۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۶۵۵۶۹۴
یک روز با خانواده حجت‌الاسلام بهادری؛

روحانی کارآفرین روستای قلعه‌نو

روحانی کارآفرین روستای قلعه‌نو
حجت‌الاسلام بهادری و همسرش خانم امیدوار چهار سال است با هجرت به روستای قلعه‌نو از توابع شهرستان کلات خراسان رضوی به فعالیت‌های تبلیغی و کارآفرینی می‌پردازند و این گزارش روایت سفر یک‌روزه مسئولان مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی و دیدار و گفتگو با خانواده این روحانی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بهادری و همسرش خانم امیدوار چهار سال است با هجرت به روستای قلعه‌نو از توابع شهرستان کلات خراسان رضوی به فعالیت‌های تبلیغی و کارآفرینی می‌پردازند و این گزارش روایت سفر یک‌روزه مسئولان مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی و دیدار و گفتگو با خانواده این روحانی است.

وقتی صحبت از اشتغال و کارآفرینی به میان می‌آید، ذهن‌ها در ابتدا به سمت دولت سوق پیدا می‌کند، وظایفش در قبال کارآفرینان و در مرحله بعد سرمایه اولیه برای ایجاد کار و حمایت‌های مسئولین از این بنگاه‌ها، ولی آیا می‌توان به‌دوراز این قیدوبندها شغل ایجاد کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش به روستای قلعه‌نو می‌رویم روستایی در 80 کیلومتری جاده مشهد به شهرستان کلات با آب‌وهوای کوهستانی و سرد.

حجت‌الاسلام بهادری چهار سال است به همراه خانواده‌اش به این روستا هجرت کرده است و در این سال‌ها علاوه بر تبلیغ به ایجاد اشتغال روستایی پرداخته است. مسئله‌ای که شاید از دور مشکل به نظر برسد.

به منزل این روحانی کارآفرین می‌رویم و پای صحبت‌های او می‌نشینیم. حجت‌الاسلام بهادری در سطح چهار حوزه علمیه تحصیل می‌کند و همسرش خانم امیدوار فارغ‌التحصیل سطح دو حوزه علمیه است و هر دو پا به پای هم به رسالت‌های حوزوی مشغول هستند.

حجت‌الاسلام بهادری درباره حضورش در مناطق روستایی می‌گوید: بر اساس آیه نفر طلاب باید برای تبلیغ دین به شهر و دیار خودشان مهاجرت کنند. روستای قلعه‌نو 1500 نفر جمعیت دارد و پتانسیل خوبی برای انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی دارد، من هم اهل همین روستا هستم و از ابتدا بنا داشتم بعد از اتمام تحصیلات به زادگاه خودم برگردم.

او ادامه می‌دهد: حضور روحانی فعال و دلسوز در هر شهر و روستایی باعث رشد فرهنگی آنجا می‌شود و الحمدالله مردم روستا از برنامه‌های مختلف تبلیغی استقبال کردند.

این مبلغ به تشریح برنامه‌های مختلف فرهنگی در روستا می‌پردازد و می‌گوید: اجرای برنامه نماز و آموزش قرآن در مدارس راهنمایی و دبیرستان، ایجاد حلقه‌های صالحین در مسجد، اجرای برنامه‌های مختلف در ایام مناسبتی و برنامه اعتکاف برای جوانان از مهم‌ترین فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام بهادری بیان می‌کند: تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف در سال گذشته به 70 نفر رسیده بود و جوانان علاقه زیادی برای شنیدن احکام و مسائل اعتقادی داشتند تا حدی که 14 نفر از آن‌ها وارد حوزه علمیه شدند.

او حضور روحانی در روستا را فراتر از امر تبلیغ دین می‌داند و می‌گوید: ائمه اطهار (ع) همواره نسبت به مشکلات مردم دغدغه داشتند و در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند روحانیت باید گامی در جهت رفع این مشکل بردارد و در کنار مردم باشد.

این مبلغ کارآفرین ادامه می‌دهد: شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری است و روستاها پتانسیل بسیار خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی دارند به همین خاطر در جلسات مشترکی که با سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی داشتیم توانستیم از ظرفیت این سازمان‌ها به‌صورت رایگان برای آموزش مهارت در روستا استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام بهادری می‌گوید: مردم روستا معمولاً در 6 ماه دوم سال اشتغالات کمتری دارند و در این راستا دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه‌های پرواربندی، فرآوری گیاهان دارویی و محصولات باغی، پیشگیری از آفت‌ها و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، خیاطی، کیف دوزی، چرم‌دوزی، پرورش قارچ، بوقلمون، زنبورعسل در این بازه زمانی برگزار کردیم و 160 نفر مدارک فنی و حرفه‌ای دریافت کردند.

خانم امیدوار همسر حجت‌الاسلام بهادری نیز درباره برگزاری دوره‌های آموزشی برای بانوان روستا می‌گوید: الحمدالله کلاس‌های خیاطی و چرم‌دوزی با استقبال خوب بانوان مواجه شد و محصولات تولیدی خانواده‌ها در بازارچه‌های محلی با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

او ادامه می‌دهد: برای تقویت روحیه کارآفرینی، اولین کارگاه پرورش قارچ در روستا را با هزینه مشخصی راه‌اندازی کردیم و در دوره‌های 25 روزه برداشت محصول داریم و این مسئله سبب شده تا 7 نفر از اهالی روستا نیز کارگاه‌های پرورش قارچ راه‌اندازی کنند.

خانم امیدوار توجه مرکز خدمات به اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: چقدر خوب است همسر طلبه در کنار تربیت فرزند و تبلیغ اشتغالات خانگی ایجاد کند و این مسئله هم برای خودش تفریح محسوب می‌شود و هم به اقتصاد خانواده کمک می‌کند.

او ادامه می‌دهد: با حمایت‌های مرکز خدمات حوزه سرعت پیشرفت ما دوچندان شد و انرژی مثبتی برای ادامه مسیر دریافت کردیم چراکه زمانی که خانواده روحانی در این مسیر گام بردارد می‌تواند مبلغ این امر در بین مردم باشد.

خانم امیدوار در پایان گفت: مرکز خدمات حوزه می‌تواند با ایجاد بازارچه‌های دائمی ارائه محصولات بستری برای معرفی و ارائه محصولات خانواده طلاب محیا کند همچنین می‌تواند از فضای مجازی برای معرفی و فروش محصولات بهره‌برداری کند./1350/د102/ف

ارسال نظرات