۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۵۴۵۸۵
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

حوزه‌ای که چشم خود را نسبت به شرایط فرهنگی ببندد دچار رکود می‌شود

حوزه‌ای که چشم خود را نسبت به شرایط فرهنگی ببندد دچار رکود می‌شود
مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه‌ای که چشم‌هایش را به شرایط محیطی می‌بندد، حتما دچار رکود شده و بعد از مدتی رو به خاموشی می‌رود و این مسأله موجب می‌شود که از تولیدات حوزه استفاده‌ای نشود.

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین نشست شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران در سال ۱۳۹۹ با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور و با حضور  آقای خالقی، دبیر شورای علمی تربیتی و معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در ابتدای این نشست اظهار داشت: در مدیریت حوزه، دو شورای علمی_تربیتی و شورای راهبری نقش اساسی دارند که شورای راهبری مربوط به مدیریت بخش اداری و سازمانی حوزه است و شورای علمی-تربیتی تمرکز بر محتوا، رفع کاستی ها، تأمین آرمان ها و اهداف سازمان دارد.

وی با اشاره به اهمیت بالای شورای علمی-تربیتی اظهار داشت: شورای علمی-تربیتی نسبت به شورای راهبری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا تمامی بخش های اداری و سازمانی در خدمت بخش محتوی هستند، اگر بخش محتوا خوش ندرخشد و نتواند اراده های سازمان را در میدان علمی محقق کند، تمامی تلاش ها در سازمان به هدر خواهد رفت. 

مدیر حوزه های علمیه خواهران شاداب سازی شورای علمی تربیتی را ضروری دانست و افزود: یکی از وظایفی که در این دوره داریم، شاداب سازی و رساندن ظرفیت اسمی شورای علمی و تربیتی به سقف مورد نظر است. شورای علمی تربیتی باید مانند یک مغز متفکر برای سامان دهی به محتواتلاش کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تأکید بر جدی گرفتن شورای علمی-تربیتی اظهار داشت: شورای علمی تربیتی باید جدی‏تر پیگیری شود و با رفع کاستی های گذشته، این شورا باید به صورت منظم و مداوم تشکیل شود.

کار در بخش محتوی بر اساس آمار و پیمایش گذاشته شود

وی آمار و اطلاعات دقیق را از ابزارهای اصلی مدیریت حوزه های علمیه دانست و افزود: سازمانی که آمار و اطلاعات دقیق از فعالیت های صورت گرفته خود نداشته باشد، همیشه بر اساس سلایق مختلف عمل خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تأکید بر پیشبرد اهداف و برنامه ریزی بر اساس  آمار و پیمایش اظهار داشت: برنامه ریزی در حوزه باید بر اساس آمار دقیق و علمی باشد، هرچه آمار عینی تر باشد، قدرت برنامه ریزی دقیق و امکان مدیریت برنامه هایی که به اهداف نزدیک هستند، راحت تر می شود.

برنامه ریزی تمامی حوزه های علمیه خواهران برعهده مرکز مدیریت است

حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور با اشاره به اساس نامه جدید حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: طبق اساس نامه جدید حوزه های علمیه که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، برنامه ریزی تمامی حوزه های علمیه خواهران اعم از جامعه الزهرا و ... به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران واگذار شده است و طراحی برنامه ریزی برای تمامی این حوزه ها، در  مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران انجام و در دبیرخانه نهایی می شود و در نهایت نیز با ارسال به شورا، مورد تایید و تصویب قرار می گیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: این فرصت، نیاز به یک بردباری، پرکاری در تعقیب مسائل و تشکیل کارگروه‏های کارشناسی گسترده در حوزه های محتوایی مانند آموزش، پژوهش و فرهنگی و ... دارد تا بهترین نتیجه در این زمینه حاصل شود. 

وی افزود: برای جلوگیری از ایجاد حفره های عظیم و شکست های غیرقابل جبران، تمامی امور دائما مورد ارزیابی قرار گیرد، به همین منظور ادارات برنامه ریزی در معاونت ها باید این ارزیابی را به صورت مداوم انجام دهند. 

عدم رصد صحیح جامعه به مرور موجب خاموشی حوزه می شود

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور رصد وضعیت جامعه را بسیار ضروری دانست و افزود: بدون رصد و ارزیابی صحیح تحولات گسترده دنیا و وضعیت اجتماعی و شرایط فرهنگی کشور، نمی توانیم حوزه‌ای مناسب و پویا برای راهبری جامعه داشته باشیم.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌ای که چشم هایش را به شرایط محیطی می‌بندد، حتما دچار رکود شده و بعد از مدتی رو به خاموشی می رود و این مسئله موجب می‌شود که از تولیدات حوزه استفاده‌ای نشود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: مهم ترین محور در بخش شورای علمی ـ تربیتی، هماهنگی است لذا  باید یک سخن و هدف مورد توجه قرار گیرد و تمامی معاونت ها با یکدگیر متصل شده و ارتباط مناسب داشته باشند که این موضوع در نهایت  منجر به تشکیل یک زنجیره محتوایی بسیار مناسب می‌شود./د102/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات