتار تحریف خواهیم شد و ممکن است که دهه های آینده فاصله های میلیمتری ما از گفتمان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به فاصله های متری و کیلومتری تبدیل شود و نظام سیاسی جمهوری اسلامی گرفتار استحاله و تغییر در مدل های اندیشه رقیب امام و رهبری شود./822/ت300/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
تحلیل عالی بود.
0
0
ناشناس
United Kingdom
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
خیلی شخصیتش سیاسی بود معنی سیاسی بودنم فهمیدیم
0
1
ناشناس
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
به جای طعنه مبهم ، نظر خودت رو بنویس
ویل لکل همزة لمزة