۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۶۵۵۲۰۲
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی:

حوزه انقلابی امام ساز است

حوزه انقلابی امام ساز است
عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین، امامین انقلاب را افتخار حوزه علمیه دانست و گفت: برای حفظ نظام، حوزه‌های علمیه که این نظام را درست کرده‌اند، باید متحول شده و امام ساز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید همه جانبه به سمت تحول در حرکت باشیم؛ ما به بهترین حال باید باشیم و نباید امروز ما مثل روز گذشته ما باشد.

وی با بیان این که تحول حتمی است، گفت: با توجه به این که دنیا در حال تحول است و به پیش می رود، اگر ما بگوییم که می خواهیم در حوزه سنت ها را حفظ کنیم، هر چند که حفظ سنت های مثبت حوزه از واجبات است اما باید پاسخگوی یک دنیایی که رو به تحول و ترقی است، باشیم؛ اگر واپسگرایی داشته باشیم، چطور می توانیم پاسخگوی دنیا باشیم.

باید حوزه‌ای در طراز و پاسخگویی جهان داشته باشیم

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین لازمه پاسخگویی جهانی حوزه علمیه را تحول دانست و تصریح کرد: باید حوزه ای در طراز و پاسخگویی جهان داشته باشیم و لازمه آن، متحول و به روز کردن است و اگر جوابگو نباشیم، منزوی می شویم.

وی با اشاره به این که همه حوزویان باید به فکر تحول و اصلاحات مثبت باشند، افزود: علمای قدیم هم در دوران های خود به دنبال تحول بوده و روز به روز تا کنون این تحول بوده است و این جمود در 50 یا 100 سال گذشته و حتی اوایل انقلاب و اواسط این 40 سال را بر نمی تابیم و واقعاً باید دنبال تحول مثبت باشیم.

حوزه علمیه قم باید دغدغه جهانی داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با بیان این که حوزه علمیه قم باید همه جانبه نگر باشد، اظهار داشت: حفظ سنت ها باید با رویکرد به روندهای جدید جوابگو باشد و اگر غیر از این باشد، با شکست مواجه می شویم؛ حوزه قم باید سمت و سوی تربیت علمی و اخلاقی جامعه علمی و طلاب را به سمتی سوق دهد که همه جانبه نگر بوده و دغدغه جهانی داشته باشند، چراکه دین اسلام دین جهانی است.

وی با بیان این که حوزه باید از همه ابعاد و افرادِ جامع تربیت کند، گفت: ما که نمی خواهیم یک امامی بیاید و انقلابی کند و مقام معظم رهبری آن را ادامه دهد، و بعد انقلاب را تعطیل کنیم و بعد به همان 100 سال گذشته برگردیم؛ اگر بنا است که این انقلاب استمرار داشته باشد، باید بهترین بوده و هر روز بایستی متحول و به روز باشیم.

حوزه‌های علمیه باید امام ساز باشند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، لازمه حفظ نظام جمهوری اسلامی را حوزه انقلابی دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم که این نظام و حکومت شیعه که امامین انقلاب زحمت آن را کشیده اند را نگه داریم، چاره ای نیست، جز این که حوزه های علمیه که این نظام را درست کرده اند، متحول شود و باید امام ساز باشد.

وی با بیان این که نباید به وضع موجود حوزه رضایت داد، افزود: اگر حوزه از این موضع عقب نشینی کند، روزی به سر می آید، البته نهایت این جهان که با پیروزی حق بر باطل است، اما اگر متحول نشویم و خدایی ناکرده این نظام ساقط شود، ما مسؤول هستیم؛ نباید به وضعیت کنونی نگاه کنیم و بگوییم که همه چیز خوب است.

حوزه انقلابی باید روز به روز در حال تحول باشد

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بر لزوم تحول روزانه در حوزه انقلابی تأکید کرد و اظهار داشت: وقتی که حرف از حوزه انقلابی می شود، برخی می گویند که مگر حوزه ما انقلابی نیست؛ حوزه انقلابی راکد که درست نیست؛ حوزه کنونی حوزه انقلابی است اما باید روز به روز در آن تحول باشد و هدف و قله باید تربیت انسان هایی مثل امام خمینی(ره) باشد.

امامین انقلاب افتخار حوزه علمیه هستند

وی حوزه ما باید بتواند افرادی مانند امامین انقلاب را تربیت کند، گفت: این نظام وقتی خواهد ماند که مجتهدین انقلابی و همه جانبه نگر باشند که دنیا آنها را بپسندد؛ شاید دنیا و دشمنان اسلام مثل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را نپسندد اما دشمنان قبول دارند که ایشان انسان استثنایی است؛ ایشان در حوزه تربیت شدند و افتخار حوزه علمیه است و بنابراین، حوزه علمیه ما باید بتواند چنین افرادی را تولید کند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب استان قم با بیان این که حوزه باید پاسخگوی جهان و در طراز آن باشد، تصریح کرد: متأسفانه بعضاً در میان اهل علم نگرانی است که افرادی مانند آیات مؤمن و امینی که از دنیا رفتند، چرا مثل اینها درست نمی شود؛ مشخصه های حوزه انقلابی این است که مولد چنین شخصیت هایی از جهت تربیتی، اخلاقی، دینی، معارفی و بصیرتی باشد./822/ت302/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات