۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۵۵۳۱۶
حجت الاسلام ذوالنور:

القای فراگیری فساد از فساد موجود خیلی بیشتر است

القای فراگیری فساد از فساد موجود خیلی بیشتر است
حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه حس فساد از فساد موجود خیلی قوی تر است، گفت: هر فسادی را کشف کردیم به مردم نگوییم تا ته پرونده را برویم وقتی حکم داده شد آن وقت بگوییم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گردهمایی سیاسی مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور بدین شرح است؛

زمانی می‌توان درباره بایدها و نبایدهای مجلس جدید صحبت کرد که اشاره‌ای به مجلس و مجالس قبل شده باشد. تا وجه تفاوت این مجلس با مجلس قبل مشخص نشود نمی توان گفت که باید با مجالس قبلی تفاوت داشته باشد. و از طرفی هم اگر بخواهیم به مجالس گذشته بپردازیم وقت جلسه اقتضا نمی کند و بنده هم در آنها نبودم ولی مجلس دهم که بنده هم در آن حضور داشتم و از نزدیک در خیر و شر آن شریک هستم و اطلاع از درونش دارم می توانم به آن بپردازم.

بنده به عنوان یکی از اعضای مجلس دهم اگر بخواهم نمره به این مجلس دهم بدهم نمره قبولی نمی دهم، دلایلش هم متعدد است که عرض می کنم.

1- خروجی های این مجلس

2- تناسب این خروجی ها با نیازها ضرورت ها و اولویت ها

عرض بنده این است که شرایط اقتصادی که مردم عزیزمان در دوره چهارساله گذشته داشتند بسیار سخت و پیچیده و نگران کننده بود توقع مردم از این مجلس این بود که برای کم کردن این آلام یا رفع این مشکلات اقدام شایسته داشته باشد اگر ما دستور جلسات مجلس و مذاکرات را بررسی کنیم می‌بینیم که این اتفاق نیفتاد. گاهی وقت مجلس به امور غیر ضروری و امور غیرمبتلابه و امور غیر اولویت دار صرف شد مثل قانون انتخابات که چندماه وقت مجلس را گرفت بنده از همان اول به دوستان می گفتم که شما می دانید این کار عبث است و حتی اگر به شورای نگهبان برسد آن را رد می کند چون خلاف شرع و قانون اساسی و سیاستهای کلان نظام است و خلاف تمام این چیزهاست که دارید تصویب می کنید خب شورای نگهبان وقتی رد می کند چرا کار عبث می کنید گاهی ما یک کار عبث انجام می دهیم گاهی وقتی که باید صرف یک کار ضروری بشود به عبث صرف می شود مثلا یک وقت شما می بینید یک مریضی نیاز به یک دارویی دارد که می‌رود پول هم دارد و این پول را در یک کار بیهوده مصرف می کند ولی یه وقت یک پولی دارید ضرورتی هم برای خرج دیگری نیست و به بادش دادید. این دردش کمتر از آن است.

بنده اعتقاد دارم اگر کسی رای آورد و شورای نگهبان هم تأیید کرد و رای آورد، دوماه دیگر یک سال دیگر 3 سال دیگر کاشف به عمل آمد که این شخص یا از اول فاقد صلاحیت بوده و یا در بین راه صلاحیت را از دست داد خب این مشروعیت ندارد در مجلس بماند. آن صلاحیت هایی که ما تعریف کردیم اگر مبتنی بر شرع و قانون است پس فقدانش عامل عدم مشروعیت است اگر شروطی که گذاشتیم بی مورد است خب بر می داریم! چرا این همه دنگ و فنگ برایش درست کردیم حتی رئیس جمهور اگر اول صلاحیتش تأیید شد و بعد کاشف به عمل آمد که صلاحیت ندارد یا در بین راه از دست داد چرا باید در این مسند بماند

در اوضاع بد اقتصادی بنده چند بار خدمت جناب آقای دکتر لاریجانی رسیدم مطالب را عرض کردم جلساتی که خودشان تنها بودند و یا جلساتی که مثلا 15-20 نفر بودند و یا جلساتی که 70 نفر از نمایندگان بودند بنده راهکاری ارائه دادم؛ ما در مجلس یک کتابی از بیوگرافی نمایندگان و تخصص ها و تجارب آنها داریم. بنده این کتاب را مطالعه کردم و دانستم هر نماینده ای در چه زمینه ای تخصص دارد . حدود 10-11 نفر یعنی زیر 12 نفر در مجلس داشتیم که رشته آنها اقتصاد بود مستقیما تحصیلات اقتصادی داشتند و کسانی که غیر مستقیم به اقتصاد برمی‌گشت که جمع همه به 25 نفر نمی‌رسید. من عرضم این بود که جناب آقا رئیس محترم چون بلیه مشکل اقتصادی، مشکل یک روز و دو روز، یک سال و دو سال ما نیست؛ ما نباید همیشه به مسائل روز گرفتار شویم و برای پیشگیری کار نکنیم. ما بیاییم قربتاً الی الله این تعداد آدمی که در این زمینه توان و تخصصی دارند جدای از بحث مجلسشان به آنها بگوییم این 5شنبه و جمعه را جایی نروید و به عنوان یک اردو بگذرانید و یک هفته را قربتاً الی الله نروید بشینید یک نسخه جامعی تهیه کنید برای برون رفت از این معضلات و علم یکدیگر را روی هم بریزید و هرکسی یک نظر شخصی ندهد.

غیر از این موضوع، 6 کمیسیون مستقیما با مسائل اقتصادی مردم مرتبط است اینها هرکدام به عنوان جزایر جداگانه دارند کار می کنند گاهی همدیگر را هم می زنند. حرف من این بود که چه کسی باید بین این کمیسیون ها هماهنگی و هم افزایی ایجاد کند که توان آنها را روی هم بریزد؟ خب هیئت رئیسه وظیفه این کار را داشت که هیچ وقت اتفاق نیفتاد. اینها باید علم و حرف و توانایی خود را یکی می کردند که بتوانند کاری کنند. عرض من این بود که این ملاتی که توسط این اشخاص تهیه می شد به اشتراک بگذاریم دستور مشترک کمیسیون ها بشود که خروجی داشته باشد بعد که کار به این مرحله رسید چون ما آدم چهره اقتصادی اساتید و کسانی که آکادمیک کار کردند کم نداریم اشخاص بزرگی داریم، بیاییم برای اینها هزینه کنیم و ایجاد انگیزه کنیم ما آنها را می آوریم و روی این ملاتی که تهیه کرده ایم کار کنند اظهار نظر کنند بعد از آن اشخاص کف بازار که فوت کوزه گری را بلدند آنها را بیاوریم تا روی کار و نظر بدهند و یه چیزی را ما پخته کنیم و لااقل اکثرا بگویند این درست است.

اقای پورابراهیمی در کمیسیون اقتصادی مجلس بود گفت اقا اجازه بدید مجلس ورود کند به ایشان گفتند آقا بیخیال! دولت کاسه کوزه ها را سر ما خراب می کند. نظر من این است مجلس نماینده مردم اند مردمی که دستشان نمی رسد ورود کنند پس همین نمایندگان باید ورود کنند. وقتی طرح و چیزی می دادم به من می گفتند شما دنبال شر می گردید؟

گفتم بنزین مثلا گران شد و یا هر اتفاقی افتاده برای ما سه راه وجود دارد:

1- یا مردم باید دستشون برسد یقه مسئولین را بگیرند که نمی رسد و توقعی هم نیست. اینکه ما توقع داشته باشیم هر مسئولی راحت در دسترس مردم باشد شدنی نیست تازه اگر مسئول خوبی هم داشته باشیم (که داریم) شدنی نیست

2- یا اینکه کسانی به نمایندگی مردم لابلای توده مردم باشند و درد آنها را پیگیری کنند و یقه گیری کنند کمک کنند هل بدهند

3- راه سوم هم اینکه مردم بریزند توی خیابان و اعتراض کنند

دستشان به مسئولین که نمی رسد، مردم به خیابان بریزند هم که خوب نیست، پس این حلقه واسط است که باید درد آنها را پیگیری کند که این همان نمایندگان مجلس است! و کسی که مجری است عیب و کم و کاستش را نمی بیند. منی که کنار گود نشستم می توانم قضاوت درستی کنم و با او ارتباط داشته باشم مجلس باید این نقش را ایفا کند که ما شاهد این وضعیت در مجلس دهم نبودیم.

هیچ وقت مجلس مشکلات اقتصادی را مردم را حل نکرد. امروز دستگاه های ما جزایر جداگانه است که دارد عمل می کند مجلس باید نقشش را ایفا کند چون هم دستگاه تقنینی است هم نظارتی! مجلس است که در هر دو بُعد کار می کند. اصل 90 قانون اساسی می گوید مردم اگر از طرز کار دستگاه ها شکوه ای دارند شکایات را باید به مجلس ارائه دهند و مجلس هم تشکیلاتی درست کند که به شکایات مردم رسیدگی کند برای همین گفتند کمیسیون اصل 90! نقش نظارتی نماینده باید اجرا شود که الان اجرایی نمی شود! لذا مجلس دهم را به دلایل متعدد نمره قبولی نمی گیرد .

در رابطه با مجلس یازدهم که شروع شده و این هفته هم برای کمیسیون ها تعیین تکلیف می شود معتقدم مهمترین توقعی که از آن هست همه مطالبی است که مقام معظم رهبری در این دیدار اخیر در سالگرد حضرت امام مطرح فرمودند: «عدالت یکی از آرمانهای نظام بود که ناخواسته عمل نشد! نه اینکه نظام نخواسته انجام بدهد بلکه زورش نرسیده و نگذاشتند! »چون مردم از اول انقلاب تا الان همه بار نظام را به دوش کشیدند هیچوقت هم از نبود و کمبود ناله و شکوه نداشتند همیشه از فساد و تبعیض گلایه داشتند اگر فساد و تبعیض را از بین ببریم رضایتمندی مردم بالا می رود.

شما مستحضرید خود حس فساد از فساد موجود خیلی قوی تر است یعنی واقعا وقتی می گویند می خورند، می برند می دزدند و فساد هست حسش خیلی بیشتر از باطن امر است! من در جلسه شورای عالی امینت ملی حضور داشتم اخیرا بعضی از مطالب از طرف یکی از نماینده دستگاه ها مطرح شد که گفت خوب است اینها را نگوییم اعتماد مردم سلب می شود بنده گفتم نه اصلا اینطور نیست بلکه باید روشمان را عوض کنیم همه اش می گویم اختلاس 3000 میلیاردی اختلاس فلان و فلان و... مردم که نمی‌آیند همه تعقیب کنند نتیجه پرونده چه شد! فساد را می‌شنود ولی نتیجه برخورد را نه. مردم می گوید بابا ماست مالیش کردند سرو ته یه کرباس هستند همه دستشان در یک کاسه است، همه مثل هم اند دیدی لاپوشانی کردند؟ و... اعتماد مردم آسیب می بیند از این رو بنده عرض کردن قربتاً الی الله همه دستگاه ها یک شیوه را قبول کنیم هر فسادی را کشف کردیم به مردم نگوییم و اول تا ته پرونده را برویم وقتی حکم داده شد آن وقت بگوییم؛ مردم یک پرونده اینجوری بود و اینهم نتیجه اش! مردم خبر را با نتیجه اش بشنوند و بگویند الحمدالله با فلان کس هم برخورد شد لذا عمده ترین و مهترین کاری که از مجلس یازدهم توقع هست مطالبه عدالت است.

این فرصت ها معلوم نیست تکرار شود؛ تا دیروز اگر می گفتند چرا مجلس اینجور کار کرد می گفتیم ما عده کمی هستیم، امروز چه جوابی برای مردم داریم اگر مجلس ناکارآمد باشد؟ امید مردم با چه چیزی استقرار پیدا کند؟ پس این مجلس کار مهم و حساسی باید انجام دهد یکی بحث عدالت، مبارزه با فساد، حل مشکل معیشتی مردم، فساد اجتماعی دینی اخلاقی و اداری که در کشور هست و موضوع فضای مجازی که اولویت های اصلی است که خیلی مهم است و تقویت کنیم کارهای گذشته را.

98 نفر برای کمیسیون امنیت ملی مجلس ثبت نام کردند! حالا چه فرقی با اصل 90 یا کمیسیون قضائی می کند؟ مگه چه کار شاقی کرده که اونها نکردند؟ چه گلی زده که اونها نزدند؟ که اون کمیسیون ها به نصاب نمیرسه ولی این کمیسیون 98 متقاضی دارد!

( یکی از حضار: سفرهای خارجی دارد- ذوالنور: احسنت!) و این انگیزه هاست که نشان می دهد نماینده نمی تواند نماینده باشد این یک سالی که بنده رییس کمیسیون امنیت ملی بودم این مشکل رو درست کردم و کل سفرهای خارجی را بستم! و نگذاشتم کسی در لیست برود! 28 کشور من دعوتنامه سفر داشتم یا ماموریت داشتم فقط رفتم سوریه محور مقاومت اونجا پیام داشت و هیچ کشور دیگری نرفتم! به حضرت عباس ع قسم اگه از این سفرها یک قرون برای مردم چیزی در نمی آید! اصلا وهن است و شکست مجلس است که سه تا نمانیده پشت سر یک وزیر سفر خارجی می روند! نماینده تشخّص و صلابت باید داشته باشد این وزیر هم که می رود بر اساس پروتکل دارد شرکت می کند هم رده و هم وزن او باید شرکت کند متاسفانه ما اینجا امتیاز گیری می کنیم که باید 3 تا نماینده با خودت ببری ولی آن وزیر کشور مقابل شما موظف نیست که نماینده بیاورد در جلسه، اصلا برای نماینده کاری تعریف نشده ولی برای وزیر کار تعریف شده! این وزیر دنبال کار خودش می رود و این نماینده ها هم می روند سفارت، و چند نفر را آنجا علاف کنند ماشین دراختیارش بگذارند و مراکز خرید بگردد، جاهای دیدنی را بگردد و حق ماموریتش را هم به یورو و دلار بگیرد و برگردد!

پس راه حل این معضلات اولا انتخاب هیئت رئیسه درست و دوم نماینده درست! اگر ما این سفرها را محدود کنیم و انگیزه کاذب را از بین ببریم برخی مشکلات حل می شود. حرف من با شما این است که در ذهن خودتان برای مجلس یازدهم یک دنیای گل و بلبل درست نکنید که بعدا توی ذوقتان بخورد وقتی یک نماینده خیزش برای مسائل آنچنانی است، ممکن است عملکردش هم با این روحیات باشد.

ولی امیدواریم که این مجلس بهتر باشد ولی عرض من این است که نماینده ها فعال شوند تا می توانید از هیئت رئیسه بخواهید که نقشش را به درستی ایفا کند؛ یک نماینده در کف مجلس یک کارآمدی دارد ولی اینکه چه چیزی دستور مجلس قرار گیرد و چی قرار نگیرد وظیفه هیئت رئیسه است و می تواند جابجا کند!

این یعنی هیئت رئیسه می تواند مثبت یا منفی اعمال نظر کند و عرض من این است که باید همه تلاش کنیم به عنوان سرباز نظام . خوده بنده به این مجلس امید بستم عرض می کنم خیلی توقعات را بالا نبرید که اگر خدایی نکرده اتفاقی افتاد امید مردم دچار مشکل نشود ولی تلاشتان را کنید که قطعا این مجلس طوری کار کند که مردم از رأیشان پشیمان نشوند و این مجلس نظام و امید و اعتماد مردم را تقویت کند و الحمدلله نطق ها همه انقلابی و امیدوارکننده است./998/د102/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات