۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۶۵۴۹۱۷
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

حوزه علمیه؛ قافله سالار تحول خواهی / فعالیت‌های حوزه پس از انقلاب به‌روز شد

حوزه علمیه؛ قافله سالار تحول خواهی / فعالیت‌های حوزه پس از انقلاب به‌روز شد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقایسه حوزه قبل و پس از انقلاب قیاس مع الفارق است و با به‌روز خواندن حوزه کنونی، تحولات حوزه را از برکات انقلاب دانست.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیرشان به تحول خواهی و تحول آفرینی به عنوان خصوصیات امام راحل پرداختند، اظهار داشت: تحول اساساً دستور اسلام و مطابق با فطرت انسان است.

وی با بیان این که انسان بدون تحول به تکامل نمی رسد، گفت: فطرت انسان، فطرتی تحول گرا، کمال طلب و کمال دوست است و لازمه علاقه مندی به تکامل، تحول است و انسان بدون تحول به تکامل نخواهد رسید.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: در اسلام بر تحول تأکید شده که انسان نباید درجا بزند، بلکه باید رو به پیشرفت باشد؛ معصوم(ع) می فرماید که اگر دو روز انسان مثل هم باشد، چنین فردی زیان کار است؛ بنابراین، انسان باید تحول مثبت داشته باشد اما گاهی ممکن است که تحول عقبگرد هم باشد.

امام خمینی روح تحول خواهی را بر جامعه دمید

وی با بیان این که تحول مثبت همان تکامل است، افزود: تحول امری دینی و منطبق با فطرت است و امام راحل این تحول خواهی، تحول گرایی و ایجاد تحول را توانستند به نحوی مدیریت کنند که در جامعه این اتفاق افتاد؛ یعنی تحول امری فردی نبود که کسی در گوشه ای برای خود برنامه و سیری دارد؛ امام راحل توانستند این حرکت مهم را در جامعه پیاده کنند و روح تحول خواهی را بر جامعه بدمند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری، برنامه انبیاء را بر اساس تحول عنوان کرد و اظهار داشت: شعاع تحول امام راحل در کل کشور، بلکه کل جهان تسری یافت و نور حرکت ایشان تمام عالم را روشن کرد که به نوعی متأثر از حرکت امام(ره) بود.

وضع حوزه‌ها در مقایسه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

وی با بیان این که قیاس حوزه قبل و بعد از انقلاب قیاس مع الفارق است، گفت: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب بحمدالله می بینیم که در حوزه ها کارهای زیادی صورت گرفته و حوزه امروز با حوزه 40 سال پیش متفاوت است؛ افراد آشنا با وضع حوزه ها و افراد منصف می توانند شهادت دهند که وضع حوزه ها در مقایسه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با به روز خواندن حوزه کنونی تصریح کرد: حوزه امروز، حوزه به روزی بوده و برای پاسخگویی به شبهات و اشکالات آمادگی دارد که این، به برکت انقلاب اسلامی است.

تحصیل جوانان دیگر کشورها در حوزه‌های علمیه ایران از برکات انقلاب اسلامی بود

وی حضور طلاب خارجی در قم و دیگر شهرها را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: این مسأله، شعاع انقلاب و تحول خواهی بود که امام به دنبال آن بوده و در دنیا ایجاد کردند که از سراسر عالم برای فراگیری علوم دینی و معارف الهی به حوزه های علمیه رجوع می کنند که این ها بیانگر تحول در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با اشاره به برخی از تحولات در حوزه اظهار داشت: البته تا نقطه آرمانی فاصله داریم و بنا باید بر این باشد که به وضع موجود راضی نباشیم؛ در حوزه ها پیشرفت های زیادی را داشته ایم و در بخش های گوناگون و در رشته های تخصصی طلاب فاضل زیادی تربیت شدند و اینها همان تحولی است که در حوزه های علمیه صورت گرفته است.

تحول خواهی در حوزه های علمیه

وی به برخی از تحول خواهی ها در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: امروز در حوزه ها طلاب به مبانی و مسائل روز و فرهنگ های مختلف آشنا هستند و به راحتی می توانند رویدادهای علم را تجزیه و تحلیل کنند و اینها از برکات انقلاب و تحول خواهی است؛ هر چند که ضعف ها و گلایه هایی وجود دارد اما تحولات خوبی صورت گرفته و آن تحولی که منظور امام راحل بود، در جامعه اتفاق افتاده است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حوزه هم از قافله تحول عقب نمانده و با انقلاب همراه است، تصریح کرد: به خصوص با اشاراتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه انقلابی دارند که نکته مهمی است که حوزه باید انقلابی بوده و طلاب نیز باید با مباحث روز آشنا باشند و افرادی که گاهی سر در آخور بیگانگان دارند، نتوانند حوزه را از انقلاب و نظام اسلامی جدا کنند و با ادعای استقلال و مستقل بودن حوزه، عده ای حوزه را از رهبری جدا کنند./822/ت302/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات