۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۶۵۵۴۹۰

نگاهی به دیدگاه صاحب نظران درباره محاکمه مفسدان از سوی قوه قضائیه

نگاهی به دیدگاه صاحب نظران درباره محاکمه مفسدان از سوی قوه قضائیه
کارشناسان سیاسی عملکرد قوه قضائیه و به ویژه رییس دستگاه قضا در محاکمه اکبر طبری قابل تقدیر دانسته اند محاکمه مقتدرانه و بدون مسامحه اعضای شبکه مرتبط با وی تأکید کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، صاحب نظران سیاسی عملکرد قوه قضائیه و به ویژه رییس دستگاه قضا در محاکمه اکبر طبری قابل تقدیر دانسته اند محاکمه مقتدرانه و بدون مسامحه اعضای شبکه مرتبط با وی تأکید کردند

قاضی زاده: محاکمه مدیران فاسد در دستگاه قضا اثرگذاری فزاینده دارد

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محاکمه مدیر پیشین قوه قضائیه گفت: محاکمه مسئولان سابق مفسدی که در دستگاه قضایی هستند و اینکه این محاکمات علنی پخش می‌شوند امر بسیار مطلوبی است.

وی افزود: امیدواریم برخی افرادی که با اکبر طبری در ارتباط هستند شناسایی و دستگیر و محاکمه شوند چرا که ممکن است این شبکه وسیع‌تر باشد.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمام اضلاع این شبکه باید شناسایی شوند و مورد محاکمه قرار گیرند. چطور می‌شود یک نفر 20 سال در بالاترین جایگاه‌های قوه قضائیه حضور داشته باشد و شبکه‌ای نداشته باشد.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: عملکرد قوه قضائیه و به ویژه رییس دستگاه قضا در محاکمه اکبر طبری قابل تقدیر است و اگر قوه قضائیه مقتدرانه و بدون مسامحه اعضای شبکه مرتبط با طبری را محاکمه کند بسیار بسیار امید آفرین خواهد بود.

وی افزود: این اقدام قوه قضائیه در محاکمه مقامات فاسد درون قوه قضائیه حرکت جدیدی است که می‌تواند اثرگذار باشد و اثرگذاری آن انشاالله فزاینده خواهد بود.

نماینده مردم فریمان در مجلس اظهار داشت: این نحوه برخورد با مقامات فاسد در دستگاه قضا نظیر آنچه در دادگاه طبری اتفاق افتاده بازدارنده و پیشگیرانه است.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: نباید برای اشخاص و افراد در قوه قضائیه موقعیت‌های طلایی و شرایط ممتازی همچون آقای طبری دیگر به وجود بیاید تا اینچنین مرتکب این مفاسد شود. طبری در دادگاه‌های مختلف ذی‌نفوذ بوده و اخذ رشوه داشته است.

وی افزود: به نظر من دیگر در سیستم دستگاه قضایی نباید موقعیتی شبیه موقعیت آقای طبری به وجود بیاید و شبکه ارتباطی ایجاد نشود تا این شبکه چنین اقداماتی را انجام دهد.

نماینده مردم فریمان در مجلس اظهار داشت: همه افراد و مقامات باید در چارچوب شرح اختیارات و وظایف و تعاریفی که در سیستم است بتوانند اقدام کنند. وقتی یک شرایط ممتاز و یک موقعیت ویژه به وجود می‌آید و در کنار آن قدرت طلایی ممکن است وسوسه انگیز و فریب دهنده باشد و عناصر شیطانی هم در کنار آن قرار گیرد چنین نتایجی را به همراه دارد.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: ما نباید بعد از این شاهد این باشیم که چند سال بعد باز مجدد گفته شود اکبر طبری‌های جدیدی وجود دارند و باید از ایجاد فرصت‌های طلایی و موقعیت‌های ویژه برای مدیران جلوگیری شود و سیاست‌های پیشگیرانه پیاده سازی شود و به احدی اجازه داده نشود که از موقعیت‌های ویژه برخوردار شوند.

وی افزود: قوه قضائیه جایگاه بسیار رفیع و مهمی دارد و با جان و مال و آبرو و حیثیت مردم سروکار دارد و در روند رسیدگی‌ها و تحقیقات و روند مبارزه با فساد جایگاه بسیار مهمی دارد.

نماینده مردم فریمان در مجلس در پایان گفت: امروز بسیاری از بخش‌های کشور درگیر موضوعات مختلف هستند. روزانه در استان‌های مختلف اخبار برخورد با مدیران مختلف در سطوح گوناگون را می‌شنویم که این مسئله امید آفرین است و این اقدامات به افزایش اعتماد عمومی کمک می‌کند و من امیدوارم که موضوع پیشگیری هم در کنار این برخوردها دیده شود تا دیگر افرادی احساس ممتاز بودن نداشته باشند. مخصوصا کسانی که در دادگستری و محاکم و دستگاه‌های وابسته به دستگاه قضایی مشغول هستند از این امتیازات ویژه برخوردار نباشند.

تداوم مبارزه بی‌امان با فساد/ پرونده طبری از افتخارات قوه قضائیه در برخورد با فساد است

شهرام محمدی پرونده طبری را یکی از افتخارات قوه قضائیه دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی با درک هوشمندانه ماهیت فساد در ضربه زدن به ارزش‌ها و آرمان‌ها، در یک مبارزه بی امان با فساد قرار دارد.

وی افزود: در این مبارزه، گروه‌ها، جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی از هر طیف و دسته اهمیت نداشته بلکه جلوگیری از گسترش و توسعه فساد اهمیت یافته و برجسته بوده و این مساله نشانگر حساسیت سیستم به فساد است.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل به مساله چرایی توسعه فساد اشاره کرد و بیان داشت: انقلاب اسلامی با اراده الهی، ایمان به خدا، حضور مردم و رهبری بنیان‌گذار کبیر انقلاب به پیروزی رسید و در فاز بعدی نظام اسلامی استقرار پیدا کرد اما هنوز دولت اسلامی به مفهوم کامل مستقر نشده است.

وی تاکید کرد: اگر مجلس، قوه قضاییه، قوه مجریه و همه نهادهای مرتبط با نظام اسلامی که در مجموع دولت اسلامی را تشکیل می‌دهند، به مفهوم مدنظر، اسلامی شوند، امکان گسترش و توسعه فساد در سیستم به‌شدت کاهش خواهد یافت.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر قوه قضاییه در حال اثبات این موضوع است که می‌توان و باید به سمت عدالت واقعی و مبارزه با فساد به شکل کامل حرکت کرد و این درس بسیار بزرگی می‌تواند برای سایر قوا اعم از مجلس نوبنیاد یازدهم و یا دولت آینده باشد.

وی در ادامه رشوه را مقدمه فساد بزرگ‌تر دانست و گفت: رشوه در سیستم اداری در دسترس‌ترین زمینه برای بسترسازی و توسعه فساد است و از این‌رو اگر سیستم  حساسیت فوق‌العاده در این زمینه  نشان ندهد، ضمن سلب اعتماد عمومی، هزینه‌های زیادی بر مجموعه سیستم و مجموعه قوای حاکم در مبارزه با فساد‌های بزرگتر مثل اختلاس، بر پیکره آن وارد خواهد شد.

محمدی اذعان داشت: گاه چنین مطرح می‌شود که پرونده‌های امثال طبری ممکن است اعتماد ملی را زیر سوال ببرد. این هم نوعی آدرس غلط دادن است و ممکن است خود از لانه‌های فساد تراوش کنند.

وی ادامه داد: اتفاقاً اگر دستگاه عدلیه از درون خود مبارزه با فساد را شروع کرده باشد ارتباط مستقیم و سریع با ترمیم و ارتقاء اعتماد عمومی خواهد داشت.

محمدی اظهار داشت: اگر دستگاه عدلیه فسادستیزی را از خود شروع کند آنگاه سایر قوا نیز خط‌کشی‌های خاصی را در مبارزه با فساد نمی‌توانند ترسیم کنند و این‌بار،  نه تنها مبارزه با فساد سیستمی خواهد شد بلکه افکار عمومی جامعه مبارزه با فساد را به‌عنوان اولویت و مطالبه اساسی از همه نهادهای قدرت مطالب خواهند کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: یکی از راه‌های تقویت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و تسریع و تسهیل مسیر پیشرفت نظام و انقلاب و انتقال دستاوردهای آن به سایر ممالک، مبارزه بی امان با فساد در سیستم‌های اداری در هر سطحی است و اگر مردم به این اطمینان کامل دست پیدا کنند که مبارزه با فساد در سیستم‌های اداری ما نهادینه شده و سیستم واکنش بسیار منفی به فساد دارد بیش از پیش حمایت خود را نشان خواهند داد و امیدواری‌ها برای آینده روشن نظام اسلامی دوچندان خواهد شد.

وی گفت: کوچکترین مماشات در این مسیر و تلاش برای تعطیلی این روند که در قوه قضاییه از سوی آیت الله رئیسی و تیم همراهش آغاز شده است، می‌تواند صدمات جبران ناپذیر بر  امید ملی و اعتماد عمومی وارد آورد.

این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: مجلس جدید نیز باید با ریل‌گذاری مناسب، تدوین قوانین و مقررات  مطلوب، اصلاح و حذف قواعدی که زمینه را برای فساد ایجاد می‌کند، به کمک قوه قضاییه بیاید.

محمدی گفت: اگر قوه قضائیه و قوه مقننه دست در دست هم در جهت مبارزه با فساد هم فکر و با قدرت اقدام کنند، یقیناً مطالبه مردم از دولت آینده‌ای که قرار است سال آینده بر سر کار آید، مبارزه با فساد برای رفع تبعیض، رانت خواری‌ها و اختلاس‌ها خواهد بود.

برخورد با متهم سطح اول قوه قضائیه بی‌سابقه و افتخارآفرین است

احمد شیرانی پیرامون ورود قوه قضائیه به پرونده طبری، گفت: برخورد با این شخص نشان داد قوه قضائیه در جهت سالم سازی مجموعه خود در حوزه مبارزه با فساد خط قرمزی را حتی در کارکنان ارشد خود نمی‌شناسد و این نقطه قوت بزرگی در مجموعه قضایی کشور است.

دبیر اجرایی دفتر دیده‌بان شفافیت و عدالت  اظهار داشت: یک بخش از این اتفاق فسادستیزانه در قوه قضائیه مربوط به روحیه نقادانه رئیس جدید قوه‌قضائیه است که در همان ابتدای کار تاکید زیادی بر بحث شفافیت و مبارزه با فساد درون دستگاه قضایی داشتند که کدهایی بود از عزم قوه قضائیه بر ریشه‌کن کردن فساد.

برخورد با متهم سطح اول قوه قضائیه بی‌سابقه و افتخارآفرین است

وی تاکید کرد: برخورد با یکی از متهمان سطح اول قوه قضائیه در کشور حائز اهمیت، بی سابقه و افتخارآفرین است.

در موضوع فساد نباید مرزبندی سیاسی قائل شویم

شیرانی ادامه داد: بحث فساد مرزبندی سیاسی ندارد و اگر فسادستیزی در مجموعه‌ای درگیر نگاه‌های سیاسی و جناح‌بندی شد قطعا به انحراف کشیده خوهد شد و شگرد بعضی از مفسدین اقتصادی نیز همین مبحث است.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از متهمین و مفسدین اقتصادی که از زر و زور و رسانه بهره‌مند هستند وقتی که برخورد با فساد در عملکرد خودشان به جریان می‌افتد سعی می‌کنند با داغ کردن مسائل سیاسی باعث انحراف اذهان عمومی از مسئله اصلی شوند که بسیار مهم است قوه قضائیه در این دام نیوفتد و فارغ از نگاه سیاسی در راه مبارزه با فساد قدم بردارد.

بسترهای فسادخیز مانند هدایا و انواع رشوه‌ها توسط مدیران باید مسدود شوند

دبیر اجرایی دفتر دیده‌بان شفافیت استان با انتقاد از عدم وجود قانون برای برخورد با دریافت هدایا و رشوه از طرف مسؤولان، تصریح کرد: مبحث اصلی دیگر در خصوص جلوگیری از ایجاد فساد اصلاح زیرساخت‌ها و قوانینی است که بستر فساد را مهیا می‌کند زیرا مشاهده می‌شود هر چندوقت یکبار یک فساد بزرگ رسانه‌ای می‌شود و مبالغ و تعداد فساد روبه افزایش است.

شیرانی اضافه کرد: فساد با استفاده از ضعف برخی از قوانین در حال ایجاد است که تا وقتی این بسترهای اصلاح نشود هرچند وقت یکبار شاهد رشد فسادی در این بستر خواهیم بود که انتظار می‌رود اولویت فعالیت دستگاه‌ها شناسایی این بسترها باشد.

وی خاطرنشان کرد: سطح توقع مردم از قوه قضائیه بالا رفته است و انتظار دیگر از این قوه مبارزه با تصمیم‌سازان و مهیا کنندگان بستر فساد است  زیرا در یک فساد کلان افراد زیادی زمینه‌ساز دنبال ایجاد فساد هستند که لازم است شناسایی کامل صورت پذیرد./998/ت303/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات