۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۶۵۵۴۱۹
پژوهشگر و محقق حوزوی تبیین کرد؛

بسترها و بایسته‌های دینی تحقق جهش تولید

بسترها و بایسته‌های دینی تحقق جهش تولید
پژوهشگر حوزوی و استاد مرکز تخصصی ادیان و مذاهب قم، بستر‌ها و بایسته‌های دینی تحقق رونق و جهش تولید را تبیین و تشریح کرد.
حجت الاسلام سید محمد مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، با موضوع بستر‌ها و بایسته‌های دینی جهش تولید، تحقق نامی که رهبر معظم انقلاب مدبرانه برای سال ۹۹ برگزیدند و واقعیت جهش تولید در کشورمان را در گرو الزماتی دانست و اظهار داشت: این الزامات را در بستر آموزه‌های دینی می‌توان به الزمات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی تقسیم کرد.

این کارشناس مذهبی در تشریح و تبیین بایسته‌های دینی جهش تولید، گفت: ابتدا باید بدانیم که در آموزه‌های دینی مترادف جهش کلمه «بعث» است که برانگیختن و رشد سریع و تعالی را گویند، که البته بسیار هم مورد توجه قرارگرفته است و بعث انبیاء و رسل و یا مقام امامت از این قبیل است.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: این مسیر نورانی به سمت تعالی همان راهی است که شارع مقدس همه آحاد مردم را بدین راه و رسیدن به این مرحله از رشد انسانی و معنوی دعوت کرده و آن را با تعابیری همچون توبه و استغفار و ... بیان نموده و ما جهش درونی و انقلاب روحی می‌نامیم که انسان را به مقام " منّا " می‌رساند.

حجت الاسلام تقوی اضافه کرد: اکنون پس از گذشت بیش از چهل سال از جهش سیاسی ملت و کشور ما در سال ۵۷، سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شد، آری امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بصیر ایران، به عنوان جهشی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی؛ نیاز مبرم به جهش تولید در عرصه اقتصاد، علم، ازدیاد نسل و جمعیت به عنوان لازمه‌های یک جامعه پویا، سرزنده و بالنده به شدت احساس می‌شود.

وی ایمان و توکل بخدا را نخستین لازمه تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: جامعه‌ای که مردم آن اعتقادات و باور‌های دینی دارند، انگیزه بیشتری برای کار و تلاش و آبادی دارند، چراکه آموزه‌های دینی به ما می‌آموزد که اولاً کار و تلاش یک نوع عبادت و جهاد فی سبیل الله است و ثانیاً اعمال انسان تحت یک نظارت غیر محسوس قرار دارد.

این کارشناس مذهبی مسلح بودن به سلاح صبر و استقامت را دومین بستر و آموزه دینی تحقق جهش تولید عنوان و اضافه کرد: از جمله مؤلفه‌ها و باید‌های رسیدن به هر هدفی، استعانت از صبر و استقامت در مقابل سختی‌ها است، آنگونه که در دین مبین اسلام، " نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر در بدن " عنوان شده است.

حجت الاسلام تقوی بارزترین و روشن‌ترین مؤلفه لازم برای توفیقاتی نظیر رونق و جهش تولید را تلاش مضاعف و همت بلند عنوان و خاطرنشان کرد: در تبیین این اصل بیان روشن قرآن کریم که می‌فرماید " أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى " " و اینکه براى انسان چیزى جز حاصل سعى و کوشش او نیست"؛ امام علی (ع) که در روایتی شریف می‌فرماید " قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ " "ارزش هر کسی به همّت اوست" و ضرب المثل معروف فارسی که می‌گوید" نابرده رنج گنج میسّر نمی‌شود " کافی است.

وی قناعت و صحیح مصرف کردن را چهارمین بستر لازم در آموزه‌های اسلام برای تحقق تعالی در عرصه حیات فردی و اجتماعی و مقاصدی همچون جهش تولید در کشور ما دانست و افزود: مصرف برای ادامه حیات انسان از ضروریات است، امّا زیاده روی، تنوع طلبی و به دنبال تکثر بودن و رشد اشرافی گری آفتی است که ممکن است سرمایه دار‌ترین اشخاص، ملت‌ها و دولت‌ها را به تکدّی گری و ورشکستی نزدیک کند؛ با دقت در سیره عملی پیشوایان دینی متوجه این مطلب می‌شویم، مثلا پینه زدن کفش بدست مبارک آقا امیرالمؤمنین (ع) در دوران زعامت و حکومت ایشان و یا ساده زیستی علمای سلف به ویژه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ما را به اهمیت موضوع بیشتر آشنا می‌کند.

محقق و پژوهشگر حوزوی نهادینه شدن و گسترش فرهنگ انصاف در جامعه را از دیگر بایسته‌های سعادتمندی بخش تولید در کشور دانست و اظهار داشت: این مهم که دستورات دینی ما تأکید فراوانی بر پرهیز از گران فروشی و احتکار و یا تقلب و غشّ در معامله دارند، همه در راستای رعایت انصاف و پرهیز از خود محوری و توجه به خدا محوری است؛ به زبان ساده‌تر انصاف یعنی دیگران را نصف خود دیدن و آن‌ها را در سود و زیان شریک کردن.

حجت الاسلام تقوی ایثار را از دیگر ارزش‌های بسترساز برای تحقق رشد و توسعه پایدار در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: شاید بتوان نهایت انصاف را ایثار نامید، یعنی دیگران را بر خود مقدم کردن که اوج معرفت و انسانیت می‌باشد؛ چه بسیار نمونه‌هایی از ایثار در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی که شنیده یا دیده ایم، مخصوصا در این وقایع اخیر که ویروس منحوس کرونا کره خاکی را فرا گرفته، تجلی عنصر ایثار را در بین مدافعین سلامت به وفور دیدیم.

این کارشناس امور اجتماعی توجه به قشر کارگر به عنوان نوک پیکان تولید در هر جامعه و لزوم پرداخت قانونمند، منصفانه و به موقع، حقوق و دستمزد کارگران را از مهمترین بستر‌های جهش و رونق تولید دانست و تصریح کرد: از مهمترین عناصر در جهش تولید کارگر و نیروی انسانی است که باید حقوق او به نحو احسن و تمام و کمال پرداخت شود، آنچنان که در دستورات شارع مقدس داریم که "هنوز عرق کارگر خشک نشده است، دستمزد او پرداخت شود " و یا اینکه " بزرگترین ظلم ها، ظلم نسبت به پرداخت مزد کارگر می‌باشد"؛ بی تردید توجه به این مهم ظرفیت انگیزشی جهش تولید را بیش از هر معیار دیگری تقویت می‌کند.

استاد مرکز تخصصی ادیان توجه به کیفیت تولیدات در کنار رشد کمی، گسترش فرهنگ وجدان کاری و حسن عمل را هشتمین لازمه‌های تحقق جهش تولید در کشور برشمرد و اضافه کرد: قطعا آنچه که در باب نام گذاری سال جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب است، فقط در بعد رشد کمّی تولید نیست، بلکه کمیّت توام با کیفیت می‌تواند این مهم را جامه عمل بپوشاند، همانطور که در آیات نورانی قرآن مجید به این نکته اشاره شده و به صراحت به حضرت داود (ع) دستور به دقت در کار تولیدی دارد.

این پژوهشگر حوزوی معنویت و دعا را بهترین چاشنی سرعت بخشیدن به حرکت جامعه اسلامی به سوی تعالی و رشد عنوان و اظهارداشت: امروز اثر دعا و استغفار در زندگی روزمره انسان هویدا و آشکار است و انسانی که از درون پاک و مطهر است، در برون و اعمال و رفتار اجتماعی هم به دنبال کار نیک و عمل شایسته است و استغفار در حقیقت جبران نواقص و کاستی‌های عمل و کردار انسان است و دعا هم بهترین چاشنی برای سرعت بخشیدن و رسیدن به هدف می‌باشد که در آموزه‌های دینی از آن به عنوان "مغز عبادت و مانع هلاکت " نام برده شده است.

حجت الاسلام تقوی در بخش پایانی این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در واقع آنچه به عنوان بستر‌های دینی جهش تولید عنوان شد، بخشی از بایسته‌ها و الزمات دین مبین اسلام برای کار و تولید است، که اگر بخواهیم در یک جمله آن را خلاصه کنیم، باید بگوییم " اسلام، عبادت و بندگی خدا را مقدمه هر جهشی از جمله جهش تولید می‌داند. "

وی تصریح کرد: امید است که در سایه سار عمل به دستوارت جامع و کامل دین مبین اسلام و با هدایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، همه ما زندگی مورد رضایت خدا و رسولش را داشته باشیم و در کنار جهش تولید به یک جهش انسانی و اسلامی برسیم، تا توفیق درک حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نصیب ما شود، ان شاءالله./۹۷۷/ت210/ف
 
بسترها و بایسته های دینی تحقق جهش تولید
 
گفت‌وگو از جواد رمضانیان
جواد رمضانیان
ارسال نظرات