۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۵۵۶۷۲
یادداشت؛

شهید مصطفی چمران الگوی مورد نیاز امروز ما

شهید مصطفی چمران الگوی مورد نیاز امروز ما
۳۱ خرداد ماه، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و مناسبت زیبا و الهام بخشی برای نام گذاری این روز به نام بسیج استادان در تقویم ملی ماست.

 به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی یادداشتی با عنوان «شهید مصطفی چمران الگوی مورد نیاز امروز ما» در خبرگزاری مهر نوشت: ۳۱ خرداد ماه، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و مناسبت زیبا و الهام بخشی برای نام گذاری این روز به نام بسیج استادان در تقویم ملی ماست. بی گمان شهید چمران صاحب ویژگی‌های متعدد والایی است که هر کدام در جای خود درخور توجه و دقت بسیارند. اما آنچه در این مختصر مورد نظر و توجه نگارنده است، خصلت‌ها و ویژگی‌های ارزشمند و مثال زدنی آن شهید در مشی و حرکت اجتماعی و انقلابی اوست.

امروز توجه و مرور بر چنین ویژگی‌هایی از آن جهت مهم و لازم شمرده می‌شوند که نظام اسلامی در مقطع سرنوشت سازی از مواجهه و رویارویی همه جانبه با استکبار جهانی و در رأس آن آمریکایی قرار دارد. از آنجا که بخش بزرگی از این مواجهه و رویارویی سرنوشت ساز، علمی، فکری، فرهنگی و معرفتی است، به همین سبب نقش نخبگان و فرهیختگان به خصوص استادان بسیجی در این مواجهه و رویارویی بسیار برجسته و بی نظیر خواهد بود.

بدون شک ایفای این نقش آنگاه ممکن می‌گردد که یک نمونه و الگوی عینی در منظر و افق دید ما قرار داشته باشد. این الگوی عینی افزون بر آنکه شیوه و روش اقدام صحیح را به ما می‌آموزد، کمک می‌کند تا در گرد و غبار بمباران‌های تبلیغاتی و فتنه‌های شوم دشمن راه را گم نکنیم و آنچه را تکلیف الهی است به درستی به انجام برسانیم. شهید مصطفی چمران با خصلت‌ها و ویژگی‌های ارزشمندش در مشی انقلابی و حرکت اجتماعی خود الگوی ارزنده عینی برای عموم نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه به ویژه استادان بسیجی است. در واکاوی خصلت‌های انقلابی و اجتماعی گران سنگ آن شهید والامقام این خصلت‌ها و ویژگی‌ها بسیار نمایان و آموزنده

است .۱. دانشمند و نخبه علمی. گرچه به این بعد از شخصیت شهید چمران کمتر پرداخته شده، اما مروری بر زندگی او نشان می‌دهد که بعد علمی و دانشی او بسیار برجسته بوده است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «چمران را همه به عنوان یک سرباز و سردار و جنگ آور می‌شناسند، اما چمران یک نخبه علمی درجه یک بود. در مراکزی که در آمریکا تحصیل می‌کرد، جز بالاترین درجات دانشجویانی بود که آنجا تحصیل می کردند» (۳۰ مهرماه/۱۳۹۳) آنچه در الگوگیری از این ویژگی شهید چمران از اهمیت برخوردار است این است که استاد حوزه و دانشگاه آنگاه که به وصف «بسیجی» مفتخر می‌گردد، باید این وصف ارزنده را با وصف نخبگی علمی و فرهیختگی معرفتی خود بیاراید و این جز با تلاش خستگی ناپذیر علمی ممکن نمی‌شود. از این رو تلاش بی وقفه در حوزه تخصص علمی برای تک تک استادان بسیجی ضرورت می‌یابد.

۲- سخت کوش و جهادگر این خصلت از گمشده‌های نایاب عصر ماست، به ویژه در میان آنان که در موقعیت و مشاغلی قرار می‌گیرند و صاحب نام و نشانی می‌شوند. موقعیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس و یا پست وزارت هرگز نتوانستند شهید چمران را از جهاد و سخت کوشی در راه ایمان و وطن باز دارند. حضور در جبهه‌های کردستان و جنوب کشور و مجاهدت تا نیل به شهادت، همگی از وجود عمیق این خصلت در آن شهید حکایت دارد. امروز همین سخت کوشی و جهادگری از نیازهای اصلی کشور در میدان‌های مختلف و از جمله میدان فرهنگ، علم و اقتصاد است

۳. گذشته از نام و نشان. دنیاگرایی به دلیل آنکه مرزی نمی‌شناسد اگر در وجود کسی عمق یابد باعث خسارت‌های بسیاری می‌گردد. گذشتن از نام و نشان حکایت از ریشه کن کردن خصلت دنیاگرایی در وجود انسان دارد. این خصلت و ویژگی در شهید چمران بسیار برجسته بود. او با عبور از نام‌ها و نشان‌های به ظاهر بزرگ، راهی را در پیش گرفت که بزرگی در دنیا و آخرت را برای او رقم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «دنیا و مقام برایش مهم نبود، نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود برایش اهمیتی نداشت» (۲ تیر ۱۳۹۹).

۴. وظیفه شناس و تکلیف گرا. شناخت تکلیف و التزام عملی به آن از نشانه‌های اصلی مؤمنان ناب است. آنگاه که این ویژگی به تمام و کمال در انسان پدید آید، تلاش او بر این متمرکز می‌شود که آنچه وظیفه الهی اوست به درستی انجام گیرد و موانع متعدد او را از عمل به تکلیف الهی باز ندارد. مشی و سلوک اجتماعی شهید چمران نشان می‌دهد که این خصلت ارزنده در وجود او بسیار عمیق و استوار بوده است. به تعبیر مقام معظم رهبری «چمران یک نخبه علمی به تمام معنا بود، اما احساس کرد نیاز است که بیاید در این میدان جنگ کار کند؛ از همان استعداد، از همان توانایی، از همان هم استفاده کرد وارد این میدان شد و کارهای کارستانی انجام داد؛ این یک نخبه است» (۳۰ مهرماه ۱۳۹۳)

۵- مؤمن به مرام و راه خود. اگر پیامبران الهی توانسته اند جهانی را متأثر و متحول کنند، این موفقیت بیش و پیش از هر چیز برخاسته از ایمان آنان به سخن و راه خود بوده است. مؤمنان ناب نیز این خصلت را از پیامبران الهی که اسوه انسانیت بوده اند فرا گرفته اند. شهید چمران با عبور از نام و نشان و شهرت و گذاشتن همه هستی خود در طبق اخلاص و نثار جان در راه خدا، نشان داد که از عمق جان به سخن و مرام و راه خود مزمن بوده است.

همه این ویژگی‌ها و خصلت‌های ارزنده در کنار ده‌ها ویژگی دیگر، از شهید مصطفی چمران، الگویی ساخته که امروز جامعه اسلامی به شدت خود را نیازمند آن می‌داند. قرار گرفتن استادان فرهیخته کشور در سایه سار بسیج استادان زمینه مساعدی است برای الگو برداشتن جمع بزرگی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه از آن الگوی زنده عصر ما و برداشتن گام‌های استوار و سازنده در جبهه علمی و جهاد خستگی ناپذیر فکری و فرهنگی کشور. ان شاء الله

ارسال نظرات