۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۶۵۵۴۲۵
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی؛

وبینار چالش های اخلاقی جامعه ایران در دوران کرونا برگزار شد

وبینار چالش های اخلاقی جامعه ایران در دوران کرونا برگزار شد
وبینار چالش های اخلاقی جامعه ایران در دوران کرونا، به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وبینار چالش های اخلاقی جامعه ایران در دوران کرونا، به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با حضور حجج الاسلام علیرضا آل بویه، سیدمحمد حسین هاشمیان مدیر کل مطالعات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و  حسن بوسلیکی مدیر گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد.

میثم غلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه کرونا چالش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی فراوانی را برای جوامع به ارمغان آورده است، گفت: برخی از این چالش ها در لایه‌های بنیادین جامعه تأثیر گذاشته است.

غلامی افزود: در نشست ابعاد اخلاقی، نقاط ضعف، نقاط قوت و فرصت‌هایی به وجود آمده در خلال این چالش ها، مورد کاوش قرار می گیرد.

حجت الاسلام علیرضا آل بویه با بیان اینکه از دو وجه مختلف می توان، چالش های کرونا را مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: در وجه اول می توان یک بازخوانی ذهنی از چالش‌ها داشت اما فراتر از آن باید به بررسی دقیق و علمی چالش ها و تولید یک خروجی متقن پرداخت.

وی افزود: در بررسی چالش های کرونا باید به لایه های مختلف هر چالش‌ها و هم پوشانی آنها نسبت به یکدیگر نیز توجه کرد؛ به عنوان مثال برخی از چالش ها، فردی و برخی دیگر اجتماعی است و آیا امکان تصویر چالش های اقتصادی ذیل چالش‌های اجتماعی وجود دارد یا نه؟

حجت الاسلام سیدمحمد حسین هاشمیان مدیر کل مطالعات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه در این نشست باید یک فضای علمی برای تحلیل این پدیده کرونا و چالش های آن مهیا شود، گفت: بررسی چالش های مواجهه جامعه با کرونا، نیازمند چهارچوب و رهیافت های نظری است که علمای اخلاق با این رهیافت به پدیده نگاه می کنند و برخی از مسائلی برای آن ها برجسته می شود.

حجت الاسلام حسن بوسلیکی مدیر گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت، در یک دسته بندی کلی، چالش‌های اخلاقی کرونا را به دو بخش نقض اصول اخلاقی و ابهامات نظری تقسیم کرد و اظهار داشت: بسیاری از چالش‌ها را کرونا ایجاد نکرده بلکه روند آن ها را تسریع کرده است.

حجت الاسلام بوسلیکی با بیان اینکه بحث درباره چالش‌های اخلاقی یک جامعه مستلزم بیان حرفهای تلخ است، عنوان کرد: این چالش‌ها مختص جامعه ایرانی نیست و نباید بیان آن ها سیاه نمایی فرض کرد.

وی ‌ترک محل کار توسط کادر درمانی، ساخت دستگاه‌های تشخیص و کنترل بیماری، تخصیص امکانات و منابع، انتشار آمار مبتلایان را از جمله چالش های کادر درمانی دانست و افزود: چالش دو راهی رعایت پروتکل‌های سخت گیرانه و پیگیری کسب و کار و ابهام در میزان جدی بودن مسئله، چالش عامه مردم بود.

حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی در ادامه به چالش های حاکمیت در مواجهه با کرونا اشاره کرد و گفت: جامعه‌ برآشفته شده از واقعیت و سهل انگار از عادی سازی، درمان‌های غیر رسمی، مصرف الکل‌های تقلبی، آموزش‌ مجازی دانش آموزان و دانشجویان، عدالت توزیعی، حمایت مالی از افراد آسیب پذیر، مواجهه با کمک‌های خارجی ،کنترل جریان‌های خاص معنوی از چالش های حاکمیت در مواجهه با کرونا بود.

وی در پایان چالش‌های نهاد دین در مواجهه با کرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: بستن حرم‌ها و امامزاده‌ها، چالش غسل و تدفین فوتی‌های کرونا، مواجه با تندروهای مذهبی و خدمت رسانی طلاب و اصرار بر لباس روحانیت در حین خدمت، چالش های بود که نهاد دین با آن ها مواجه شد./1350/پ203/ق

ارسال نظرات