۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۶۵۵۴۴۰
حجت الاسلام والمسلمین نواب:

حج کانون عشق به خوبیها، عرفان و معنویت است

حج کانون عشق به خوبیها، عرفان و معنویت است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حج مجموعه ای از مناسک و آداب و نیایش و مشحون به معنویت است، تأکید کرد: حج کانون عشق به خوبیها وعرفان و معنویت است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایشی که به مناسبت شهادت امام صادق (ع) از سوی بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد به شعار حج 99 اشاره کرد و آن را الهام گرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست.

وی اظهار کرد: معنویت، همبستگی و اقتدار اسلامی عنوان شعار حج 99 است، زیرا معنویت اساس و رکن دست آوردهای حج به شمار می‌آید.

وی به تشریح مبحث حج و معنویت پرداخت و افزود: انسان در وضعیت طبیعی خود به خود در خسران و زیان است؛ زیرا به عمر که گران‌ترین و ارزشمندترین چیزی است که خداوند خلق کرده، گاهی توجه نمی‌کنیم، و ناآگاه و ستم پیشه به دنبال خواسته‌های نفسانی می رویم و خود محوری را در پیش می گیریم، بنابراین انسان برای برون رفت از خسران باید جهاد و اجتهاد کند تا بر نفس خود چیره شود.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه جهاد به دو شکل، اصغر و اکبر مطرح است در همین خصوص به روایتی اشاره کرد و یادآور شد: جهاد با کفر، جهاد اصغر است، اما جهاد با نفس جهاد اکبر است، مقدمه حج جهاد اکبر است انسان باید با خودش بجنگد و فرمان خدا را به زمین نگذارد و برای انجام فرمان خدا اقدام کند. اگر جهاد با نفس نباشد خوف آن می رود که حاجی از معنویات سفرحج طرفی نبند.

وی به بیان امام خمینی (ره) درمورد ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺣﺞ بعنوان ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ اشاره و با تاکید براینکه ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻋﺒﺎﺩﻯ ﺣﺞ ﺑﻄﻮﺭ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ وﻣﻮ ﺑﻪ ﻣﻮ باید ﻋﻤﻞ ﺷﻮﺩ، ادامه داد: در این راه ضجیج کم نیست ولی حجیج بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه همه عبادات از اکسیر تاثیر معنوی برخوردارند، افزود: نماز نردبان راهیابی مقام قرب و روزه تقوا آفرین است، زکات منزلت ایثارگری را در وجود انسان تقویت می کند و حج همه رمز و راز معنویست، برخی عبادات روزانه، برخی ماهانه و دسته ای سالانه است، ولی حج عبادت عمر انسان است و باید به گونه ای انجام شود که از معنویت آن یک عمر بهره ببرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حج مجموعه‌ای از مناسک، آداب و نیایش و مشحون به معنویت است، تاکید کرد: حج کانون عشق به خوبی‌ها و کانون عرفان و معنویت است.

وی گفت: اگر حج را در یک برش نگاه کنیم، می بینیم حج از توبه نسبت به گذشته و هجرت از گناه و خانه و خانواده و تمام عوامل تشخص شروع می‌شود و آثار آن لبیک به همه فضائل و محور قراردادن خانه خدا و خدا محور شدن و به خلیل الرحمان اقتدا کردن است، همچنین حج دست برداشتن از تمام زیبائی‌ ها را به دنبال دارد که همه و همه موثر در حقیقت هستند،

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه شروع حج با ادای تکلیف و استطاعت آن از مال حلال است، تصریح کرد: جای جای این سفر با عبادت و بندگی حضرت حق و مناسک و نیایش آکنده از معنویت است.

وی افزود: کسب مال حلال، تقوا، پرداخت حقوق اجتماعی، اعلام سفر به دوستان ، آغاز سفر با دعا و نیایش و توکل و اعتماد به خدا برخی از ویژگیهای این سفر معنوی قبل از شروع آن شمار می‌آید که زائران باید به آن بپردازند.

محمد قمین
ارسال نظرات