۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۵۴۹۴۹
امام جمعه ایلام:

مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و برای حمایت از محرومان است

مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و برای حمایت از محرومان است
امام جمعه ایلام گفت: مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و نیازمند وضع قوانین شفاف برای حمایت و رفع نیازهای محرومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله کریمی تبار در دیدار مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام اظهار داشت: مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و نیازمند وضع قوانین شفاف برای حمایت و رفع نیازهای محرومان است.

وی افزود: نقص‌های قانونی در بحث مالیات وجود دارد که باید برطرف شود. به‌عنوان‌مثال برخی‌ها بر اموال عمومی تکیه کرده و در حال بهره‌وری هستند؛ اما مالیات را آن‌طور که لازم است پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال یکی از معدن استخراج می‌کند و دارای درآمدهای چندمیلیاردی است؛ اما اگر مالیات پرداختی او را بررسی کنید متوجه می‌شوید مالیات درخوری از او اخذ نمی‌شود. این در حالی است که معدن متعلق به همه بوده و تنها یک فرد مجوز استخراج دارد و از آن بهره می‌گیرد.

امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی هم متعلق به همه بوده و در مقابل چقدر از این مجتمع‌ها مالیات اخذ می‌شود. در برخی از کشورها رقم‌های بزرگی در قالب مالیات از پردرآمدها اخذ می‌شود. درواقع دولت درآمدهای افراد را بالانس می‌کند و فاصله طبقاتی را تنظیم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار تصریح کرد: وقتی از متمکنین مالیات اخذ می‌شود افراد فقیر را تأمین می‌کند و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: در استان ایلام تعدادی دلالی کرده و حتی وارد ساخت‌وساز شده‌اند و بازار ساخت‌وساز را به هم می‌زنند. خیلی به سهولت با اخذ عوارض از خانه‌های خالی از سکنه می‌توان بازار مسکن در ایلام را بالانس کرد. افزایش کرایه‌خانه در ایلام ناشی از وجود همین منازل خالی از سکنه است. امور مالیاتی باید بر این منازل مالیات لحاظ کند.

باید ضعف‌های قانون مالیاتی اصلاح شود

وی ادامه داد: اگر قانون‌گذار بر خانه‌های خالی از سکنه مالیاتی پیش‌بینی کند که طی 10 سال مالک قیمت خانه را مالیات دهد هیچ فردی وارد این نوع سرمایه‌گذاری غلط و التهاب بخش بازار مسکن نمی‌شود. باید ضعف‌های قانون مالیاتی اصلاح شود.

امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: 20 درصد مالیات‌ها از کارکنان دولت اخذ می‌شود شاید تعداد اندکی حقوق مکفی داشته باشند اما عده زیادی از کارمندان وجود دارند که باید ازلحاظ شرعی به آنان زکات پرداخت کرد. یعنی خود کارمندان دولت نیازمند هستند. اکنون کارکنان دولت قبل از دریافت هر وجهی مالیات آن را پرداخت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار تصریح کرد: تعدادی از کسبه و بازاریان ایلام نیز وضعیت مالی مناسبی ندارند و درآمد آن‌ها در حدی نیست که مالیات دهند اما از آنان مالیات اخذ می‌شود. برخی برای حفظ آبروی خود شغلی را دست‌وپا کرده و به‌اصطلاح "بخورونمیر" است و با کوچک‌ترین فشاری شغل را رها می‌کند و در صف دریافت‌کنندگان مستمری کمیته امداد قرار می‌گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: این دست از افراد هم‌صدایشان به‌جایی نمی‌رسد و تنها موظف به پرداخت مالیات هستند و شاید درباره‌ای موارد با مأموران متخلف هم مواجه می‌شوند و نمی‌توان برخی تخلفات را نادیده گرفت.

از افرادی که آنان را دچار آسیب مالی می‌کند نباید مالیاتی اخذ شود

وی ادامه داد: از افرادی که آنان را دچار آسیب مالی می‌کند نباید مالیاتی اخذ شود و مالیات‌ها نباید در حدی باشد که مالیات‌دهنده کاروکاسبی خود را رها کند. از سوی دیگر افرادی وجود دارند که درآمدهای آن‌چنانی داشته و ردپایی از خود به‌جای نمی‌گذارند. اخذ مالیات از این افراد مهارت می‌خواهد و باید امور مالیاتی وارد این مقوله‌ها شود.

امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: فرارهای مالیاتی در ایلام هم دیده می‌شود و دلال‌ها در این حوزه قرار دارند که باید شناسایی شوند. به‌عنوان‌مثال در بخش فروش میوه و تره‌بار در ایلام دلال‌ها وارد کارشده و بدون پرداخت مالیات درآمدهای آن‌چنانی داشته و سبب التهاب بازار میوه و تره‌بار هم شده‌اند.

در برابر دانه‌درشت‌های فرار مالیاتی بایستید

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار تصریح کرد: بر اساس مسیولیتی که دارم که همان تحقق عدالت اجتماعی است به صراحت اعلام می‌کنم هر دانه درشتی که بیشترین توصیه ها برای او انجام می‌شود را نپذیرید و در این راه پشتیبان شما هستم.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: هرچه می‌توانید در این شرایط اقتصادی اقشار مستضعف و فقیر را مراعات کنید./1350/د102/ق

ارسال نظرات