۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۵۴۵۵۵

هنیه خواستار ایجاد استراتژی جدید برای مقابله با چالش‌های فلسطین شد

هنیه خواستار ایجاد استراتژی جدید برای مقابله با چالش‌های فلسطین شد
رییس دفتر سیاسی حماس در خصوص توقف هماهنگی‌های امنیتی تشکیلات خودگردان گفت: فلسطین نیازمند ایجاد یک استراتژی جدید خارج از چهارچوب توافق «اسلو» است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ضمن استقبال این جنبش از توقف هماهنگی‌های امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، این اقدام را ناکافی دانست و خواستار ایجاد یک استراتژی جدید خارج از چهارچوب توافق «اسلو» شد.

پیشتر، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان اعلام کرده بود که این تشکیلات به دنبال طرح اشغال کرانه باختری، توافق‌های امنیتی خود را با تل‌آویو متوقف کرده است.

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در همایشی به مناسبت سالروز شکست اعراب از رژیم صهیونیستی (یوم النکسه) در این ارتباط گفت عنصر اولیه این استراتژی توافق بر سر یک برنامه ملی مشترک خارج از چهارچوب توافق اسلو و پایان دادن به حیات این توافق با تمام الحاقیه‌های امنیتی و اقتصادی آن است.

«یوم النکسه» به جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ اطلاق می‌شود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ (۱۳۴۶ ش) میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه، اردن و عراق روی داد.

هنیه افزود که عنصر دوم این استراتژی تلاش در راستای ایجاد طرح همه‌جانبه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی با تمام شاخه‌های مردمی، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و در رأس آنها مقاومت مسلحانه است.

اسماعیل هنیه ادامه داد، عنصر سوم توافق بازسازی سازمان آزادی‌بخش فلسطین است به گونه‌ای که این سازمان تمام گروه‌های ملی و اسلامی را در بر بگیرد.

اسماعیل هنیه در ادامه گفت که سه چیز مشترک میان اردنی‌ها و فلسطینی‌ها وجود دارد و آن این است که پیامدهای «یوم النکبه» (اشغال فلسطین) و النکسه فلسطینی‌ها برای «کشور برادر» اردن نیز پیامدهایی داشت با توجه به اینکه میلیون‌ها فلسطینی به این کشور پناه آوردند.

وی افزود که این سازمان در شرایط کنونی خود تقریبا از کارافتاده است و حماس به دنبال جایگزینی برای آن نیست؛ اما نمی‌تواند ربوده شدن و اخراج گروه‌های فلسطینی از این سازمان را بپذیرد.

اسماعیل هنیه در ارتباط با عنصر چهارم استراتژی گفت که عنصر چهارم شامل ایجاد فراکسیونی اقلیمی در بعد عربی-اسلامی است که شبکه امنی برای موضع فلسطین ایجاد کند؛ موضعی که مبتنی بر پایبندی به اصول است.

رییس دفتر سیاسی حماس در ادامه با اشاره به خطرات ناشی از طرح موسوم به «معامله قرن» نیز گفت که این طرح دو خطر به همراه دارد؛ اول: خطر برای فلسطین و دوم سقوط منطقه تحت سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی.

اسماعیل هنیه در پایان از کشورهای خواست که میزان تنش‌های منطقه را کاهش دهند و تمرکز همه بر مسئله محوری امت یعنی فلسطین و قدس باشد.

فارس

ارسال نظرات