۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۵۴۸۸۱
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست

فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با سرور بختی، رییس جدید مؤسسه اکو، بیان داشت: فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار با سرور بختی رییس جدید مؤسسه اکو، با تأکید بر اینکه فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، گفت: فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست.

رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو پیش از ظهر امروز با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن خوشامدگویی، به سروده‌ مشهور و دل‌انگیز «مهمان محبت‌اف بختی» که گویای عشق وی به ایران است، اشاره کرد و گفت: پدر شما شعری زیبا در وصف ایران سرودند که برای شما تحقق یافت؛ «از ازل تا به ابد قسمت من ایران است/ که نشانش پرِ سیمرغ و دل شیران است».

وی مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌ها را عامل فرهنگی دانست و گفت: دیپلماسی فرهنگی به کشورها اجازه این را می‌دهد که به طور مستقیم با مردمان سرزمین‌های خارجی، رابطه پایدار معنوی برقرار کرده و از آن در جهت اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی بهره‌برداری کرد. این دیپلماسی به ویژه میان ملت‌هایی که از فرهنگ و تمدن مشترک برخوردارند، کاربردی‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگ، انسان را به صلح، دوستی و نیکی دعوت می‌کند، بنابراین یک مؤسسه فرهنگی باید کاملا به این حوزه شناخت داشته باشد و نقشه راهی را برای ارتقاء روابط بین ملت‌ها ترسیم کند.

ابراهیمی‌ گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با داشتن 85 نمایندگی فرهنگی در 63 کشور از جهان در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند و چهره رحمانی اسلام را به همراه توانمندی‏ها و پیشرفت‏های علمی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان بشناساند.

وی در ادامه سخنانش، به همکاری‌های مفید و مؤثر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو اشاره کرد و گفت: نقاط مشترک فرهنگی کشورهای «منطقه اکو» دست‌مایه خوبی برای همکاری نهادهای فرهنگی ـ بین‌المللی است تا بتوانند اهداف مشترک را دنبال کنند و فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عامل ارتباطی بین کشورها را فرهنگ عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو و کشورهای منطقه اکو، بزرگترین اندیشمندان علمی و فرهنگی علاقه‌مند به حضور در این منطقه و ارائه آثار پژوهشی خود هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری‌های سال‌های گذشته این سازمان با مؤسسه فرهنگی اکو، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همکاری دوجانبه، کتاب‌هایی را ترجمه و منتشر کرده و مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به این سازمان از ظرفیت، پتانسیل و فرصت‌های مناسبی بهره‌مند است.

وی پیشنهاد تهیه یک تقویم برای برنامه‌های مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو در تقویم سالانه، معرفی مشاهیر فرهنگی کشورهای منطقه اکو و برگزاری اجلاس‌ها و نشست‌های تخصصی را داد.

ساخت فیلم تأثیرگذاری از وضعیت کشورهای منطقه اکو و تهیه منشور دوستی بین تمام اعضای اکو و ترجمه به زبان‌های مختلف از دیگر پیشنهادات رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

گام‌های عملی برای تداوم همکاری‌ها

در ادامه این دیدار سرور بختی، ضمن تأیید سخنان ابراهیمی‌ترکمان، علاقه‌مندی خود را نسبت به ارتقاء و تداوم همکاری‌ها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد.

وی افزود: مؤسسه اکو، یک سازمان منطقه‌ای است که توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو از جمله افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تأسیس شده و کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند.

سرور بختی با تشریح فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو گفت: این مؤسسه فرهنگی در حوزه‌های علمی و پژوهش درباره میراث مشترک کشورهای عضو اکو، تهیه و انتشار کتاب‌ها، تقویت هماهنگی بین کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، برگزاری نشست‌ها و اجلاس‌ها و ... اقدامات سازنده‌ای انجام داده است.

وی خواستار تهیه یادداشت تفاهمنامه همکاری بین مؤسسه فرهنگی اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شد و گفت: بنا داریم با کمک و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه تنوع ‌بخشیدن به برنامه‌ها به ویژه معرفی مفاخر و مشاهیر، اقداماتی مؤثر فرهنگی انجام دهیم.

سرور بختی در پایان سخنانش، بر لزوم گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و تشکیل کمیسیون ملی تأکید کرد./983/ب

ارسال نظرات