۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۵۵۱۵۶
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

برطرف کردن چهره امنیتی از سیستان و بلوچستان اولویتی اساسی است

برطرف کردن چهره امنیتی از سیستان و بلوچستان اولویتی اساسی است
حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: تا زمانی که استان چهره امنیتی داشته باشد کارها به سختی پیش می‌رود و ممکن است دیگران کمتر مایل به حضور و سرمایه‌گذاری باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در همایش فرمانداران و بخشداران سیستان و بلوچستان به ذکر 14 نکته راهبردی برگرفته از محتوای پیوست حکم مقام معظم رهبری و نتایج بررسی مسائل کلان استان پرداخت.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تشکر از اقدامات صورت گرفته، اظهار داشت: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند که باید به شکل لسانی و عملی قدردان آن بود، صرف عمر انسان در مسیر خدمت و رفع مشکلات مردم است.

امام جمعه زاهدان ضمن توصیه شرکت‌کنندگان همایش به مطالعه مکرر و دقیق نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، فرازهایی از این متن را درباره توصیه به عمل صالح، پیروی نکردن از هوای نفس، توجه به دیدگاه‌ها و قضاوت‌های مردم، رعایت انصاف، محبت به مردم و گذشت از خطای مردم قرائت کرد.

رئیس شورای راهبردی استان در ادامه به 14 نکته‌ای که برای این نشست در رابطه با سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مرتبط با استان آماده شده اشاره کرده و در تبیین نکته اول اظهار داشت: نکته اول در رابطه با تلاش مسئولان هر رده به ویژه مسئولان کلیدی و تاثیرگذار برای حفظ انسجام و تقویت هماهنگی و دوری از اختلاف و درگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری در ایجاد شورای راهبردی در استان متشکل از نماینده ولی فقیه، استاندار، فرمانده ارشد نظامی و مسئولان ارشد امنیتی و قضایی، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجموعه‌ای مشابه شورای راهبردی استان، در شهرستان‌ها هم دنبال شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نکته دوم را اهتمام به فعالیت‌های هماهنگ فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: فرهنگ، زیربنای رشد و ترقی هر جامعه است و اهتمام به مسائل فرهنگی و اقدام هماهنگ یعنی اجتناب از فعالیت‌های پراکنده و ازدحام و تعارض در اقدامات فرهنگی، بسیار مهم است.

وی در تشریح نکته دوم ادامه داد: در بند دوم حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، بر تشکیل قرارگاه فرهنگی تاکید شده و متعاقباً این قرارگاه باید در سطح شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان نکته سوم را تلاش برای رشد علمی و تحصیلات عالیه فرزندان استان و ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مدارس علمیه عنوان کرده و خاطرنشان کرد: به تناسب رشد سطح علم و دانش مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان استان، وضعیت استان ما نیز بهتر خواهد شد.

وی در تشریح نکته سوم ادامه داد: در متنی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کرده بودم، ریشه مشکلات عمده استان را در فقر علمی و اقتصادی عنوان کرده و معتقدم با تلاش در جهت رشد علمی و اقتصادی، مسائل زیادی از استان حل می‌شود بنابراین مدیران ارشد نقاط مختلف استان باید همه توان خود را برای ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مدارس علمیه حوزه جغرافیایی خود به کار بگیرند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی نکته چهارم را رشد عقلانیت و اعتدال عنوان کرده و تصریح کرد: عقلانیت لازمه اعتدال بوده و جهل، باعث افراط و تفریط می‌شود و ما در همه کشور بالاخص در استان نیازمند اعتدال و عقلانیت در عرصه‌های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و غیره هستیم.

وی در تبیین بیشتر نکته چهارم خاطرنشان کرد: نگاه واسع فراقومی و فرامذهبی و پرهیز از عصبیت‌های قومی و مذهبی باید در مردم استان نهادینه شود و هر چه این نگاه غلط بیشتر شود بر آمار درگیری‌ها افزوده شده و در نتیجه کشور و به ویژه استان لطمه خواهد دید.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نکته پنجم را ارتباط وسیع با اقشار مختلف مردم از همه اقوام و مذاهب و توجه ویژه به جوانان، بانوان، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و استحکام بخشیدن به پیوند مردم با نظام اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: مشکل این جاست که گاهی با وجود خدمت شبانه‌روزی و صرف هزینه‌های فراوان دستگاه‌ها و کارگزاران نظام، برداشت مردم این است که گویا در حق آنها خیانت می‌شود و در نتیجه این نوع نگاه، نه تنها شاکر و سپاس‌گزار نیستند چه بسا از مسئولان کینه‌ای نیز در دل داشته باشند.

وی راه حل این مشکل را ارتباط بیشتر با مردم و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر دانسته و خطاب به مهمانان همایش خاطرنشان کرد: اگر شما خودتان را از مردم و مردم نیز خودشان را در صف و همکار با شما بدانند نتیجه اصلی که دل بستن به نظام اسلامی و استحکام پیوند امت و امام و همبستگی مردم با نظام است، حاصل می‌شود.

رئیس سابق مجتمع آموزش عالی فقه نکته ششم را تلاش در جهت رشد علمی، مدیریتی، اقتصادی و ارائه خدمات نظام اسلامی و تامین حقوق عمومی عنوان کرده و گفت: مقام معظم رهبری حد خاصی را برای رشد علمی، مدیریتی، اقتصادی و حقوق شهروندی اقوام و مذاهب، در نظر ندارند و به صراحت در جلسه‌ای با اعضای مجلس خبرگان رهبری بر تامین حقوق همه مردم کشور فارغ از دین و قوم و مذهب و حتی بدون در نظر داشتن موافقت و مخالفت افراد با انقلاب تاکید کردند.

وی ادامه داد: این نگاه واسع خیلی مهم است و ما باید بتوانیم این تفکر را در مقام عمل پیاده کنیم و و فرزندان‌مان، نسل و مردم‌مان را با این نگاه و فرهنگ تربیت کنیم.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان نکته هفتم را تلاش در جهت حاکمیت و رعایت قانون و پرهیز از بی‌قانونی و تبعیض عنوان کرده و اظهار داشت: ما باید قانون را محور و معیار قرار دهیم و متأسفانه زیاد دیده می‌شود که گویا قانون محوریت چندانی ندارد و روابط دیگری حاکم است که در نتیجه این وضعیت، دور زدن قانون رواج پیدا کرده و با آسیب‌های زیادی مواجه خواهیم شد.

امام جمعه زاهدان نکته هشتم را تقویت مدیریت و نظارت بر ادارات برای انجام وظایف ذاتی‌شان عنوان کرده و اظهار داشت: در همه سطوح و رده‌ها، باید ضمن رصد و نظارت مراقب بود که هر بخشی وظیفه ذاتی خود را درست انجام داده تا اعوجاج و قانون‌گریزی رخ ندهد.

رئیس شورای راهبردی سیستان و بلوچستان نکته نهم را حفظ امنیت با مشارکت خود مردم و البته برطرف کردن چهره امنیتی استان عنوان کرده و اظهار داشت: تا زمانی که استان چهره امنیتی داشته باشد کارها به سختی پیش می‌رود و ممکن است دیگران کمتر مایل به حضور و سرمایه‌گذاری باشند از طرفی نیز امنیت پیش نیازهمه فعالیت‌هاست و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود.

وی در تشریح نکته نهم ادامه داد: امنیت از نیازهای ضروری و اولیه جامعه و پایه همه فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است لذا با توجه به اهمیت این موضوع، خود مردم باید با حس تعلق خاطر نسبت به کشور و سرزمین‌شان در تامین امنیت مشارکت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نکته دهم را تلاش در جهت رشد اقتصادی با مشارکت مردم عنوان کرده و اظهار داشت: در ابتدا سرمایه‌گذاران بومی که بعضی متاسفانه سرمایه خود را در خارج استان به کار می‌گیرند باید در خود استان سرمایه‌گذاری کرده و در رشد اقتصادی مشارکت داشته باشند و هم‌چنین باید تلاش شود که صاحبان توانمند سرمایه را از سایر نقاط به حضور در استان ترغیب کنیم.

وی در تبیین نکته دهم خاطرنشان کرد: گاهی اوقات سرمایه‌گذاری در بُعد مدیریتی رخ می‌دهد یعنی از توان یک مدیر قوی که به تخصصش نیازمندیم بهره بگیریم البته با در نظر داشتن این نکته که به‌کارگیری نیروها و توانمندی‌های خود استان در اولویت قرار داد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان نکته یازدهم را جذب نیروهای متخصص و کارآمد، متعهد و کارگزار نظام اسلامی با نگاه فرا قومی و مذهبی عنوان کرده و اظهار داشت: این ویژگی‌ها باعث می‌گردد تا این نیروها در نظام مورد اعتماد قرار گرفته و کارها با نگاه فراقومی و فرامذهبی به آنها واگذار شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان نکته دوازدهم را تلاش مضاعف در سالی که از سوی مقام معظم رهبری جهش تولید نامگذاری شده عنوان کرده و اظهار داشت: همه باید برای استفاده از ظرفیت‌های انسانی و مادی استان از جمله دریا، مرز، معادن و... تلاش کنیم.

وی در تشریح نکته دوازدهم با تاکید بر اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی بومی در جهت تولید، اضافه کرد: متاسفانه در برخی از پروژه‌های بزرگ که ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی برای استان دارد، نیروهای استان حاضر به انجام کار نیستند و به ناچار نیروی کار از خارج استان وارد می‌شود، بنابراین ضرورت دارد فرهنگ کار و تلاش را در جامعه ترویج کنیم تا فرهنگ غلط تن‌پروری و عادت به اعانه گرفتن نهادینه نشود.

امام جمعه زاهدان نکته سیزدهم را سرمایه‌گذاری خصوصاً در روستاها عنوان کرده و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در روستا باید هم جهت جلوگیری از بروز بحران‌هایی مثل سیل و هم برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و به تبع گسترش حاشیه‌نشینی مدنظر باشد.

وی در تبیین نکته سیزدهم با اشاره به وقوع سیل در جنوب استان و بروز خسارت‌های سنگین و تحمیل هزینه‌های فراوان، خاطرنشان کرد: اگر ما درصدی از هزینه‌های تحمیلی برای جبران خسارت‌های سیل را از قبل برای پیشگیری در نظر می‌گرفتیم، علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها از بروز بحران‌های احتمالی در آینده نیز جلوگیری به عمل می‌آمد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نکته چهاردهم را کارشناسی دقیق در بررسی و تصویب طرح‌ها عنوان کرده و اظهار داشت: در مرحله اول اجرای طرح، باید نظارت‌های لازم بر کیفیت اجرا و هزینه‌ها و هم‌چنین جلوگیری از هدررفت بودجه‌ها و عدم بهره‌وری یا سوءاستفاده و غارت بیت‌المال در دستور کار باشد./1350/د102/ق

ارسال نظرات