۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۶۵۴۹۷۹

نگاهی به کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه

نگاهی به کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه
زندگی امام سجاد(ع) از مهم ترین نقاط عطف در تاریخ اسلام و یکی از آثار مهم امام سجاد(ع) در این دوران، صحیفه مبارکه سجادیه است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، زندگی امام سجاد (علیه السّلام) یکی از مهم ترین نقطه های عطف در تاریخ اسلام است؛ دورانی که به واقع یک پیچ تاریخی بزرگی به شمار می رفت. شناخت این دوران و آثار این امام عزیز یکی از مهم ترین وظایف شیعیان و یکی از آثار امام سجاد (علیه السّلام) در این دوران، صحیفه مبارکه سجادیه است.

مقام معظم رهبری صبح روز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه پس از کاشت درخت به مناسبت روز درختکاری در سخنان کوتاهی ضمن تأکید و توصیه بر رعایت مسائل بهداشتی و نکاتی که پزشکان و متخصصان جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفته بودند، فرمودند: «البته این بلا آن‌چنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است، اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت».

ساختار کتاب

جلد اول کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه نوشته مرتضی رضوی شش قسمت اصلی دارد:

1. مقدمه که نویسنده در آن به بیان توضیحاتی درباره ترجمه و شرح آن پرداخته است.

2. دعای اول صحیفه سجادیه که در زیر متن دعا بیست بخش با عنوان های گوناگون آمده که برخی از عناوین این بخش موارد زیر است‌: در توحید و خداشناسی، توحید: شناختن چگونگی پیدایش پدیدۀ اوّلیۀ کائنات، جایگاه معین پدیده ها در مراتب، در زمان، و در مکان، جانداران و رزق و روزی شان، عمر، زندگی، اَجَل، معاد لازمة عدل الهی است.

3. دعای دوم صحیفه که در هشت بخش تنظیم شده است و برخی از عناوین این بخش عبارت است از: آفرینش پیامبر(صلی الله علیه و آله)، نبوت او، اختصاص او به امت آخر الزمان، امتیازهای این امّت بر امّت های پیشین، صلوات، الصلاة البتراء، انسان شناسی، هجرت، و هجرت از بادیه به شهر.

4. دعای سوم صحیفه که در ده بخش و موضوعاتی مانند: کیهان شناسی، مَلَک، صلوات بر فرشتگان، عالَم ملکوت یعنی چه؟، رابطة فرشتگان با خداوند، و اصناف و گروه های فرشتگان تنظیم شده است.

5. دعای چهارم صحیفه که در هفت بخش آن مطالب: صلوات بر پیشکسوتان ایمان، فضایل اصحاب، جامعۀ قبایلی- جامعه شناسی، صحابه، حجت و منطق قرآن و اهل بیت، تابعین، و نسل دوم مسلمان بررسی شده است.

6. دعای پنجم صحیفه که شش بخش دارد و نویسنده در آن موضوعات: همه چیز (غیر از خدا) محسوس است، صلوات، کرامت انسانی، مکر و کید، روح غریزه و روح فطرت، بقا و تداوم تشیع و را توضیح داده است.

ویژگی‌های اثر

الف: پرهیز از شرح های طولانی و ضخیم شدن کتاب نویسنده را به خلاصه گویی کشانده است که این موضوع ویژگی مهمی برای این کتاب محسوب می‌شود.

ب: خواننده با هر میزان که با علوم انسانی آشنا باشد به‌ همان میزان می‌تواند از این کتاب بهره ببرد.

ج: از دیگر ویژگی‌های این کتاب خلاصه گویی بیشتر آیه‌ها و حدیث‌هاست که در این کتاب به آنها توجه شده است.

د: نگاه جدید به یکی از ارزشمندترین کتاب‌های شیعه ویژگی منحصر به فرد این کتاب محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

عنوان این کتاب «انسان و علوم انسانی در صحیفۀ سجادیه » است ولی به گفته نویسنده این بدان معنی نیست که صحیفه از آغاز تا پایان تنها به انسان شناسی و دیگر رشته هاي علوم انسانی اختصاص دارد بلکه ابعاد گوناگونی برای آن وجود دارد و نویسنده تنها به بخش علوم انسانی پرداخته است و این کتاب می‌تواند آغازی برای کنکاش بیشتر در مورد کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه باشد.

برشی از کتاب

در صفحه 55 کتاب درباره نعمت دعا کردن چنین آمده است:

بهترین نعمت و کرامتی که خداوند به انسان داده و او را گرامی داشته است، «جواز دعا» است؛ اجازه داده موجودي که مخلوق خودش است؛ با او هم سخن شود وگرنه، ایجادکننده جهانِ کائنات کجا و این پدیده کوچک کجا؟؟ خدائی که «الکبریاء ردائه» خودش است، اجازه داده است که انسان همین دیروز به وجود آمده طرف گفتگوي او باشد. انسانی که ساکن یک فرفره کوچک، به نام کره زمین که ذره اي ریز است در کهکشان شیري، تا چه رسد به مجموعۀ میلیارد ها کهکشان که محتواي آسمان اول است و باز قرآن آن را «ارض» می نامد، و کره زمین «ارض گمشده اي» است در آن ارض، تا چه رسد به کل کائنات.

انتشارات بینش‌نو کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه نوشته حجت الاسلام مرتضی رضوی را در قطع وزیری و در 489 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به آدرس: تهران خیابان پاسداران، خیابان کوکب،  پلاک 9 ، واحد 12، تلفن: 22890817 - 22891315 مراجعه نمایند./826/پ202/ق

 

م/کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه/ویرایش

ارسال نظرات