۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۶۵۵۴۴۵
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

امام صادق جامعه را در راستای اهداف نهضت حسینی راهبردی کرد

امام صادق جامعه را در راستای اهداف نهضت حسینی راهبردی کرد
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان این که نقش امام صادق(ع) روشنگری و پیراستن شبهات از نهضت حسینی بود، گفت: تلاش امام صادق(ع) راهبری جامعه در راستای اهداف حسینی بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که بعد از شهادت امام حسین(ع) بنی امیه دچار سردگمی و وحشت شدند، گفت: سران بنی امیه، شهادت امام حسین(ع) را به یکدیگر نسبت می‌ دادند و فرافکنی می‌ کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که ائمه بعد از امام حسین(ع) تلاش می‌ کردند تا با روشنگری به مشخص کردن مسیر بپردازند، گفت: امام صادق(ع) در دو جبهه فعالیت می‌ کردند؛ یک جبهه راهبری جامعه در راستای اهداف حسینی و بیان پاداش برای مبلغ راه امام حسین(ع) و زنده نگاه داشتن کربلا بود.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ایشان در رابطه با با زیارت امام حسین(ع) روایتی از امام صادق(ع) داریم: «به زیارت امام حسین(ع) بروید چراکه او سید شباب شهدا و سید جوانان اهل بهشت و شبیه یحیی بن زکریا است و بر شهادت او آسمان ها و زمین گریه کرده است» یا در جای دیگر امام صادق(ع) خودشان به سخنان جدشان سیدالشهدا(ع) استناد می‌ کنند با این که خودشان امام معصوم بودند و دلیل این کارشان احیای نام حسین و توجه مردم به ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب یادآور شد: امام صادق(ع) می‌ فرمایند: «امام شناسی همان هدف از خلقت است» و این مطلب را به سخن امام حسین(ع) استناد می‌ کنند و یا در جای دیگری می‌ فرمایند: «هر موقع به یاد امام حسین(ع) افتادی بگو صل الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) و سه مرتبه این را تکرار کن» و تمام این حرف ها برای این است که قیام و نهضت حسینی فراموش نشود.

وی با تأکید بر این که کار دوم امام صادق(ع) پیراستن نهضت حسینی از شبهات بود، گفت: شبهات زیادی را بنی امیه و بنی مروان علیه قیام عاشورا مطرح می‌ کردند تا مردم را مشغول کرده تا با فراکنی و دو قطبی کردن جامعه، جنایت بزرگ خود را به حاشیه ببرند به همین جهت حتی می‌ گفتند امام حسین(ع) را شیعه کشته است درحالی که تمام افرادی که مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند، سردمداران ارادتمند حکومت شام بود هرچند از مردم دیگر استفاده کردند یا حتی می‌ گفتند امام حسین(ع) به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امام صادق(ع) به پاسخگویی به این شبهات می‌ پرداختند؛ از این رو در جایی می‌ فرمایند: «برخی گمان می‌ کنند که حسین بن علی کشته نشده است و کسی که این چنین اندیشه ای داشته باشد پیامبر و ائمه بعد از ایشان را تکذیب کرده است و چنین فردی کافر به خدا است و کشتن چنین شخصی مباح است».

وی عنوان کرد: در دو شاخه سفیانی و مروانی این اقدامات وجود داشت، ولی امامان معصوم از جمله امام صادق(ع) توطئه های آنها با سخنان و کلام خود نقش بر آب می‌ کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان این که نقش امام صادق(ع) هم روشنگری و هم پیراستن نهضت حسینی از خرافات و شبهات بود، ابراز داشت: اگر بخواهیم در رابطه با سخنان امام صادق(ع) در مورد سیدالشهدا(ع) نگاه بکنیم بیشترین بخشی که هست، جلدهای 43 تا 45 بحارالانوار است و علاوه بر این از جلد 100 تا 102 هم در مورد زیارت مطالبی آمده است.

محمد قمین
ارسال نظرات