۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۶۵۵۶۱۴
به همت دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران؛

نخستین همایش قرآن و روان‌شناسی برگزار می‌شود

نخستین همایش قرآن و روان‌شناسی برگزار می‌شود
۱۲۸ مقاله در اولین همایش «قرآن و روانشناسی» به صورت شفاهی در روز‌های ۲۲ الی ۲۴ تیرماه ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روان‌شناسی غربی از زمان تدوین و توسعه، دارای اشکال‌های زیادی بود. نگرش غرب به انسان تحت تفکر اومانیسم و با نفی روح، به دنبال کشف حالت‌های روانی انسان بود.

در ابتدای انقلاب اسلامی، پرچم‌داران علوم انسانی تلاش کردند تا این علوم غربی را اسلامی کنند؛ اما چندان توفیقی نصیب آن‌ها نشد. حوزه‌های علمیه در این عرصه نیز ورود کردند و با تاسیس دانشگاه حوزوی چون دانشگاه امام صادق(ع) و باقرالعلوم(ع) و مؤسساتی چون مؤسسه امام خمینی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی این خلاء را کاهش بدهند.

یکی از روش‌های صحیح جهت اسلامی کردن این علوم، مقایسه و تطبیق آن‌ها با قرآن و احادیث معصومان است. روشی که اولین همایش قرآن و روان‌شناسی که به مرور و ارزیابی تازه‌های پژوهشی در حوزه قرآن و روان‌شناسی خواهد پرداخت در پیش گرفته است.

دبیرخانه همایش حاضر از زمستان 1398 با دریافت 350 پژوهش در قالب مقاله و پوستر علمی، 128 مقاله را پذیرفته است تا در این همایش به صورت شفاهی یا پوستر ارائه شوند. همچنین چکیده آنها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه خواهد شد و اصل مقاله‌ها در کتابچه مقالات همایش قرآن و روان‌شناسی منتشر خواهد شد.

محور‌های اصلی این همایش عبارت‌اند از: «روش‌شناسی پژوهش‌های قرآنی»، «انسان‌شناسی از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «رشد و تحول از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «مسائل اجتماعی از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «آسیب‌شناسی از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، « سلامت از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «مشاوره و درمان از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «تعلم و تربیت از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «زوجیت و خانواده از منظر قران کریم و روایات اهل بیت»، «شخصیت از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت»، «رسانه و ارتباطات از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت» و «رزم و دفاع از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت».

لازم به ذکر است، این همایش 22، 23 و 24 تیرماه به صورت مجازی برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است. جهت ارتباط با دبیرخانه همایش می‌توانید از طریق کانال اطلاع رسانی quranpsy_ir@ در پیام‌رسان بله و یا با شماره ۰۹۰۳۷۶۷۵۲۳۴ تماس حاصل فرمایید./ت303/ف

ارسال نظرات